Kainuun liiton logo

Maakuntahallituksen päätöksiä 28.11.2022

Kainuun maakuntahallitus kokoontui maanantaina 28.11.  Esityslistalla  olivat mm. kunta-alan energiatehokkuussopimukset, Kainuun liiton hallintosäännön päivittäminen ja liiton tulosennuste vuodelle 2022. Erityistä huomiota edunajamisen tilannekatsauksessa saivat Itä- ja Pohjois-Suomen hallitusohjelmatavoitteet ja liiton edunajamisen linjausten valmistelu. Maakuntajohtajan ajankohtaiskatsauksessa käsiteltiin mm. Kainuun alueellisen riskiarvion päivitys.

Edunajaminen

Kainuun edunajamisen ajankohtaiskatsauksessa esille nostettiin mm. Kainuun liiton kutsuma Itä- ja Pohjois-Suomen neuvottelukuntien tulossa oleva yhteiskokous 7.12.2022. Yhteiskokouksessa viimeistellään syyskuun alussa Sotkamossa järjestetyssä Itä- ja Pohjois-Suomen huippukokouksessa syntyneet hallitusohjelmatavoitteet. Samalla maakuntien liitot käsittelevät esitystä uudesta, yhteisestä viestinnällisestä toimintamallista.

Katsauksessa keskusteltiin myös itäisen Suomen elinvoiman vahvistamisesta. Maakuntahallitus huomioi työ- ja elinkeinoministeriön asettaman valtiosihteerityöryhmän 1.9.2022 jättämän loppuraportin, jossa suositeltiin, että elinvoiman vahvistamiseksi itäisessä Suomessa on alueelle luotava yhteinen kehittämisvisio. Kehittämisvision valmistelu käynnistyi 2.11.2022 elinkeinoministeri Mika Lintilän koolle kutsumassa pyörän pöydän keskustelussa. Kehittämisvisiota varten työ- ja elinkeinoministeriö kutsuu loppuvuonna 2022 ja alkuvuonna 2023 keskeisiä itäisen Suomen toimijoita keskusteluihin.

Maakuntahallitus sai myös tiedoksi Kainuun liiton edunajamisen linjausten ja tavoitteiden päivittämisen aikataulun. Tarkoituksena on, että uudet linjaukset hyväksytään maakuntavaltuuston kokouksessa maaliskuussa 2023. Päivitystyössä pääosassa ovat kuntien ja keskeisten sidosryhmien konsultointi sekä syyskuussa 2022 pidetyn valtuustoseminaarin linjaukset. Tarkoituksena on myös selkeyttää entisestään tavoitteiden priorisointia pitkän aikavälin tavoitteisiin sekä konkreettisiin, lyhyen aikavälin nostoihin.

Kunta-alan energiatehokkuussopimukset

Kainuun maakuntahallituksen asettama Kainuun ilmasto- ja ympäristöasiainneuvottelukunta on 10.11.2022 pitämässään kokouksessa laatinut kannanoton, jossa se suosittelee Kainuun kuntia liittymään kunta-alan energiatehokkuussopimukseen (KETS). Sopimukseen liittyminen auttaa kuntia energiakriisin hallinnassa ja uuden ilmastolain velvoitteiden toteuttamisessa. Neuvottelukunta pitää liittymistä kannatettavana myös maakuntaohjelman sekä nykyisen maailmantilanteen näkökulmasta. Energiatehokkuutta parantamalla kunnat saavat merkittäviä säästöjä kustannuksissa ja ilmastopäästöissä ja samalla kehitetään energiaomavaraisuutta.

KETS:iin liittyneet kunnat tavoittelevat sopimuskauden aikana vähintään 7,5 % energiansäästöä vertailuvuoteen nähden. Vertailuvuosi on tyypillisesti liittymistä edeltävä kokonainen kalenterivuosi. Säästötavoite lasketaan sellaisesta sähkön, lämmön ja polttoaineiden kulutuksesta, johon kunnalla on suora vaikutusvalta.

Kunnan KETS-jäsenyydestä on useita hyötyjä, kuten kustannussäästöt energiakuluissa, mikä on nykyisillä energian hinnoilla erittäin merkityksellinen hyöty kuntien talouteen.

Yli 70 prosenttia Suomen väestöstä asuu tällä hetkellä energiatehokkuus-sopimukseen liittyneissä kunnissa. Kainuusta sopimukseen ovat liittyneet Kuhmo, Puolanka ja Paltamo (lokakuu 2022). Maakuntahallitus päätti lähettää myös lopuille Kainuun kunnille perustellun suosituksen liittyä KETS-sopimukseen.

Päätökset lyhyesti

* Kainuun edunajaminen: Käydyn keskustelun jälkeen merkittiin tiedoksi.

* Talousraportti 10/2022 ja tulosennuste vuodelle 2022: Käydyn keskustelun hyväksyttiin esityslistan mukaisesti.

* Kainuun liiton hallintosäännön päivittäminen: Käydyn keskustelun jälkeen hyväksyttiin esityslistan mukaisesti. (Maakuntavaltuusto käsittelee asiaa joulukuun kokouksessaan.)

* Kainuun tuulivoimamaakuntakaavan tarkistaminen, Osallistumis- ja arviointisuunnitelman tarkistaminen: Käydyn keskustelun jälkeen hyväksyttiin esityslistan mukaisesti.

* Maakuntavaltuustoseminaarin 08.09.2022 tulokset ja jatkotoimet: Käydyn keskustelun jälkeen hyväksyttiin esityslistan mukaisesti.

* Kunta-alan energiatehokkuussopimukset: Käydyn keskustelun jälkeen hyväksyttiin esityslistan mukaisesti.

* Pöytäkirjat ja viranhaltijapäätökset: Hyväksyttiin esityslistan mukaisesti.

* Kainuun liiton lausunnot ajalla 31.10.-18.11.2022: Merkittiin tiedoksi.

* Maakuntajohtajan ajankohtaiskatsaus: Käydyn keskustelun jälkeen merkittiin tiedoksi.

Maakuntahallituksen puheenjohtaja Sakari Seppänen
+358 45 317 9050, sakari.seppanen@vuokatti.net