Kaivannaisala pehmensi koronaiskua

Kainuu on toistaiseksi selvinnyt muuta maata paremmin koronapandemian negatiivisilta vaikutuksilta. Korona kuritti erityisesti matkailu-, palvelu- ja tapahtuma-alaa, mutta Kainuun kaivannaistoiminta on tahkonnut samaan aikaan ennätyksiä ja henkilöstömäärä on kasvanut. Matkailusektorilla heinäkuu oli vahvan kotimaanmatkailun ansiosta monin paikoin hetkellinen pelastus. Työttömyyden tilanne on muuta maata parempi ja yritysten odotukset ovat positiivisemmat.

”Koronan vaikutuksesta kuitenkin lähes kaikkien toimialojen liikevaihto sekä henkilöstömäärä ovat laskeneet ja suuremmat vaikutukset voivat iskeä Kainuuseen viiveellä”, Kainuun liiton erityisasiantuntija Henna Sormunen pohtii.

”Kainuu on myös lentomotissa eikä koti- ja ulkomaisia matkailijoita pääse suorilla lennoilla maakuntaan. Samoin suuret tapahtumat peruttiin kevättalvesta alkaen. Jo tähän mennessä syntyneet vahingot ovat merkittävät. Olennaista on saada nopeasti lentoliikenne palautumaan Kajaanin kentälle ja tapahtumamatkailu takaisin kasvu-uralle,” toteaa aluekehitysjohtaja Jouni Ponnikas

Kainuun liitto julkaisee normaalisti suhdannekatsauksen kahdesti vuodessa kesäkuussa ja joulukuussa. Koronapandemian vaikutuksista johtuen julkaistaan nyt syyskuussa ylimääräinen katsaus. Tilastokeskuksen asiakaskohtainen suhdannepalvelu on toimittanut Kainuun liitolle liikevaihdon suhdannetiedot tammi-toukokuulta 2020. Henkilöstömääräarviot ulottuvat kesäkuulle saakka.

Matkailu sukelsi – kaivannaisala kasvoi

Kainuun kärkitoimialoista korona iski karuimmin matkailusektoriin. Matkailun liikevaihto putosi tammi-toukokuun aikana 24,1 prosenttia ja henkilöstömäärä 15,5 prosenttia. Kaivannaistoimintaa ja elintarvikeklusteria lukuun ottamatta liikevaihto laski kaikissa Kainuun kärkitoimialaklusterissa. Kaivannaisalan liikevaihto kasvoi huimat 33 prosenttia ja henkilöstömäärä yli 24 prosenttia.

Liikevaihto kasvoi kärkitoimialoilla tammi-helmikuussa vielä keskimäärin, mutta maaliskuusta eteenpäin liikevaihto kääntyi laskuun. Kärkitoimialojen liikevaihto väheni keskimäärin eniten toukokuussa ja kaikissa päätoimialaklustereissa kaivannaisalaa lukuun ottamatta. Pahiten korona iski matkailuklusterin liikevaihtoon. Heti maaliskuussa rajoitustoimien astuessa voimaan pudotusta oli -23,4 prosenttia, huhtikuussa jopa -52,9 prosenttia ja toukokuussa -45,1 prosenttia. Kaivannaisalaan ei koronalla ole ollut negatiivista vaikutusta, vaan liikevaihto kasvoi tammi-toukokuussa huimat 32,9 prosenttia ja lähes 59 prosenttia toukokuussa.

Henkilöstömäärät vähenivät tammi-kesäkuussa kaikilla kärkitoimialaklustereilla kaivannaisalaa lukuun ottamatta. Koronan takia matkailuklusterin henkilöstömäärä väheni eniten: maaliskuussa -29,1 prosenttia, huhtikuussa -37,4 prosenttia ja toukokuussa -31,5 prosenttia. Myös biotaloudessa ja siihen kuuluvissa metsä- ja puuklusterissa sekä elintarvikeklusterissa henkilöstömäärien suhdanteet huononivat huhti-kesäkuussa. Kaivannaisklusterin henkilöstömäärään ei koronalla ole ollut vaikutusta vaan henkilöstömäärä on lisääntynyt (tammi-kesäkuussa +21,8 %).

Kainuun näyttää toistaiseksi selvinneen muuta maata paremmin koronapandemian vaikutusten ensimmäisestä aallosta. Kainuun laaja elinkeinorakenne kasvattaa Kainuun iskukykyä.

”Kainuun matkailusektorilla tehtiin yöpymisissä jopa kaikkien aikojen ennätyksiä heinäkuussa. Toisaalta vaikutukset voivat iskeä Kainuuseen viiveellä ja selvää on, että monet yritykset erityisesti matkailu- ja palvelusektorilla ovat hätää kärsimässä,” toteaa erityisasiantuntija Henna Sormunen.

Pitkittyvä lentomotti ja mahdollisesti lisääntyvät rajoitustoimet huonontavat tilannetta entisestään. Vaikka rajoituksia purettaisiinkin, ei ihmisten käytös muutu hetkessä. Myös toimialojen sisällä voi olla suuria eroja: toiset yritykset kasvavat ja toiset näivettyvät koronakurimuksessa.

Suhdannekatsaus luettavissa täällä: Kainuun suhdannekatsaus_syyskuu2020