Kainuun maakuntahallitus opintomatkalla Brysselissä lokakuussa 2022

Maakuntahallitus tutustui vaikuttamisen ytimeen EU:ssa

Maakuntahallituksen vaikuttamis- ja opintomatka Brysseliin toteutettiin yhdessä muiden Itä- ja Pohjois-Suomen maakuntien liittojen kanssa ja alueiden yhteisen EU-toimiston johdolla

Kainuun maakuntahallitus vieraili Brysselissä 23.–26.10. Perinteisen vaikuttamis- ja opintomatkan tarkoitus oli tutustuttaa maakunnan päättäjiä hallituskautensa aluksi EU-vaikuttamisen ytimeen. Kahden vierailupäivän aikana oli mahdollisuus tavata runsaslukuinen joukko EU:n toimielinten suomalaisia vaikuttajia. Samanaikaisesti Kainuun delegaation kanssa Brysselissä olivat Pohjois-Karjalan ja Lapin maakuntien liitot, joiden kanssa myös ohjelma oli pääpiirteittäin yhteinen, sekä Pohjois- ja Etelä-Savon maakuntien liitot. Näin kustannustehokkuuden lisäksi annettiin luottamushenkilöille mahdollisuus verkostoitua keskenään ja vahvistaa Itä- ja Pohjois-Suomen sisäistä yhteistyötä.

Tiivis kaksipäiväinen ohjelma sisälsi alustuksia mm. komissaari Jutta Urpilaisen kabinetista, Kuntaliitolta ja EU:n maatalouspolitiikkaan ja metsäpolitiikkaan liittyen sekä EU:n komission että Suomen pysyvän edustuston näkökulmasta. Matkalle osallistui maakuntahallituksen lisäksi osa maakunnan liiton johtoryhmän jäsenistä sekä Kainuun maakuntavaltuuston puheenjohtaja Mikko Polvinen.  Matkaan osallistujilla oli myös mahdollisuus tutustua huomattavaan osaan Suomen europarlamentaarikoista ja kuulla heidän näkemyksiään mm. metsä- ja energiapolitiikasta.

Itä- ja Pohjois-Suomen EU-toimiston järjestämä ohjelma sai maakuntahallitukselta runsaasti kiitosta.  Myös verkostoitumismahdollisuutta muiden maakuntien liittojen edustajien kanssa pidettiin erinomaisena ratkaisuna.

”Kainuun edunajamisen kannalta on keskeistä luottamuksellisten suhteiden vaaliminen sekä naapurimaakuntien että EUn viranhaltijoiden ja päättäjien kanssa. Vierailu täytti odotukset. Itä- ja Pohjois-Suomen maakunnat ovat löytäneet keskeisissä asioissa yhteisen kannan. Yhdessä olemme vahvempia”, kommentoi Kainuun maakuntahallituksen puheenjohtaja Sakari Seppänen.

Päivien ohjelmasta erityisesti Janne Uusivirran (Suomen EU edustusto) ja Samu Tuomisen (Euroopan komission alue- ja kaupunkipolitiikan pääosasto) alustukset tiistaina 25.10. EU:n aluepolitiikasta ja tulevaisuudesta herättivät matkan osallistujissa keskustelua. EU rahoituksen tulevaisuus, itärajan sulkeutuminen ja Venäjä-yhteistyön päättyminen toistaiseksi sekä energia- ja kustannuskriisi huolestuttavat Itä- ja Pohjois-Suomen maakunnissa. Myös maakuntiemme saavutettavuus ja huoltovarmuus sekä niiden tulevaisuus houkuttelevina investointikohteina nostettiin useampaan otteeseen esille maakuntien liittojen puheenvuoroissa.

”Itä- ja Pohjois-Suomen maakunnat ovat laajentaneet EU-edunvalvontaansa alue- ja rakennepolitiikasta liikenne-, ympäristö- ja energiapolitiikkaan, joihin liittyvillä EU:n päätöksillä on huomattava merkitys metsäisille ja harvaanasutuille IP-maakunnille. Käydyissä keskusteluissa vahvistui edelleen käsitys siitä, että Suomen ja alueiden vaikuttaminen EU:n elinten päätöksiin tulee olla selkeää ja ennakoivaa, jotta äänemme tulee huomioiduksi”, maakuntajohtaja Pentti Malinen toteaa.

Ajankohtaa vierailulle pidettiin yleisesti hyvänä. Kevään eduskuntavaalit lähestyvät, ja maakuntien liittojen lisäksi myös luottamushenkilöstö sai matkasta runsaasti lisävoimaa Kainuun edunvalvontaan niin kansallisella kuin eurooppalaisellakin tasolla.

”EU-toimistomme on tärkeä osa Kainuun edun ajamista ja tiedon välittämistä Kainuun ja Brysselin välillä. Kainuun viesti osana Itäisen Suomen ja Lapin sanomaa kuultiin alueiden komiteassa pidetyissä tilaisuuksissa. Kotiin tuomisina oli vahvistunut näkemys vaikuttamisesta EU:n toimielimiin ja suhteet europarlamentaarikkoihimme. Työ Kainuun eteen jatkuu vahvasti myös Euroopan kentällä”, päättää Kainuun maakuntavaltuuston puheenjohtaja Mikko Polvinen.

Kuva: Eila Aavakare: Kainuun maakuntahallitus opintomatkalla Brysselissä