EU:n komissio on julkaissut virallisen alueellisen kilpailukykyindeksin

Kilpailukykyindeksi on jo pitkään ollut käytössä, ja nyt julkaistu indeksi on tarkistettu versio välineestä, jolla mitataan kilpailukyvyn eri osatekijöitä kaikilla EU:n alueilla. Kilpailukykyindeksi osoittaa, että EU:n alueiden välillä on vielä suuria eroja, mutta myös sen, että vähiten kehittyneet alueet ovat parantaneet kilpailukykyään. Alankomaissa Utrechtin ja Etelä-Hollandin alueet sekä Ranskassa pääkaupunkialue Île-de-France ovat EU:n kilpailukykyisimpiä alueita.

Kuva: Euroopan komissio

Vähemmän kehittyneet alueet kurovat eroa umpeen

Vuosien 2016 ja 2022 indeksien välillä alueellinen kilpailukyky on parantunut vähemmän kehittyneillä alueilla, mutta siirtymäalueiden tulokset ovat olleet vaihtelevampia. Kehittyneemmät alueet suoriutuvat vertailussa edelleen parhaiten. Heikoimpia indeksiarvoja on kuitenkin yhä eniten EU:n itäisten jäsenvaltioiden vähemmän kehittyneillä alueilla.

Kaikki EU:n itäisten jäsenvaltioiden alueet paransivat tuloksiaan vuosien 2016 ja 2019 välisenä aikana, mutta EU:n eteläisillä alueilla, joilla kilpailukyky on verrattain heikkoa, tulokset vaihtelivat. Vuosien 2019 ja 2022 välillä useimmat EU:n itäiset alueet jatkoivat eron umpeen kuromista. Niitä olivat muun muassa Baltian maiden, Kroatian, Puolan, Slovenian ja Unkarin alueet. Jotkin Bulgarian, Romanian, Slovakian ja Tšekin alueista kuitenkin etääntyivät kauemmaksi EU:n keskiarvosta.

Eteläisessä EU:ssa Espanjan ja Portugalin alueet sekä suurin osa Kreikan alueista paransivat tuloksiaan (viimeksi mainittujen lähtökohta oli tosin erittäin heikko), kun taas suurin osa Italian ja Kyproksen alueista etääntyi EU:n keskiarvosta.

Pääkaupunkialueet ovat lähes aina kilpailukykyisimpiä, mutta ero on pienempi kilpailukykyisemmissä jäsenvaltioissa

Pääkaupunkialueet ovat kilpailukykyisimpiä alueita kaikissa jäsenvaltioissa lukuun ottamatta Alankomaita, Italiaa ja Saksaa. Ero muihin alueisiin nähden voi olla suuri, ja erityisen suuri se on Ranskassa, Romaniassa ja Slovakiassa.

Kilpailukykyisemmissä maissa ero pääkaupunkialueen ja muiden alueiden välillä on yleensä pienempi. Tämä korostaa sitä, että poliittisella päätöksenteolla ja julkisilla investoinneilla olisi edistettävä ylöspäin tapahtuvaa lähentymistä. Siten voidaan auttaa vähemmän kilpailukykyisiä alueita parantamaan suorituskykyään ja pääsemään lähemmäksi muita alueita ja varmistaa samalla, että kilpailukykyisimmät alueet jatkavat menestymistään.

Kilpailukykyisemmillä alueilla on merkittäviä etuja

Kilpailukykyisemmillä alueilla BKT henkeä kohti on korkeampi. Näillä alueilla naisten perusedellytykset ovat paremmat, ja siksi he menestyvät paremmin ja työelämän ja koulutuksen ulkopuolella olevia nuoria naisia on vähemmän (pienempi NEET-aste). Lisäksi kilpailukykyisemmät alueet ovat erityisen houkuttelevia opintonsa hiljattain päättäneille, sillä näillä alueilla on helpompi löytää työtä.

Koheesiopolitiikan merkitys EU:n alueelliselle kilpailukyvylle

Alueellisen kilpailukykyindeksin 2.0 tulokset osoittavat, että EU:n alueet tarvitsevat edelleen EU:n tukea, jotta ne voivat parantaa kilpailukykyään ja jotta niiden välisiä eroja saadaan kavennettua. Koheesiopolitiikka on EU:n tärkein investointipolitiikka, jolla tuetaan alueita työpaikkojen luomisessa, yritysten kilpailukyvyn parantamisessa, talouskasvussa, kestävässä kehityksessä ja kansalaisten elämänlaadun parantamisessa.

Tausta

Alueellinen kilpailukykyindeksi laadittiin ensimmäisen kerran vuonna 2010, ja se julkaistaan joka kolmas vuosi. Sen avulla EU:n alueet voivat seurata ja arvioida pidemmän aikavälin kehitystään muihin alueisiin verrattuna. Se on tärkeä eurooppalaisen näkökulman tarjoava väline, jolla luodataan alueiden kilpailukykyä 68 indikaattorin perusteella.

Vuoden 2022 alueellisessa kilpailukykyindeksissä on käytetty täysin tarkistettua menetelmää ja laskettu aiempien kahden version indeksit uudelleen. Alueellinen kilpailukykyindeksi 2.0 koostuu kolmesta alaindeksistä (”perustekijät”, ”tehokkuus” ja ”Innovointi”) ja kilpailukyvyn eri osatekijöitä kuvaavista 11 pilarista: ”instituutiot”, ”makrotalouden vakaus”, ”infrastruktuurit”, ”terveys”, ”peruskoulutus”, ”korkeakoulutus, muu koulutus ja elinikäinen oppiminen”, ”työmarkkinoiden tehokkuus”, ”markkinoiden koko”, ”teknologiset valmiudet”, ”liiketoiminnan kehittyneisyys” ja ”innovointi”.

Alueellinen kilpailukykyindeksi 2.0 perustuu tilastollisiin NUTS 2 -alueisiin (NUTS = yhteinen tilastollisten alueyksiköiden nimikkeistö). Kaikki indikaattorit ovat ajalta ennen Ukrainan sotaa. Tämä alueellinen kilpailukykyindeksi on ensimmäinen, jossa Yhdistynyt kuningaskunta ei ole mukana.

Alueellinen kilpailukykyindeksi

Koheesiopolitiikka 2021–2027