Kainuun matkailualan majoitusmyynti kasvoi lähes seitsemän miljoonaa euroa viime vuonna

Kainuun matkailualan majoitusmyynti kasvoi lähes seitsemän miljoonaa euroa kertovat tuoreet viime vuoden matkailutilastot.

Matkailijat viettivät Kainuussa yhteensä 1,3 miljoonaa yötä tammi–joulukuussa 2022. Yöpymisten kokonaismäärä kasvoi 7,2 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Kasvua tuli etenkin rekisteröimättömistä yrityksistä, eli alle 20 vuodepaikkaa sisältävistä mökkimajoituksista. Rekisteröityjen majoitusyritysten yöpymisten määrä taas laski hieman (-2,9 %), määrän ollen 943 000 yöpymistä Tilastokeskuksen tuoreiden ennakkotietojen mukaan.

Rekisteröidyistä yöpymisistä kotimaisia oli 887 000 ja ulkomaalaisten tekemiä 56 000 yötä. Laskua selittää kotimaisten yöpymisten väheneminen viisi prosenttia, kun taas ulkomaalaisten matkailijoiden yöpymiset kasvoivat 39 prosenttia. ”Koronarajoitusten vapautuminen sai suomalaiset suuntaamaan lomamatkoja ulkomaille, mutta Kainuu piti kuitenkin hyvin suosionsa matkustustilanteen normalisoituessa. Myös bensan kohonnut hinta ja inflaatio sai kotimaiset matkailijat suosimaan lähimatkailua tai edullisempaa mökkimajoitusta”, toteaa aluekehitysasiantuntija Minna Komulainen Kainuun liitosta.

Loppuvuotta kohden, joulukuussa Kainuuseen saapuneiden matkailijoiden määrä kuitenkin hiljeni vajaa seitsemän prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Joulukuussa 2022 matkailijat yöpyivät 70 500 rekisteröityä yötä (-6,6 %), joista kotimaisia oli 62 600 (-8 %) ja ulkomaalaisten tekemiä 7 900 yötä (+6 %).

Viime vuonna Kainuuseen saapui ulkomaisia matkailijoita Saksasta, Ruotsista, Virosta, Alankomaista ja Ranskasta. Eniten ulkomaalaisten rekisteröityjä yöpymisiä kirjattiin matkailijoille, jotka saapuivat Saksasta (7 200 yötä), Kiinasta (6600) sekä Virosta (4000).

Majoitusmyynti kasvoi 59,1 miljoonaan euroon

Majoitusmyynti yhteensä tammi–joulukuussa oli 59,1 miljoonaa euroa (+6,8 miljoonaa) viime vuonna. Tästä rekisteröity majoitusmyynti oli 46,1 miljoonaa euroa (+2,7 miljoonaa) ja rekisteröimätön myynti 13,0 miljoonaa euroa (+4,1 miljoonaa). Rekisteröity majoitusmyynti oli miljoona euroa enemmän kuin matkailun normaalina vuotena 2019. Liikevaihdon kasvu selittyy huoneen keskihinnan nousulla 104 euroon, kun aiempina vuosina keskimääräinen huoneen hinta oli noin 90 euroa Kainuussa. Samoin viime vuonna huoneiden käyttöaste oli korkeampi kuin matkailun normaalivuonna 2019.

Venäläisten matkailijoiden poisjäänti näkyy etenkin joulukuun majoitustilastoissa, kun viime vuonna joulukuussa myyntiä tuli 3 miljoonaa euroa, ja vastaavasti vuoden 2019 joulukuun majoitusmyynti oli 3,7 miljoonaa euroa.

Vuokatti neljänneksi suosituin matkakohde

Vuokatti on neljänneksi suosituin matkakohde Suomessa heti suurten kaupunkien, Helsingin, Tampereen ja Turun jälkeen viime vuonna. Vuokatissa yövyttiin 742 000 yötä, Kajaanissa 100 000, Suomussalmella 49 300 yötä sekä Ukkohalla-Paljakan alueella 18 500 yötä vuonna 2022. Tosin joulukuussa 2022 Lapin kohteet, kuten Rovaniemi, Kittilä, Saariselkä, sekä Kuusamo nousivat Kainuuta suosituimmiksi kansainvälisten charter-lentojen ansiosta.

Kajaanin lentoaseman kautta tehdyt matkat kasvoivat lyhyestä lentotauosta huolimatta. Vuonna 2022 Kajaanin lentoaseman kautta tehtiin yhteensä matkoja 25 400 (+44,2 % edellisvuoteen verrattuna). Vastaavasti matkailun normaalivuonna 2019 Kajaanin lentoaseman kautta matkoja tehtiin 87 200. Olisi tärkeää saada  kainuulaiset käyttämään lentoja Kajaanin lentoasemalta, kun siihen on mahdollisuus.

Vapaa-ajan matkailijat viettivät Kainuussa 818 000 yötä (-4,9 %) ja business-matkailijat 125 000 yötä (+12,2 %) viime vuonna. ”Kainuun matkailun tukijalka on tällä hetkellä kotimaisissa lomamatkailijoissa, mutta kansainvälisten matkailijoiden ja työmatkailijoiden saamiseksi Kainuuseen tehdään nyt aktiivisesti markkinointityötä Arctic Lakeland Kainuu -brändin alla. Kokemukset viime viikon matkamessuilta osoittivat, että Kainuu kiinnostaa uutena, nousevana kohteena”, sanoo Minna Komulainen Kainuun liitosta.

Lähteet: Airdna, Finavia, Ilmatieteenlaitos, Meteostat, Rajavartiosto, Socialblade, Tak Research, Tilastokeskus

Visitory

Lisätietoja: Minna Komulainen, Kainuun liitto, aluekehitysasiantuntija puh. 044 410 0726, minna.komulainen@kainuunliitto.fi, www.kainuunliitto.fi;