e-Mopoli -hankkeen ensimmäisen vaiheen loppuseminaari

e-Mopoli Interreg Europe -ohjelman hankkeen loppuseminaari järjestettiin webinaarina 19.5.2021. Loppuseminaarin ohjelmassa oli Interreg Europen sihteeristön tervehdys, partneriorganisaatiot esittelivät toisen vaiheen toimenpidesuunnitelman ja kolmas osa sisälsi asiantuntijaesityksiä aiheesta ”Liikenteen vaihtoehtoisten energiamuotojen tulevaisuuden näkymät”.

Useat partnerialueet ovat muodostaneet taloudellisesti merkittäviä ohjelmia uusiakseen liikenteen kalustoa sähköiseksi. Asiantuntijaesitysten perusteella tulevaisuuden liikenteen energiamuodot ovat vahvasti menossa vety- ja sähkökäyttöisten ajoneuvojen suuntaan.

Kainuun liitto esitteli oman toimintasuunnitelmansa projektin toiseen vaiheeseen. Siinä painotetaan kolmea osa-aluetta tulevaisuuden liikenteen kehittämiseksi:

1. alueellinen ohjelmatyö
  2. infrastruktuurin kehittäminen
  3. liikenteen kehittämishankkeet
  4. tutkimus

Asiantuntijapaneelissa Kainuun liiton Kolarctic CBC -ohjelman rahoittaman BRTL -hankkeen projektipäällikkö Jussi Huotari esitteli hankkeessa tehtyä tutkimusta aiheesta ”Vaihtoehtoiset liikenteen energiamuodot Barentsin alueella”. Esitys tarjosi näkymiä Euroopan pohjoisimman alueen liikenteen vaihtoehdoista tulevaisuudessa.

Tutustu e-Mopoli -hankkeeseen YouTubesta löytyvän esittelyvideon kautta!