pelinappulat laudalla

Miltä Kainuussa näyttää 2040-luvulla? Vastaa skenaariokyselyyn!

Tule mukaan Kainuun tulevaisuustyöhön!

Kainuun ELY-keskuksen ennakointihanke (Tulevaisuuden taidot – Kainuu ennakoi) työstää yhdessä Turun yliopiston Tulevaisuuden tutkimuskeskuksen kanssa Kainuun skenaarioita vuodelle 2040, joita Kainuun liitto skenaariotyön koordinoijana hyödyntää maakuntasuunnitelman ja siihen liittyvien Kainuun tulevaisuusskenaarioiden ajantasaistamisessa.

Tärkeä osa työtä on kuulla alueen asukkaiden näkemyksiä ja saada heidän äänensä kuuluville tulevaisuutta koskevassa keskustelussa. Kainuulaiset kutsutaan seuraavaksi vastaamaan lyhyeen kyselyyn, jossa pyydetään arvioimaan erilaisten tulevaisuuden kehityskulkujen toivottavuuksia ja todennäköisyyksiä. Vastaajien näkemykset kootaan yhteen ja niitä hyödynnetään skenaariotyössä.

Kaikki halukkaat voivat antaa näkemyksensä tulevaisuuden kehityskuluista vastaamalla oheiseen kyselyyn perjantaihin 16.6.2023 mennessä.

Vastaa skenaariokyselyyn tästä

Kyselyssä on yhdeksän skenaarioväitettä, jotka on muodostettu kevään aikana skenaariotyössä kootusta materiaalista. Työssä on tähän mennessä ollut mukana runsas määrä kainuulaisia toimijoita ja tavoitteena on vahvistaa asukkaiden ääntä Kainuun tulevaisuudesta keskusteltaessa ennen skenaarioiden viimeistelyä.

Työ on lähtenyt liikkeelle huhtikuussa järjestetyssä skenaariotyöpajassa, johon osallistui liki kolmekymmentä kainuulaista vaikuttajaa eri puolilta maakuntaa. Skenaariotyöskentelyn tuloksia käsitellään myös Kainuun kärkialojen toimialaryhmissä ja Kainuun liitossa ennen valmiiden skenaarioiden viimeistelyä.

Muutosvauhdin kiihtyessä myös uusia mahdollisuuksia avautuu jatkuvasti. Kainuun skenaariotyön tarkoituksena on luoda yhdessä vaihtoehtoisia tulevaisuuden kehityskulkuja ja antaa maakunnan asukkaille, yrittäjille, päättäjille ja muille toimijoille työkaluja rakentaa Kainuun tulevaisuutta.

Lisätietoja:

Taina Leinonen, projektipäällikkö