Kainuun Venäjäyhteistyö ja -hankkeet tutuiksi uudelle konsulille

Suomen Petroskoin konsulin Johannes Puukki vieraili Kajaanissa 15. – 16.9.2020. Puukki on aloittanut tehtävässään Petroskoin-toimipisteen johtavana virkamiehenä helmikuussa, juuri ennen pandemian leviämistä Suomessa ja Venäjällä.  Konsulaatin kevät onkin ollut varsin erikoinen ja tehtävät painottuneet eri tavoin normaalitilanteeseen verrattuina. Voit lukea lisää Johannes Puukin tunnelmista konsulinuransa alusta hänen Ulkoministeriön sivuille kirjoittamastaan blogikirjoituksesta.

Vierailun ohjelmassa oli tiistaina 15.9. aluksi tapaaminen ja keskusteluja Venäjä-yhteistyön ajankohtaisista asioista ja tulevaisuuden näkymistä. Aamupäivän ohjelmaan osallistui edustajia Kainuun liitosta ja muutamista venäjäyhteistyötä harjoittavista ja venäjähankkeita toteuttavista organisaatioista Kainuussa konsulin etukäteen toivomien teemojen ympäriltä.

Tilaisuus alkoi maakuntajohtaja Pentti Malisen pitämällä tervetuliaispuheella, jossa Malinen summasi sekä Kainuun kehitystä että Kainuun liiton kansainvälistä toimintaa Puukille, jolle Kainuu toistaiseksi on varsin tuntematon maakunta. Tämän jälkeen siirryttiin Petroskoin konsulaatin terveisiin ja teemakohtaisiin esittelyihin ja keskusteluihin.

Konsuli Puukki kertoi Karjalan tasavallan tilanteesta ja konsulaatin työstä eri näkökulmista. Konsulaatissa käsitellään vuosittain noin 40 000 viisumihakemusta, mihin pandemiatilanne luonnollisesti on vaikuttanut. Ajankohtaisia asioita ovat koronakriisin aiheuttamien tehtävien lisäksi ja jälkeen ollut mm. kiinnostuksen herättäminen Suomea ja suomen kieltä kohtaan.

Kainuun liiton venäjäyhteistyötä esitteli tarkemmin  aluekehityspäällikkö Katja Sukuvaara, ja hankehenkilöstö esitteli Kainuun liiton käynnissä olevia Kolarctic CBC -hankkeita, jotka keskittyvät liikenteen kehittämiseen.
– Barents Transport and Logistics (BRTL) -hankkeen esittely, projektipäällikkö Jussi Huotari
– Northern Axis – Barents Link (NABL) -hankkeen esittely, projektipäällikkö Tatiana Petrova

Tämän jälkeen keskusteltiin vielä matkailun, erityisesti kansainvälisen matkailun kehittämisestä kahden esittelypuheenvuoron perusteella. Runolauluakatemian Pekka Huttu-Hiltunen esitteli suunnitelmia kansainvälisen kulttuurimatkailureitin kehittämiseksi lauluperinteen ympärille ja matkailun toimialajohtaja Tuomo Tahvanainen Kainuun Edulta kertoi matkailun kehittämisen tilanteesta puheenvuorossaan ”Uusi Normaali matkailutoimialalla – luonto- ja lähimatkailu kasvualustana”. Matkailuteemalla saatiinkin käyntiin mielenkiintoinen keskustelu suomalais-venäläisen yhteistyön kehittämisestä ja sen tähänastisista sudenkuopista, ja asiaan tullaan palaamaan myös konsuli Puukin kanssa.

Myöhemmin Puukin ohjelmassa olivat vielä tutustumisvierailu Valmet Automation Oy:n toimintaan sekä tapaaminen ja yhteistyökeskustelut Kajaanin kaupungin edustajien kanssa Kajaanin kaupungintalolla, ja Kuhmon kaupungin edustajien kanssa sekä tutustuminen Juminkekoon.