Tutustu Kainuun matkailutilastoihin

Matkailun toimialakatsaukset

Miten suuntaan Kainuun matkailu menee?  Miten kävijämäärät vaihtelevat vuodenajoittain? Kainuun matkailu- ja majoitustilastoraportti julkaistaan kuukausittain. Löydät kuukauden tuoreimmat matkailutilastot Visitory -palvelusta: Visitory

Rekisteröidyt yöpymiset Kainuussa

Yöpymisten muutos

Huoneiden käyttöaste

Majoitusmyynti

Markkinaosuus

Matkustajat Vartiuksen rajalla

Matkailun suhdanteet

Kainuun matkailu on kehittynyt positiivisesti koko 2010-luvun ajan, mikä näkyy erityisesti liikevaihdon kasvuna. Vuoden 2014 talouden taantuma ja Venäjän poliittistaloudellinen kriisi vähensi matkailutuloja ja henkilöstötarvetta. Investoinnit ja kehittämispanostukset näkyvät matkailun kovana kasvuna vuodesta 2015 eteenpäin. Vuonna 2019 Kainuun matkailu teki ennätystulosta, mutta vuonna 2020 alkaneen koronaepidemian vaikutukset iskivät erityisen kovasti matkailuklusteriin.

Matkailuklusterin liikevaihto kääntyi kasvuun toisella kvartaalilla 2021, mutta ei yllä vuoden 2019 lukuihin

Kainuun matkailuklusterin liikevaihto laski jo hieman vuonna 2019 (yhteensä 2,9 %). Vuonna 2020 korona iski pahiten matkailusektoriin. Tammi-kesäkuussa 2020 liikevaihto laski 25,4 prosenttia ja heinä-joulukuussa 21,2 prosenttia. Yhteensä liikevaihto laski 23,3 prosenttia vuonna 2020. Vuoden 2021 ensimmäisellä neljänneksellä liikevaihto laski vielä 15,2 prosenttia, mutta kääntyi kasvuun tämän jälkeen. Toisella neljänneksellä 2021 liikevaihto kasvoi 47,3 prosenttia, kolmannella neljänneksellä 10,2 prosenttia ja neljännellä neljänneksellä 19,2 prosenttia. Yhteensä liikevaihto kasvoi 10,5 prosenttia vuonna 2021, mutta ei yltänyt vuoden 2019 lukuihin (133,7 M€ v.2019 ja 113,4 M€ v.2021). Vuosi 2022 jatkui kasvun merkeissä. Tammikuussa liikevaihto kasvoi 16,2 prosenttia ja helmikuussa 15,8 prosenttia.

Matkailun henkilöstömäärä kasvusuunnassa, mutta edelleen yli 200 henkilöä alhaisempi kuin vuonna 2019

Matkailuklusterin henkilöstömäärä kasvoi vain hieman vuonna 2019 (0,2 %). Vuonna 2020 koronakriisi vaikutti pahiten matkailu- ja palvelualojen työllisiin. Vuoden 2020 ensimmäisellä vuosipuoliskolla henkilöstömäärä laski 16,1 prosenttia ja toisella vuosipuoliskolla 16,3 prosenttia vuotta aiemmasta. Vuoden 2020 aikana henkilöstömäärä laski yhteensä 16,2 prosenttia. Vuoden 2021 ensimmäisellä neljänneksellä henkilöstömäärä edelleen laski (13,3 %), mutta kääntyi kasvuun toisella neljänneksellä (17,2 %). Kolmannella neljänneksellä henkilöstömäärä kasvoi 7,0 prosenttia ja neljännellä neljänneksellä 3,9 prosenttia vuotta aiemmasta. Yhteensä
henkilöstömäärä kasvoi 2,5 prosenttia vuonna 2021 ollen 1396 henkilöä. Henkilöstömääräestimaatti on kuitenkin yli 200 henkilöä alhaisempi kuin vuonna 2019. Vuoden 2022 ensimmäisellä neljänneksellä henkilöstömäärä kasvoi 8,6 prosenttia vuodentakaisesta.

Asiakaskohtaisen suhdannepalvelun tuottamat kuukausitason indeksit mittaavat tarkasteltavan muuttujan muutosta suhteutettuna perusvuoden tasoon. Indeksisarjoissa käytetään perusvuotta 2015 (2015=100).

Tutustu tarkemmin!

Lue lisää Kainuun matkailutoimialasta

Kainuun rikas luonto ja monipuoliset aktiviteetit tarjoavat erinomaiset edellytykset matkailuyrityksille. Kainuun liitto on aktiivisesti mukana toimialan kehitystyössä.

Kainuun matkailustrategia 2018-2021

Kainuun matkailustrategia on osa Kainuu-ohjelmaa. Haluatko osallistua tulevaan matkailustrategian päivitykseen? Matkailuyhteistyötä tehdään Kainuussa monilla foorumeilla. Ota yhteyttä matkailun toimialavastaavaan Minna Komulaiseen!

Tutustu Kainuun matkailukohteisiin

Tutustu Kainuun matkailun mahdollisuuksiin, matkailualueisiin, kuntiin, yrittämiseen ja rekrytointiin Kainuu-sivuiltamme.

Lisätietoja matkailutoimialasta

Lisätietoja tilastoista