Avoimuus ja byrokratian vähentäminen yritysten toimintaympäristön parantamiseksi EU:ssa

Euroopan komissio on hyväksynyt ehdotuksen direktiiviksi, jolla autetaan yrityksiä lisäämään digitaalisten välineiden ja prosessien käyttöä EU:n yhtiöoikeuden alalla. Ehdotetulla direktiivillä on tarkoitus helpottaa yritysten rajatylittävää toimintaa ja parantaa yritystoiminnan avoimuutta ja luottamusta siihen lisäämällä yrityksistä EU:n tasolla julkisesti saatavilla olevaa tietoa. Lisäksi sillä on tarkoitus vähentää yritysten rajat ylittävään toimintaan liittyvää byrokratiaa ottamalla käyttöön EU:n yhtiötodistus, jolla toteutetaan yhden kerran periaate. Yritysten hallintokustannuksia voidaan näin leikata vuosittain noin 437 miljoonaa euroa. Ehdotuksella edistetään myös sisämarkkinoiden digitalisaatiota ja autetaan yrityksiä, erityisesti pieniä ja keskisuuria yrityksiä, harjoittamaan liiketoimintaa EU:ssa.

related media
© Copyright Adobe Stock – Tierney

Byrokratian ja hallinnollisten rasitteiden vähentäminen

Rajat ylittävää liiketoimintaa harjoittavien yritysten byrokratiaa ja hallinnollisia rasitteita on tarkoitus vähentää muun muassa seuraavilla säännöillä:

• Otetaan käyttöön yhden kerran periaate. Tällöin yritysten, jotka perustavat sivuliikkeen tai yrityksen toiseen EU-maahan, ei tarvitse toimittaa perustamista varten tarvittavia tietoja toistamiseen, vaan tiedot saadaan kaupparekistereiden yhteenliittämisjärjestelmästä (BRIS).
  • Otetaan käyttöön EU:n yhtiötodistus, joka sisältää perustiedot yrityksestä ja joka on saatavilla maksutta kaikilla EU:n kielillä.
  • Otetaan käyttöön monikielinen vakiomalli EU:n laajuista digitaalista valtakirjaa varten. Valtakirjalla yritys voi valtuuttaa henkilön edustamaan sitä toisessa EU-maassa.
  • Poistetaan yritysten asiakirjoja koskevia muodollisuuksia, jolloin esimerkiksi apostille-todistusta tai oikeaksi todistettuja käännöksiä ei enää tarvita.

”Yksinkertaistamalla sääntöjä ja tarjoamalla uusia digitaalisia välineitä komissio jatkaa toimiaan, joilla on tarkoitus auttaa yrityksiä harjoittamaan liiketoimintaa EU:ssa. Tämä ehdotus on jo toinen askel yhtiöoikeuden digitalisoinnissa. Sillä lisätään rajatylittävän yritystoiminnan avoimuutta ja luottamusta siihen. Lisäksi ehdotuksella vähennetään byrokratiaa sellaisten yritysten osalta, joilla on toimintaa useammassa EU-maassa. Nämä yritykset, erityisesti pk-yritykset, ovat sisämarkkinoiden ja EU:n ytimessä.”

Arvoista ja avoimuudesta vastaava varapuheenjohtaja Věra Jourová – 29/03/2023

Tausta

Yritykset ovat sisämarkkinoiden ytimessä. Kotimaisen ja rajat ylittävän liiketoimintansa ja investointiensa ansiosta niillä on keskeinen merkitys EU:n taloudellisen vaurauden ja kilpailukyvyn edistämisessä ja sen varmistamisessa, että kestävän ja digitaalisen talouden edellytyksenä olevat rinnakkaiset siirtymät saadaan toteutettua. Tämän vuoksi yritykset tarvitsevat ennustettavan ja kasvua tukevan sääntelykehyksen, jossa on otettu huomioon uudet taloudelliset ja sosiaaliset haasteet yhä digitaalisemmaksi muuttuvassa maailmassa. Ehdotettuja toimenpiteitä on tarkoitus soveltaa noin 16 miljoonaan osakeyhtiöön ja kahteen miljoonaan henkilöyhtiöön EU:ssa.

Ehdotus on toinen vaihe EU:n yhtiöoikeuden digitalisoinnissa. Vuonna 2019 annetulla digitalisaatiodirektiivillä (EU) 2019/1151 varmistettiin, että yhtiöoikeuden menettelyt voidaan toteuttaa verkossa ja erityisesti että yrityksiä voidaan perustaa verkossa. Tämä ehdotus täydentää digitalisaatiodirektiiviä, ja sen tavoitteena on parantaa yritystietojen saatavuutta erityisesti EU:n tasolla ja poistaa hallinnollisia esteitä tilanteissa, joissa yritykset ja viranomaiset käyttävät näitä tietoja yli rajojen. Ehdotuksella edistetään näin digitaalisuutta oletusarvona yritysten sekä yritysrekisterien ja viranomaisten välisissä vuorovaikutustilanteissa, joissa yritystietoja tarvitaan tai käytetään. Ehdotus perustuu luottamuspalvelujen käyttöön, ja sillä varmistetaan, että EU:n yhtiötodistuksen kaltaiset ratkaisut ovat yhteensopivia tulevan eurooppalaisen digitaalisen identiteetin lompakon kanssa.

Sillä edistetään myös seuraavissa tiedonannoissa asetettuja digitalisaatiota koskevia tavoitteita: 2030 digitaalinen kompassi: eurooppalainen lähestymistapa digitaalista vuosikymmentä varten ja Oikeudenkäytön digitalisointi Euroopan unionissa – Välineet mahdollisuuksien hyödyntämiseen. Lisäksi sillä helpotetaan pk-yritysten rajatylittävää laajentumista vuoden 2020 uuden teollisuusstrategian päivittämistä koskevan tiedonannon ja kestävää ja digitaalista Eurooppaa varten laadittua pk-yritysstrategiaa koskevan tiedonannon mukaisesti.

Kuten komission vuoden 2023 työohjelmassa ilmoitettiin, tämä ehdotus on yksi keskeisistä toimista, joita on tarkoitus toteuttaa osana poliittista painopistettä ”Euroopan digitaalinen valmius”.

Lisätietoa

Kysymyksiä ja vastauksia: Komission ehdotus direktiiviksi digitaalisten välineiden ja prosessien käytön laajentamisesta EU:n yhtiöoikeudessa

Verkkosivusto – Yhtiöoikeus ja yritysten hallinnointi- ja ohjausjärjestelmä

Ehdotus direktiiviksi digitaalisten välineiden ja prosessien käytön laajentamisesta ja parantamisesta yhtiöoikeudessa