Syyskuussa työmatkustus kasvoi, ja vapaa-ajan matkailu väheni Kainuussa

Matkailijoiden yöpymisiä kirjautui syyskuussa yhteensä 99 600 yötä (+1,3 %) kainuulaisiin matkailuyrityksiin. Rekisteröityjen yöpymisten osuus syyskuussa oli 72 % ja rekisteröimättömien 28 %. Tammi-syyskuussa maksullisten yöpymisten määrä oli 1,0 miljoonaa (+8,6 %).

Rekisteröidyissä majoitusyrityksissä oli 72 300 yöpymistä ja ne laskivat 8,6 prosenttia viimevuotisesta. Niistä kotimaisia oli 69 300 ja ulkomaalaisten tekemiä 3 000 yötä. Suomalaisten rekisteröidyt yöpymiset vähenivät 8 prosenttia ja ulkomaalaiset rekisteröidyt yöpymiset 13 prosenttia syyskuussa 2022. Vaikka lomamatkustus väheni 11,4 prosenttia, niin työmatkustus kasvoi yli 10 prosenttia. Vapaa-ajan matkailijat viettivät Kainuussa 60 800 yötä ja business-matkailijat 11 500 yötä.

”Syyskuussa majoitusmäärät laskivat hieman elokuuhun verrattuna. Syyskuun  yöpymismäärien laskussa näkyy, että suomalaiset matkailijat suuntasivat reissunsa ulkomaille tai kaupunkilomille, ja ulkomaisten matkailijoiden määrä jäi edelleen matalaksi. Syyskuun osalta tilanne oli sama kuin elokuussa, missä kansainvälistä matkailua rajoitti Kajaanin lentokentän lentotauko sekä kotimaan matkailuun vaikutti polttoaineen kallistunut hinta”, sanoo Minna Komulainen Kainuun liitosta.

Koko Suomessa matkailijamäärät vähenivät 8,4 prosenttia, näin Kainuun yöpymisten lasku on koko maan trendien mukainen. Ulkomaisten matkailijoiden saapuminen Kainuuseen laski, kun kansainvälinen lomakausi päättyi elokuussa. Eniten ulkomaalaisia matkailijoita saapui Saksasta (290 yötä, -55 %), Venäjältä (240, + 485 % kasvua) sekä Virosta (230, – 60 %).

Kainuun markkinaosuus Suomen rekisteröidyistä yöpymisistä oli 3,9 % (-1,0 prosenttia).  Vaikka suomalaiset suuntasivatkin syyskuussa matkansa isoihin kaupunkeihin, niin Sotkamo oli edelleen neljänneksi suosituin matkailukohde Suomessa heti Helsingin, Tampereen ja Turun jälkeen. Sotkamossa yöpyi syyskuussa 51 400 matkailijaa (-3.8 %). Kajaanissa yöpymisiä oli 9300 (-2,5 %) sekä Suomussalmella 7600 (-32,4 %).

Majoitusmyynti oli syyskuussa 4,5 miljoonaa euroa (+40 900), josta rekisteröity majoitusmyynti oli 3,5 miljoonaa euroa (-236 000) ja rekisteröimätön myynti 969 000 euroa (+277 000). Yhteensä tammi-syyskuussa myynnit olivat 46 miljoonaa euroa ja ne lisääntyivät 7,1 miljoonaa euroa edellisestä vuodesta. Rekisteröityneiden majoitusliikkeiden käyttöaste laski 50,9 prosenttiin. Mökkimajoituksen osalta käyttöaste oli 61,2 % (-13 %) syyskuussa. Asiakastyytyväisyys nousi Kajaanissa ollen 7,7.

Kainuun matkailufoorumi kokoontuu tiistaina 1.11 keskustelemaan kotimaan ja kansainvälisen markkinoinnin mahdollisuuksista, saavutettavuudesta ja matkailun kehittämisestä. Lisätietoja löytyy Kainuun liiton verkkosivuilta https://kainuunliitto.fi/ilmoittaudu-kainuun-matkailufoorumiin-2022/

Lisätietoja: aluekehitysasiantuntija Minna Komulainen, Kainuun liitto, minna.komulainen@kainuunliitto.fi, puh. 044 410 0726

Visitoryn tilastot: https://visitory.io/fi/kainuu/