Euroopan komission vieraat tutustuivat Kainuuseen

Uudistuva ja osaava Suomi 2021–2027 ohjelman seurantakomitea, mukanaan myös useita Euroopan komission edustajia, vieraili Kainuussa 26. – 27.4.2023. Vierailun pääasiana oli virallinen kokous, jossa käsiteltiin ohjelman toteutusta ja tuloksia. Ryhmä tutustui myös kainuulaisiin kohteisiin, joiden kehittämistä on rahoitettu EU:n aluekehitysvaroilla.

Kokouslistalla monia tärkeitä asioita

EU:n aluekehitysvaroja kohdentavan Uudistuva ja Osaava Suomi -ohjelman seurantakomitea kokoontuu alueilla, joille ohjelman rahoitusta ja toimenpiteitä kohdennetaan. Kainuun liitto toimii parhaillaan ohjelman Pohjois-Suomen suuralueen puheenjohtajana. Tähän tehtävään liittyen 26. – 27.4.2023 oli Kainuun vuoro järjestää seurantakomitean kokous. Kokouspaikkana toimi Kajaani ja virallisten kokousasioiden käsittely jakaantui kahdelle päivälle, minkä lisäksi vieraille oli järjestetty muuta ohjelmaa.

Asialistan ensimmäisenä varsinaisena kohtana oli Työ- ja elinkeinoministeriön edustajien antama katsaus koskien ohjelman käynnistämistä. Uudistuva ja Osaava Suomi 2021–2027-ohjelma on virallisesti avautunut marraskuun 2021 alussa, mutta teknisistä syistä hankehakemuksia uuteen rahoitusohjelmaan ei vielä tuolloin voinut jättää sisälle. Ohjelman varsinaista toteuttamista rahoitettujen hankkeiden kautta ei siis ole vielä takana kovin kauaa. Esimerkiksi Kainuussa ensimmäinen hakukierros toteutettiin vasta keväällä 2022.

Käsiteltävänä oli myös ohjelmamuutos, sillä Valtioneuvosto hyväksyi kokouksessaan 20.10.2022 JTF suunnitelmat eli oikeudenmukaisen siirtymän rahastoon liittyvät kokonaisuudet osaksi Uudistuva ja osaava Suomi -ohjelmaa. JTF-rahoitus kohdistetaan turpeen energiakäytön vähentämisestä syntyviin sosioekonomisiin haasteisiin, aluetaloudellisiin vaikutuksiin ja niistä syntyviin kehittämistarpeisiin. JTF-rahoitusta on haettavissa jo Kainuussakin.

Lisäksi kokouksessa hyväksyttiin ohjelman arviointisuunnitelma ja kuultiin tietoa ohjelman viestinnästä ja sekä ohjaus- ja koulutussuunnitelmasta. Kaikki nämä ovat tärkeitä elementtejä ohjelman onnistuneeksi toteuttamiseksi. Samoin käsiteltiin Suomen kestävän kasvun ohjelman (RR)P ja Uudistuva ja osaava Suomi –ohjelmien täydentävyyttä ja synergioita.
.

Vieraille näytettiin Kainuun kärkikohteita

Kajaanin kokouksen yhteydessä vieraat pääsivät tutustumaan ensimmäisenä päivänä Renforsin Rantaan, missä kuultiin aluksi alueen yleisesittely. Tämän jälkeen vieraat pääsivät CSC:n delegaation isännöimälle vierailulle supertietokone LUMI:n konesalille. Illallisella tarjoiltiin kainuulaista perinneruokaa ja kuultiin katsaus Kainuun kulttuurijuhlien tarjonnasta sekä Minna Tuhkalan ja Mikko-Pekka Salon (Barokki soi -festivaalin edustajia) viulun ja sellon musiikkiesitys.

Toisen päivän kohdevierailu suuntautui Kajaanin ammattikorkeakoululle, missä vieraille kerrottiin muun muassa pelialan ja konesalialan koulutuksesta.

Vieraat olivat erittäin tyytyväisiä kokemaansa, näkemäänsä ja vierailun rentoon tunnelmaan, jopa siinä määrin, että toivovat kaikkien seurantakomitean kokousten järjestämistä Kainuussa, toteaa aluekehitysjohtaja Jouni Ponnikas Kainuun liitosta.

Tarkemmin ohjelmasta ja sen  seurantakomiteasta

Uudistuva ja osaava Suomi -ohjelman päätavoitteena on uudistaa alueiden elinvoiman ja ihmisten hyvinvoinnin edellytyksiä aikana, jonka keskeisiä ajureita ovat ilmastonmuutos ja digitaalisuus. Ohjelma on  rakennettu mahdollistavaksi ja joustavaksi niin, että se toimii muuttuvissa tilanteissa ja antaa tilaa alueellisiin ja paikallisiin painotuksiin. Rahoitusta maakunnissa myöntävät maakuntien liitot, ELY-keskukset ja Ruokavirasto, joilla kullakin on oma määritelty roolinsa.

Valtioneuvosto on asettanut Uudistuva ja osaava Suomi 2021–2027 ohjelmalle seurantakomitean, joka seuraa ohjelman toteutumista, vaikuttavuutta ja tuloksellisuutta.

Uudistuva ja osaava Suomi 2021-2027-ohjelma – Kainuun liitto

Seurantakomitea 2021-2027 (valtioneuvosto.fi)