Kokousasiakirjat kuvituskuva

Kainuun maakuntavaltuuston kokous 5.4.2023

Kainuun maakuntavaltuusto kokoontui ensimmäistä kertaa vuodelle 2023 keskiviikkona 5.4. Kajaanin valtuustosalissa.

Kokouksen aluksi Kainuun maakuntahallituksen puheenjohtaja Sakari Seppänen onnitteli maakuntavaltuuston puheenjohtaja Mikko Polvista hänen valinnastaan uudeksi kansanedustajaksi.

Kokouksessa valtuusto myönsi Esko Rautiaiselle eron maakuntahallituksen jäsenyydestä ja valitsi hänen tilalleen Toni Haapalan ja tämän henkilökohtaiseksi varajäseneksi Petteri Materon.

Kainuun maakuntavaltuusto hyväksyi myös maakuntajohtaja Pentti Malisen irtisanoutumisen. Nykyisen maakuntajohtajan työsuhde päättyy 31.12.2023. Uuden maakuntajohtajan rekrytointiprosessi käynnistyy toukokuussa.

Lisäksi maakuntavaltuusto hyväksyi Kainuun edunajamisen tavoitteet ja kärkihankkeet 2023–2027. Esitykseen voi tutusta täältä.

Kainuun tuulivoimamaakuntakaavan tarkistaminen etenee tavoiteaikataulun mukaisesti

Kainuun tuulivoimamaakuntakaavan tarkistaminen etenee osallistumis- ja arviointisuunnitelmassa asetetun aikataulun mukaisesti. Kaavan valmisteluvaiheita ovat aloitus-, luonnos-, ehdotus- ja hyväksymisvaihe. Nyt on käynnissä ehdotusvaihe.

Kainuun uuden tuulivoimamaakuntakaavan valmistelun luonnosvaihe päättyi alkuvuonna 2023, kun maakuntahallitus päätti antaa vastineet maakuntakaavaluonnoksesta annettuihin palautteisiin. Palautteita saatiin runsaasti. Tuulivoimarakentaminen Kainuussa herättää mielipiteitä sekä puolesta että vastaan. Lausunnoissa ja mielipiteissä on esitetty uusia tuulivoimaloiden alueita maakuntakaavaan ja toisaalta pyydetty poistamaan niitä maakuntakaavasta.

Tuulivoimamaakuntakaavan tarkistamiseen liittyen valmistui kolme uutta selvitystä vuonna 2022. Selvitykset koskevat maakuntakaavan maisemavaikutusten ja aluetalousvaikutusten arviointia sekä tuulivoimaloiden osien kuljetusyhteyksiä satamista tuulivoimaloiden alueille. Selvityksiin on mahdollista tutustua Kainuun liiton verkkosivuilla. Maakuntakaavan ehdotusvaiheessa laaditaan Kainuun ekologisten yhteyksin tarkastelu.

Parhaillaan valmistellaan maakuntakaavaehdotusta saadun palautteen ja ajantasaisten tietojen perusteella maakuntahallituksen linjausten mukaisesti. Tavoiteaikataulun mukaan Kainuun tuulivoimamaakuntakaavan 2035 kaavaehdotus on julkisesti nähtävillä erikseen ilmoitettavana ajankohtana kesän tai syksyn aikana, ja tuulivoimamaakuntakaava on maakuntavaltuuston hyväksymiskäsittelyssä loppuvuonna 2023.

Lisätietoja tuulivoimamaakuntakaavan tarkistamisesta ja kaavaprosessin aikana valmistuneista selvityksistä saa Kainuun liiton verkkosivuilta.

Maakuntavaltuuston puheenjohtaja Mikko Polvinen, +358 40 751 0297
Maakuntajohtaja Pentti Malinen, +358 44 7970 197, pentti.malinen@kainuunliitto.fi
Hallintojohtaja Paula Halonen, +358 44 4100 728, paula.halonen@kainuunliitto.fi

Lisätietoja tuulivoimamaakuntakaavasta antaa:
Suunnittelujohtaja Sanna Schroderus, +358 44 7100 873, sanna.schroderus@kainuunliitto.fi,