Tutustu Kainuun matkailutilastoihin

Kainuun matkailu lukuina (xlsx, 32,5 kt)

Matkailun toimialakatsaukset

Miten suuntaan Kainuun matkailu menee?  Miten kävijämäärät vaihtelevat vuodenajoittain? Kainuun matkailu- ja majoitustilastoraportti julkaistaan kuukausittain. Löydät kuukauden tuoreimmat matkailutilastot Visitory -palvelusta: Visitory

Matkailun suhdanteet

Kainuun matkailu on kehittynyt positiivisesti koko 2010-luvun ajan, mikä näkyy erityisesti liikevaihdon kasvuna. Vuoden 2014 talouden taantuma ja Venäjän poliittistaloudellinen kriisi vähensi matkailutuloja ja henkilöstötarvetta. Investoinnit ja kehittämispanostukset näkyvät matkailun kovana kasvuna vuodesta 2015 eteenpäin. Vuonna 2019 Kainuun matkailu teki ennätystulosta, mutta vuoden 2020 koronaepidemian vaikutukset iskivät erityisen kovasti matkailuklusteriin.

Kainuun matkailuklusterin liikevaihdon kehitys oli kasvussa vuoden 2019 aikana. Toimialan liikevaihto kasvoi vuoden 2019 aikana yhteensä 1,1 prosenttia verrattuna edelliseen vuoteen. Koronan takia liikevaihto supistui tammi-kesäkuussa 2020 21,8 prosenttia vuotta aiemmasta. Vuoden 2020 ensimmäisellä vuosineljänneksellä liikevaihto laski 6,5 prosenttia, ja toisella vuosineljänneksellä 40,0 prosenttia. Huhtikuussa liikevaihto laski jopa 53,7 prosenttia, toukokuussakin 44,6 prosenttia. Kesäkuussa vähennystä tuli 20 prosenttia.

Matkailuklusterin henkilöstömäärä kasvoi 1,4 prosenttia vuonna 2019. Tammi-kesäkuussa 2020 henkilöstömäärä supistui yhteensä 17,6 prosenttia. Vuoden 2020 ensimmäisellä vuosineljänneksellä henkilöstömäärä supistui vain 2,7 prosenttia, mutta toisella vuosineljänneksellä 32,2 prosenttia. Huhtikuussa henkilöstömäärä väheni 28,6 prosenttia, toukokuussa 36,4 ja kesäkuussa 31,8 prosenttia.  Myös heinäkuussa toimialan henkilöstömäärä supistui 30,0 prosenttia vuotta aiemmasta.

Koronan aiheuttamat henkilöstövaikutukset osuivat Kainuussa ennen kaikkea nuoriin ja naisiin. Vaikka matkailun liikevaihto väheni kokonaisuudessaan, tekivät monet yritykset ennätystulosta vahvistuneen kotimaan matkailun ansiosta. Majoitusmyynti laski koronavuonna 2020 vuodesta 2019, mutta oli se enemmän kuin vuonna 2018. Kainuun matkailun markkinaosuus nousi vuonna 2020 6,1 prosenttiin edellisvuoden 4,3 prosentista. Odotukset keväälle ja kesälle 2021 ovat majoituspuolella positiiviset. Tapahtuma-ala ja kulttuuri kärsivät edelleen koronarajoituksista johtuen.

Asiakaskohtaisen suhdannepalvelun tuottamat kuukausitason indeksit mittaavat tarkasteltavan muuttujan muutosta suhteutettuna perusvuoden tasoon. Indeksisarjoissa käytetään perusvuotta 2015 (2015=100).

Tutustu tarkemmin!

Lue lisää Kainuun matkailutoimialasta

Kainuun rikas luonto ja monipuoliset aktiviteetit tarjoavat erinomaiset edellytykset matkailuyrityksille. Kainuun liitto on aktiivisesti mukana toimialan kehitystyössä.

Kainuun matkailustrategia 2018-2021

Kainuun matkailustrategia on osa Kainuu-ohjelmaa. Haluatko osallistua tulevaan matkailustrategian päivitykseen? Matkailuyhteistyötä tehdään Kainuussa monilla foorumeilla. Ota yhteyttä matkailun toimialavastaavaan Minna Komulaiseen!

Tutustu Kainuun matkailukohteisiin

Tutustu Kainuun matkailun mahdollisuuksiin, matkailualueisiin, kuntiin, yrittämiseen ja rekrytointiin Kainuu-sivuiltamme.

Lisätietoja matkailutoimialasta

Lisätietoja tilastoista