Kainuun kirjamessut 19. – 20.11.2021

Kainuulaiset kirjallisuusalan toimijat ja Kainuun liitto ovat koonneet voimansa ja suunnitelleet Kainuun ensimmäiset yhteiset kirjamessut. Messut pidetään Kuhmossa 19. – 20.11.2021 osana Kuhmon Römppäviikon tapahtumaa. Samalla viikolla on kirjallista ohjelmaa myös muissa  Kainuun kunnissa. Tervetuloa mukaan!

Kainuulaiset kirjallisuusalan toimijat ja Kainuun liitto ovat koonneet voimansa ja järjestävät Kainuun yhteiset kirjamessut ensimmäistä kertaa 19.-20.11.2021. Tapahtuma sai alkunsa kirjailija Risto Kormilaisen tekemästä aloitteesta ja sen innoittajana ovat toimineet myös Kuhmossa vuonna 2020 järjestetyt kirjamessut. Jatkossa nyt käynnistettävä yhteinen tapahtuma voidaan järjestää eri puolilla Kainuuta.

Kirjamessujen tilaisuudet ovat maksuttomia ja terveysturvallisesti järjestetty.

Kainuun kirjamessujen 2021 ohjelma (pdf)

Kainuun liitto järjestää lauantaina 20.11. linja-autokuljetuksen Kajaani-Sotkamo-Kuhmo ja takaisin. Linja-autokuljetukseen on ennakkoilmoittautuminen sähköisen linkin kautta osoitteessa https://link.webropol.com/ep/kirjamessut.

Voit myös nauttia kirjamessujen kaksipäiväisestä annista yöpymällä Kuhmossa Hotelli Kalevalassa.

Kuhmon ohjelmisto

perjantaina 19.11. Kuhmon kaupunginkirjasto klo 15-18
lauantaina 20.11. Kuhmo-talo klo 10-16

Kainuun ensimmäisillä kirjamessuilla esiintyy kainuulaisia ja Kainuusta lähtöisin olevia kauno- ja tietokirjailijoita, mm. Terhi Törmälehto, Risto Oikarinen, Liisa
Louhela, Jorma Kettunen, Pekka Kämäräinen, Paavo Enroth, Tarja Leinonen, Risto Kormilainen, Minna Kettunen, Esko Piippo ja Jouni Laaksonen. Kirjailijat esittelevät uusia kauno- ja tietokirjoja teemojen vaihdellessa luonnosta ja sota-ajasta naispappeihin.Kirjamessuilla kuullaan myös Jyrki Korpuan luento ”Kalevala ja populaarikulttuuri” sekä Tiina Piilolan luento ”Mytologiat ja populaarikulttuuri: Kalevalan naiset ennen ja nyt”.

Lauantaina Kuhmo-talon aulassa kustantajat, kirjailijaseurat, SpotLit-hanke ja Unescon kirjallisuuskaupunki esittelevät toimintaansa.

Lastenkirjailija Veera Salmi vierailee perjantaina Tuupalan yhtenäiskoululla ilahduttaen oppilaita ”Buluboi ja poni” lastenkirjojen tarinoilla.

Oheisohjelmaa Kainuun kunnissa

Kainuun kirjamessujen ohjelmaa on myös Kajaanissa, Ristijärvellä ja Sotkamossa.

Ristijärven kirjasto järjestää keskiviikkona 17.11. klo 17.00 kirjailija Rakel Liehun virtuaalivierailun. Tilaisuuteen on ennakkoilmoittautuminen 8.–12.11. sähköpostitse osoitteeseen kirjasto@ristijärvi.fi.

Sotkamon kirjastossa järjestetään keskiviikkona 17.11. klo 17.30 Päivi Myllysen kirjailijavierailu.

Perjantaina 19.11. klo 15.00 Minna Komulainen ja Kulttura järjestävät lastentapahtuman Kajaanin kirjastossa.
Samana päivänä klo 17.00 Kajaanin kirjastossa järjestetään Silja Keräsen ja Satu-Maarit Myllyniemen kirjailijavierailut.