Kainuun matkailuyritykset selvisivät koronavuodesta 2020 kotimaan matkailun avulla

Kainuun matkailu selvisi Suomen maakunnista vähimmin vaurioin koronavuodesta. Koronavuonna kotimaan matkailu veti hyvin Kainuussa. Kainuun markkinaosuus nousi 6,1 prosenttiin vuoden 2019 4,3 prosentista.

Tilastokeskuksen ennakkotietojen mukaan vuonna 2020 Kainuussa oli 867 000 yöpymistä (-12,7 %), joista kotimaisia oli 822 000 ja ulkomaalaisten tekemiä 45 000 yötä.

Kotimaiset yöpymiset vähenivät kahdeksan prosenttia ja ulkomaalaiset yöpymiset vähenivät 54 prosenttia. Yhteensä yöpymiset vähenivät lähes 13 prosenttia edellisvuoden tammi–joulukuusta.

On huomioitava, että rekisteröidyt yöpymiset eivät ota huomioon esim. yksittäisiä mökkejä, joten todelliset yöpymisluvut ovat varmasti korkeampia. Eniten ulkomaalaisten yöpymisiä kirjattiin venäläisille matkailijoille (16 300 yötä).

Vapaa-ajan matkailijat viettivät 770 000 yötä (-13,0 %) ja business-matkailijat 96 300 yötä (-10,1 %) Kainuussa.

Rekisteröity majoitusmyynti tammi–joulukuussa oli 36,6 miljoonaa euroa (-8,5 miljoonaa). Vaikka majoitusmyynti laski edellisvuodesta oli myynti kuitenkin oli 10,7 miljoonaa enemmän kuin vuonna 2018! Myös huoneiden käyttöaste nousi edellisvuodesta 47,7 prosenttiin (2019: 47,1).

Koronavuoden aikana heinäkuussa ja syyskuussa majoitusmyynnissä oli nousua. Joulukuussa myynti taas laski. Koronan ja kansainvälisten  matkailijoiden rajoituksista johtuen majoitusmyynti joulukuussa oli 2,8 miljoonaa euroa (-865 000). Rekisteröidyt tammi-joulukuu myynnit olivat 36,6. miljoonaa euroa ja ne vähenivät 8,5 miljoonaa euroa edellisestä vuodesta.

Luonto ja väljyys Kainuun valtteja

Kainuun Sanomat haastatteli aluekehitysjohtaja Jouni Ponnikasta matkailuseurannasta, ja juttua on lainattu alla.

– Pääsyynä on koronaviruksen sulkemat rajat, jolloin painopiste on siirtynyt koko lailla kotimaan matkailuun, siinä Kainuun on varmaan löydetty uudelleen, kommentoi Kainuun liiton aluekehitysjohtaja Jouni Ponnikas.

Sijainti vaikuttaa Ponnikkaan mukaan siten, että Kainuussa on Lapin tarjonta, mutta se on lähempänä Etelä-Suomea.

– Sitten on sellaisia, jotka ovat useasti Lapissa käyneet, mutta eivät Kainuussa. Nyt haluttiin katsoa uusia paikkoja, kun sitä ulkomaan vaihtoehtoa ei koronaviruspandemian vuoksi ole ollut.

Kainuuseen tullaan Ponnikkaan mukaan sen vuoksi, että on luontoa, rauhaa ja väljyyttä.

– Kainuun erityinen vetovoima liittyy liikunnallisuuteen ja liikuntamahdollisuuksiin ja erityisesti talviliikuntamahdollisuuksiin kuten murtomaahiihto, laskettelu, lumikenkäily, läskipyöräily ja kaikki luonnossa liikkuminen. Mutta Kainuussa on myös sisäliikuntatiloja, uimahalleja ja kylpylöitä.

– Tavallaan on sellainen kompakti kokonaisuus eivätkä harrastusmahdollisuudet ole kaukana toisistaan.

Koronan vuoksi luontomatkailun vetovoima ja mielenkiinto on vahvistunut. Se näkyy kansallispuistojen kävijämäärissä.

– Mielikuvatutkimuksessa Hossa erottui vahvasti, Kainuu tunnetaan nykyisin Hossasta ja siihen halutaan tutustua. Luontomatkailun suosio näkyy matkailijamäärissä.

Jouni Ponnikkaan mukaan trendi saadaan pidettyä ja vahvistettua kehittämällä infrastruktuuria siten, että kun on sesonki, kyetään ottamaan se matkailijamäärä vastaan mikä on tulossa ja kapasiteettia on riittävästi

Pitää tunnistaa uusia trendejä, mitä on nyt vahvistumassa vaikka luontomatkailuun liittyen.

– Luontomatkailupalveluita pitää kehittää siten, että matkailija saadaan tulemaan uudestaan. Vaikka paikka on tuttu, palveluiden kautta matkailija löytää aina jotain uutta.

Koronatilanteen hellittäessä lentoliikenne pitää palauttaa ja saada pysyväksi ja sitä kautta kansainvälinen matkailu saadaan takaisin kasvu-uralle.

Uusien mahdollisuuksien kehittäminen tärkeää

Tapahtumien ympärivuotinen ja monipuolinen kehittäminen on Ponnikkaan mukaan Kainuussa tärkeää.

– Urheilu- ja liikuntatapahtumien järjestämisessä Kainuusta löytyy hyvää osaamista ja maine on kova. Kulttuuripuolella on tietyt helmet Kuhmon Kamarimusiikin johdolla, mutta sitä puolta pitää monipuolistaa, jotta saadaan uudenlaista porukkaa, joka ei aiemmin Kainuussa ole käynyt.

Tapahtumissa on se hyvä puoli, että niihin tulee monesti uskollinen kävijäkunta, joka käy vuodesta toiseen tapahtumassa ja hyödyntää alueen palveluita.

Etätyön lisääntyminen on mahdollisuus Kainuulle.

– Matkailukeskusten yhteyteen tulee Ponnikkaan mukaan rakentaa etätyöhubeja, jossa ihmiset oivat lomailla koko perheen voimalla.

– Perheen aikuisista se, jolle lomaa ei siihen ajankohtaan ole suotu, voi käyttää aikaansa tekemällä etätöitä, mutta olla kuitenkin perheen mukana ja viettää vapaa-aikaansa yhdessä kohteessa.

Etätyö tuo matkailuun lisää vetovoimaa ja viipymä on pidempää ja kun perhe on mukana, se tuo enemmän matkailijoita alueelle.

Lue Kainuun Sanomien toimittaja Antti Ylösen koko juttu täältä: https://www.kainuunsanomat.fi/artikkeli/samat-palvelu-kuin-lapissa-mutta-lahempana-kotimaiset-matkailijat-loivensivat-kainuun-matkailun-miinusta-194888525/

Lähteet:

Tilastokeskus

Visitory.io

Kerromme matkailun ajankohtaisista asioista ja tapahtumista Kainuun matkailufoorumin uutiskirjeessä parin kuukauden välein. Jos et ole saanut vielä uutiskirjettä sähköpostiisi, niin tilaa se Kainuun liiton etusivulta tästä linkistä. Uutiskirjeen tilauksen voi myös perua kirjeessä olevasta linkistä.

Tilaa matkailun uutiskirje!