Kainuun kirjamessut tuo maakuntaan mielenkiintoisia kirjailijoita 19.-20.11.2021

Kainuun ensimmäiset kirjamessut 19. – 20.11. ovat ensi viikon loppuna Kuhmossa ja ennakko-ohjelmaa on myös muissa Kainuun kunnissa. Päätapahtumapaikkoina ovat perjantaina 19.11. Kuhmon kaupunginkirjasto ja lauantaina 20.11. Kuhmo-talo.

Kainuun kirjamessuilla esiintyvät mm. kirjailijat Terhi Törmälehto, Risto Oikarinen ja Liisa Louhela sekä joukko kainuulaisia kirjailijoita. Kirjailijat esittelevät uusia kauno- ja tietokirjoja teemojen vaihdellessa luonnosta ja sota-ajasta naispappeihin. Kirjamessuilla kuullaan myös Tiina Piilolan ”Mytologiat ja populaarikulttuuri”: Kalevalan naiset ennen ja nyt – luento sekä Jyrki Korpuan luento ”Kalevala ja populaarikulttuuri”.

Lauantaina Kuhmo-talon aulassa kustantajat, kirjailijaseurat, Spot-lit -hanke ja Unescon kirjallisuuskaupunki esittelevät toimintaansa

Kainuun liitto järjestää lauantaina 20.11. linja-autokuljetuksen Kajaani-Sotkamo-Kuhmo ja takaisin.

Ilmoittaudu kyytiin ennakkoon verkkosivuilla: https://link.webropol.com/ep/kirjamessut.

Ilmoittaudu kuljetukseen!

Messuille tulee mielenkiintoisia kirjailijoita – poimintoja ohjelmasta

Törmälehto, Terhi: Taavi (Otava, 2021)

Kirja kertoo todellisesta ihmisestä, Mannerheim -ristin ritari Taavi Törmälehdosta. Hän karkaa alaikäisenä talvisotaan äiti Ruusan suureksi kauhuksi. Taavi on esimerkillinen ja innokas taistelija sekä talvi- että jatkosodassa monenlaisine temppuineen. Sodan päätyttyä Taavi muuttaa töihin Göteborgiin työskennellen laivatelakalla sodan muistot yhä mielessä. Kirjassa on Taavin lisäksi kaksi sivupäähenkilöä: pikkuveli Veikko ja poikien äiti Ruusa. Jokaisella on aivan omanlaisensa tapa suhtautua maailmaan, nähdä eri puolet siitä. Veikon ja Ruusan kautta Törmälehto kuvaa Taavia, peilaa häntä sukulaisiinsa ja näiden tapaan olla maailmassa. Kirjassa käytetään upeaa kieltä ja sotaromaani on löytänyt aivan uusia ulottuvuuksia ja näköalaoja tässä genressä. Terhi Törmälehdolta ilmestyi kiitetty esikoisromaani ”Vaikka vuoret järkkyisivät” vuonna 2017.

Risto Oikarinen: Piispa (Otava, 2021)

Kirjan päähenkilö, Helsingin hiippakunnan naispiispa, pohtii luterilaisen kirkon sekä oman elämänsä merkitystä. Piispan muistelut elämästään ja urastaan sekä pohdinnat kirkosta ja elämästä sijoittuvat yhden päivän ja yön ajanjaksolle. Varsinaisia tapahtumia merkittävämpään rooliin nousevat piispan oma jaakobinpaini kirkon suunnasta ja omasta vaikutuksestaan siihen sekä henkilökohtaisen elämän vaikeudet ja murroskohdat. Kirjassa päähenkilö pohtii naispappeuteen liittyviä kokemuksia ja kirkon suhtautumista naispappeuteen. Kirja on humoristinen ja kieleltään mukavaa luettavaa. Risto Oikarisesta ilmestyi esikoisromaani ”Nälkämaa laulu” vuonna 2016.

Liisa Louhela: Kaikkeus on meidän (WSOY, 2021)

Kirja kertoo omapäisen Reeta piian ja tumman ja kauniin romanin, Tenhon rakkaustarinan tapahtumapaikkana 1930-luvun Kainuu. Kirjailija kuvaa hyvin kahden erilaisen ystävyksen, Reetan ja Vannin, sekä kahden eri maailmasta kotoisin olevan nuoren miehen Tenhon ja Eliaksen kokemus- ja ajatusmaailmoja syrjäisessä kylässä kaukana kaupungista. Kirja kuvaa hyvin elämää ja työntekoa Haikolassa, jossa kantaväestö asuu ja tekee töitä samalla tilalla romanien kanssa. Kirja on kainuun murteella elävästi kirjoitettu.

Tiina Piilola: Kalevalan naiset (Kustantamo S& S, 2019)

Kirjassa käsitellään erilaisia henkilökuvia Kalevalan naishahmoista mm. Ilmatar, Aino, Louhi, Pohjan neito, Lemminkäisen äiti ja Marjatta. Kirja pohjautuu Tiina Piilolan saman nimiseen väitöskirjaan. Kirjassa on käsitelty aiempia tutkimuksia aiheesta sekä kirjoittajan omia raikkaita näkemyksiä ja yhtymäkohtia nykypäivän Suomeen. Teoksessa on myös Piilolan tulkintoja Kalevala -aiheisista taideteoksista.

Lapset ja nuoret on myös huomioitu kirjamessujen ohjelmassa. Savannisukellus-lastenkirjatapahtuma valtaa Kajaanin pääkirjaston Konttaamo-tilan ja lastenosaston perjantaina 19.11. klo 15-16. Kainuun lasten- ja nuortenkulttuurikeskus Kulttura järjestää iloista teemaan liittyvää taidetoimintaa lapsille. Värikkääseen elämään savannilla tutustutaan piirtäen, maalaten, tunnistaen ja tutkien. Tapahtumaan on vapaa pääsy.

Kuhmon kirjaston Satusopessa voit uppoutua satujen maailmaan, leikkiä ja pelata pelejä pe 19.11. klo 16.30 – 18.00.

Lastenkirjailija Veera Salmi vierailee pe 19.11. klo 10 Tuupalan yhtenäiskoululla kertoen ”Buluboi ja poni” -kirjoista ja kirjailijan työstä.

Kirjamessujen tilaisuudet ovat maksuttomia ja terveysturvallisesti järjestetty.

Lisätiedot:

Kirjastotoimenjohtaja Taina Hyvönen, Kuhmon kaupunki puh. 044 725 5389