Kainuun liiton logo

Kainuun maakuntavaltuuston kokos 13.12.2022

Kainuun maakuntavaltuuston vuoden viimeinen kokous pidettiin Hyrynsalmella tiistaina 13.12.2022. Kokouksessa esiteltiin kuluvan vuoden talousennusteen ja tulevan vuoden talousarvion lisäksi mm. toimintasuunnitelma kaudelle 2023–2025. Maakuntavaltuusto hyväksyi myös Kainuun liiton hallintosäännön päivittämisen sekä teki päätöksen pääoman siirrosta liiton tulevaisuusrahastoon, jolla tuetaan erityisesti alueella toteutettavia av-projekteja, jotka edesauttavat liiton tavoitteita ja Kainuun yleistä mainetyötä.

Kainuun liiton talous ja toiminta

Valtuusto hyväksyi vuoden 2023 talousarvion sekä talous- ja toimintasuunnitelman kaudelle 2023–2025.  Ensi vuoden talousarvion peruslähtökohtana on, etteivät kuntien maksuosuudet nouse vuodesta 2022. Kuntien jäsenmaksuosuudet ovat yhteensä noin 2,6 miljoonaa euroa. Muutoksen aiheuttaa kuitenkin syksyllä 2022 kuntien kanssa yhteistyössä laadittu erillissopimus uuden tietohallintopäällikön rekrytoimisesta Kainuun liittoon. Kajaani ei ole erillissopimuksessa mukana. Tietohallintopäällikkö aloittaa vuoden 2023 alusta, ja hänen tehtävänään tulee olemaan tietohallintopalveluiden kehittäminen ja koordinoiminen Kainuun kunnille ja Kainuun liitolle.

Kainuun liiton tulevan toimintavuoden kärjistä voitte lukea lisää maakuntajohtajan blogista.

Kokouksessa maakuntavaltuusto hyväksyi myös Kainuun liiton hallintosäännön päivittämisen. Päivitykset keskittyivät lähinnä rakenteellisiin muutoksiin.

Pääoman siirto tulevaisuusrahastoon

Vuonna 2015 Kainuun liitto on perustanut ns. tulevaisuusrahaston, josta on suunnattu av-tukiavustusta projekteille, jotka edesauttavat liiton tavoitteita ja Kainuun yleistä mainetyötä. Vuosien 2015–2019 välisenä aikana Kainuun liitto on myöntänyt n. 200 000 euroa av-tukia. Toteutuneet tuotannot ovat tuoneet maakunnan aluetalouteen noin 1.9 miljoonan euron lisän.

Vuoden 2023 talousarviossa on 100 000 euron määrärahavaraus menopuolella tulevaisuusrahastosta myönnettäville tukiavustuksille. Maakuntavaltuusto hyväksyi esityksen.

Maakuntavaltuuston puheenjohtaja Mikko Polvinen, +358 40 751 0297