Marraskuinen maisema Ristijärvellä.

Syysloman tuoma kotimaisten matkailijoiden kasvu näkyi Kainuun majoitusmyynnissä positiivisesti

Lokakuussa matkailijoita saapui Kainuuseen 21 000 enemmän kuin syyskuussa 2022. Syysloma toi etenkin kotimaan lomalaisia, sillä vapaa-ajan matkailijat viettivät Kainuussa 72 200 yötä (-9,3 % edellisvuoteen verrattuna) ja business-matkailijat 10 900 yötä (-4,3 %).

Yhteensä matkailijoiden yöpymisiä oli lokakuussa 114 000 yötä (+2,3 %). Niistä rekisteröityjen yöpymisten osuus oli 73 % ja rekisteröimättömien 27 %. Tammi-lokakuussa maksullisten yöpymisten määrä kasvoi 1,1 miljoonaan (+7,9 %).

Rekisteröidyissä majoitusyrityksissä oli 83 1000 yöpymistä ja ne laskivat 8,6 prosenttia viimevuotisesta. Määrä oli kuitenkin enemmän kuin vastaavasti normaalina matkustusvuonna lokakuussa 2019. Yöpymisistä kotimaisia oli 80 400 ja ulkomaalaisten tekemiä 2700 yötä. Suomalaisten rekisteröidyt yöpymiset vähenivät 9 prosenttia ja ulkomaalaiset rekisteröidyt yöpymiset taas lisääntyivät prosentin lokakuussa edellisvuoteen verrattuna. Tammi-lokakuussa kotimaisten rekisteröityjen yöpymisten määrä sijainnissa Kainuu oli 774 000 (-4,6 %) ja ulkomaalaisten 43 200 (+52,8 %), eli yhteensä 817 000 rekisteröityä (-2,6 %) yötä.

”Lokakuussa syysloma toi Kainuuseen etenkin lomalaisia kotimaasta, joista suurin osa suuntasi Sotkamoon. Lentotauolla, ulkomaisten kohteiden kasvaneella kysynnällä ja inflaatiolla oli toisaalta myös negatiivista vaikutusta Kainuun matkailijamääriin. Kajaanin lentotauon jälkeen kuitenkin lentojen kysyntä vilkastui, mikä tukee myös ulkomaisten matkailijoiden saapumista Kainuuseen”, sanoo Minna Komulainen Kainuun liitosta.

Toisin kuin Kainuussa syysloman aiheuttama kysynnän kasvu ei näkynyt koko Suomessa, sillä kotimaisten matkailijoiden yöpymiset laskivat 6 % edellisvuoteen verrattuna, mutta Tilastokeskuksen mukaan ne olivat silti 11 % enemmän kuin lokakuussa 2019 ennen koronapandemiaa. Ulkomaisten matkailijoiden saapuminen Kainuuseen laski hieman, mihin vaikutti Kajaanin kentän lentotauko. Eniten ulkomaalaisia matkailijoita saapui Ruotsista (610 yötä, +985 %), Romaniasta (220, + 52 % kasvua) sekä Tanskasta (210, – 23,6 %). Suurin osa ruotsalaisista majoittui Sotkamossa, kun taas romanialaiset ja tanskalaiset Kajaanissa tilastojen mukaan.

Kainuu kasvatti lokakuussa hieman markkinaosuuttaan syyskuuhun verrattuna, ollen Suomen rekisteröidyistä yöpymisistä oli 5,0 % (-0,5 prosenttia).  Vaikka kaupunkikohteet vetivät lokakuussa eniten, niin Sotkamo oli edelleen neljänneksi suosituin matkailukohde Suomessa heti Helsingin, Tampereen ja Turun jälkeen. Sotkamossa yöpyi syyskuussa 70 500 matkailijaa (-5,5 %). Kajaanissa yöpymisiä oli 8000 (-14,6 %) sekä Suomussalmella 2600 (-40,9 %).

”Matkailun tuomat eurot Kainuuseen ovat huomattavat ja tukevat maakunnan palveluliiketoimintaa ja työllisyyttä. Kainuun kansainvälisen matkailumyynnin eteen tehdään hyvää työtä eri hankkeissa. Kainuu on myös menossa omalla osastolla Pohjois-Euroopan suurimmille Matka 2023 -messuille Helsingin messukeskukseen tammikuussa Kainuun liiton koordinoimana”, kertoo Minna Komulainen Kainuun liitosta.

Lokakuussa majoitusmyynti Kainuussa oli 4,9 miljoonaa euroa (+4100 €), josta rekisteröity majoitusmyynti oli 3,8 miljoonaa euroa (-380 000) ja rekisteröimätön myynti 1,1 miljoonaa euroa (+384 000). Yhteensä tammi-syyskuussa myynnit olivat 50,9 miljoonaa euroa ja ne lisääntyivät 7,1 miljoonaa euroa edellisestä vuodesta. Myynnistä saatujen eurojen määrää lisäsi huonehinnan nousu, sillä rekisteröityjen huoneiden keskihinta lokakuussa oli 103 euroa. Keskihinta oli korkeampi kuin edellisvuosien lokakuussa tai yleensä syksyllä. Rekisteröityneiden majoitusliikkeiden käyttöaste Kainuussa oli lähes vastaavalla tasolla kuin koko Suomessa, eli 49,1 prosenttia. Mökkimajoituksen osalta käyttöaste oli 64 % (+13 %).

Lisätietoja: aluekehitysasiantuntija Minna Komulainen, Kainuun liitto, minna.komulainen@kainuunliitto.fi, puh. 044 410 0726

Visitoryn tilastot: https://visitory.io/fi/kainuu/

Tilastokeskus: https://stat.fi/julkaisu/cktvhg28w280h0b55uxqxly53