Kainuussa on vahva kulttuuri-identiteetti. Maakunnassa on edustettuna paljon taiteenaloja ja kansainvälisiä taidefestivaaleja suhteessa pieneen väkimäärään. Mutta tiesitkö, että myös kirjallisuuden jalansija on Kainuussa vahva? Täällä on syntynyt niin kansalliseepoksemme Kalevala kuin Eino Leinon, Ilmari Kiannon, Isa Aspin ja Veikko Huovisen mestariteokset.

Kirjailija- ja kirjallisuuskohteita löytyy ympäri Kainuuta. Kirjavaan kohteiden verkostoon lukeutuu mm. merkittäviä rakennuksia, näyttelyitä ja toimintakeskuksia, muistomerkkejä ja patsaita sekä lukuisia luontokohteita, jotka ovat toimineet inspiraation lähteenä tai tapahtumaympäristönä kuuluisille kohtauksille ja tarinoille.

Klikkaile lisätietoa alla olevien kuvien linkeistä – tervetuloa Kainuun kirjailijoiden matkaan!

Piirroskuvassa Isa Asp, Elias Lönnrot, Eino Leino, Ilmari Kianto ja Veikko Huovinen. Kuva: Jukka Laukkanen.

Kirjallisuuskohteita Kajaanissa

Eino Leino -talo, Sutelantie 28, Paltaniemi

Eino Leino -talo sijaitsee Paltaniemellä Paltaselän rantatöyräällä, mistä on upea näköala Oulujärvelle. Talo on näköiskopio alkuperäisestä Hövelöstä, jonka Lönnrot omisti noin vuoden ajan ja jossa Eino Leino syntyi. Kodikas talo ja pihapiiri luovat talossa vietetyille hetkille erityistä hohtoa.

Elias Lönnrot -seura ja Kainuun Eino Leino -seura järjestävät talossa omia tilaisuuksiaan, minkä lisäksi tilauksesta voidaan järjestää kokouksia, koulutustapahtumia ja perhejuhlia. Talossa on sekä Lönnrotin että Leinon elämäntyötä esittelevä näyttely.

Elias Lönnrot -keskus, Kajaanin Raatihuone, Linnankatu 14

Elias Lönnrot -seura on perustanut yhdessä Kajaanin kaupungin kanssa Elias Lönnrot -keskuksen Kajaanin Raatihuoneeseen vuonna 2007. Lönnrot-keskus toimii Lönnrot-seuran, kulttuurijärjestöjen, yksityisten tahojen ja kaupungin kokoontumis-, koulutus-, seminaari- ja juhlapaikkana sekä Lönnrotin elämäntyön esittelypaikkana. Lönnrot-seura kehittää toimintaa Raatihuoneessa Kajaanin kaupungin ja yhteistyökumppaniensa kanssa. Raatihuoneessa järjestetään avoimen ovien päiviä, joissa esitellään Lönnrot-seuran ja Lönnrot-keskuksen toimintaa, Raatihuoneen historiaa sekä lisäksi myydään kirjallisuutta ja seuran tuotteita.

Elias Lönnrotin maja ja yrttimaa, Onnelantie 1

Elias Lönnrotin maja on Lönnrot-seuran kunnostama kohde, joka esittelee Lönnrotin ja hänen puolisonsa elämää. Elias Lönnrot -seura, Kajaanin Kalevalaiset Naiset, Kapsakka Ky ja Lumonel Ky ovat perustaneet majan yhteyteen yrttimaan, johon on istutettu Lönnrotin ajan yrttejä.  Maja ja yrttimaa sijaitsevat Hotelli Kajaanin lähellä Onnelantiellä. Yrttimaan portin pielessä on laatikko, jossa on esite yrttimaan kasveista. Nykyisin majaa ja yrttimaata hoitaa Elias Lönnrot -seura.

Eino Leinon patsas, Kajaanin Rantapuisto, Brahenkatu 1

Keskellä Kajaanin kaunista jokipuistoa sijaitseva patsas kuvaa Eino Leinoa lausumassa runojaan vuonna 1916 ilmestyneen Helkavirsien toisesta osasta. Veistoksen paikka Kajaaninjoen etelärannalla olisi varmasti miellyttänyt Eino Leinoa, sillä jokimaisema oli hänelle hyvin rakas. Patsas on kuvanveistäjäpariskunnan Alpo ja Nina Sailon käsialaa. Patsaan paljasti Leinon syntymäpäivänä 1980 tasavallan presidentti Urho Kekkonen. Patsas kukitetaan Eino Leinon päivänä 6.7. ja Kajaanin Runoviikon aikana patsaalla järjestetään runotuokioita.

Elias Lönnrotin patsas, Brahenkatu 20, 87100 Kajaani

Mauno Oittisen veistämä patsas pystytettiin 1942 (jalustassa 1940). Patsas oli tarkoitus pystyttää 1940, Kantelettaren 100-vuotispäivänä, mutta talvisodan syttyminen viivästytti pystyttämistä. Patsas pystytettiin vielä jatkosodan kestäessä. Patsas on Kajaanin ja koko Kainuun ensimmäinen yksittäiselle henkilölle pystytetty muistomerkki.

Kartanohotelli Karolineburg, Karoliinantie 8, Kajaani

Suomen pohjoisimman kartanon, Karolineburgin, rakennutti Kajaanin tuomiokunnan tuomari Frederik Calamnius, joka oli vuonna 1833 kaupunkiin asettuneen Elias Lönnrotin läheinen ystävä, vuosina 1836 – 1837. Myös Calamniuksen kuoltua ja kartanon vaihdettua omistajia piirilääkäri Lönnrot vaimoineen kuului Karolineburgin uuden väen ystäväpiiriin, kunnes muutti pois kaupungista. Nykyisin kartano toimii persoonallisena hotellina.

Kirjallisuuskohteita Kuhmossa

Juminkeko, Kontionkatu 25

Uljaskan Pirtti/ Vienan Portti Oy, Kostamustie 5645

Vienan Portti Oy sijaitsee vanhalla Vienan karjalaisella tilalla Vartiuskylän Rimmillä. Vanhan sukutilan historia liittyy vahvasti Vienan karjalaisuuteen ja karelianismiin. Eljas Ahtonen, joka tunnetaan paremmin Rimmin Uljaskana, toimi esimerkiksi Akseli Gallen-Kallelan mallina hänen maalatessaan Väinämöistä kuuluisaan Aino -triptyykkiinsä. Tilan historia, Venäjän rajan ja useiden historiallisten/ myyttisten kohteiden läheisyys luovat tietyn viehätyksen sekä itse kohteelle että siellä tarjottaville ohjelmapalveluille.

Puolangan seudun kirjallisuuskohteita

Kukkulan talo, Ouluntie 20, Puolanka

Isa Aspin veljen Jaakon vuonna 1899 rakentamalla ja lähes sata vuotta Aspin suvun asuttamalla Kukkulan talolla on ollut keskeinen osa niin Aspin suvun kuin Puolangan historiassa. Yli 120-vuotias rakennus on toiminut niin perheen kotina, postina, säästöpankkina kuin loma-asuntonakin. Nykyään kansallisromanttinen talo toimittaa kulttuurikohteen ja Isa Asp -seuran toimipaikan virkaa. Talo on kesäisin auki ja siellä järjestetään mm. taidenäyttelyitä.

Isa Aspin patsas, Puolangan kirkkopuisto, Koulukatu 1

Puolangan kirkkopuistoa komistaa taiteilija Niilo Rikulan valmistama pronssinen Isa Aspin näköispatsas. Isan muistoa kunnioitetaan vuosittain vappuaattona lakittamalla patsas sekä Isan kuolinpäivänä marraskuussa patsaalle johtavalla kynttiläkulkueella.

Kiiskilän pappila, Kiiskilänkatu 9, Puolanka

Isa Aspin vanhemmat muuttivat vuonna 1870 Suomussalmelta Puolangalle Parolan taloon. Samana vuonna paikkakunnalle muutti myös kirkkoherra Thauvónin perhe, joka asui Kiiskilän pappilassa. Isa oli perheen tyttären ystävä ja vieraili pappilassa usein.  Vuonna 1827 rakennetussa pappilassa on yöpynyt aikanaan myös Elias Lönnrot.

Parolan tilan aitat, Parolantie, Puolanka

Sekä Kurimon että Ämmän ruukkien mentyä konkurssiin Isan isä osti Puolangalta Parolan tilan, missä Isakin asui siihen saakka kunnes lähti opiskelemaan. Isan aikaiset aitat ovat edelleen jäljellä Parolan tilan pihapiirissä.

Kurimon ruukin jäännökset, Kurimontie, Utajärvi

Isan ollessa kolmivuotias perhe muutti Kurimon Ruukkiin Utajärvelle, joka sijaitsee Puolangalta Oulun suuntaan.  Nykyisin ruukista on nähtävillä enää vähäisiä rakenteita, mm. kanava, kuonakasoja sekä kartanon paikka sitä reunustavine kuusiaitoineen.

Joel Backmanin hauta, Kirkkokatu, Puolanka

Isa Aspin nuoruuden rakkaus, nuorena keuhkotautiin kuollut Joel Backman on haudattu Puolangan vanhalle kirkkomaalle, joka sijaitsee Puolangan kirkon lähistöllä. Vanha kirkkomaa on yksi vanhimmista näkyvissä olevista historiallisista muistomerkeistä Puolangalla.

Paltamon kirjallisuuskohteita

Eino Leinon patsas, Eino Leinon tie 1, Paltamo

Eino Leinon synnyinkunnan Paltamon Leino -muistomerkki Paltamon keskustassa paljastettiin 6.7.1978, kun Leinon syntymästä oli kulunut sata vuotta. Teoksen nimi ”Ukonlintu ja virvaliekki” pohjautuu Leinon runoon. Muistomerkin on suunnitellut kuvanveistäjä Jouko Toiviainen.

Kirjallisuuskohteita Sotkamossa

Huovishuone, Niemeläntie 1, Sotkamo

Huovishuone esittelee kirjailija Veikko Huovisen työ- ja elinympäristöä, tuotantoa ja niiden taustoja. Kirjailijan työhuoneen tarkassa jäljitelmässä voi melkein kuulla kirjoituskoneen naputuksen. Huovishuone on täytetty alkuperäisen työhuoneen esineistöllä, kirjakokoelmalla ja huonekaluilla, mikä luo huoneeseen ainutlaatuisen tunnelman. Myös näkymä huoneen ikkunasta on lähes sama kuin Huovisen alkuperäisessä työhuoneessa lähistöllä.

Huovisnäreikkö Sotkamo-Ristijärvi –tien (888) varrella

Veikko Huovisen täyttäessä 75 vuotta Metsähallitus perusti hänelle tämän nimikkometsän, minkä keskellä vanhassa metsässä kiemurtelee noin 700 metrin pituinen polku. Polun varrelta löytyy luettaviksi Huovisen itsensä valitsemia ajatuksia metsästä, jotka johdattavat kulkijan kiehtovalle matkalle metsän sieluun ja osaksi Puukansan tarinaa. Huovisnäreikkö sijaitsee Sotkamo-Ristijärvi –tien (888) varrella, n. 25 km Sotkamosta pohjoiseen.

Havukka-ahon ajattelija -patsas

Hirvensaaressa, kirkonkylän tuntumassa sijaitsee taiteilija Nina Ternon veistos Havukka-ahon ajattelija. Veikko Huovisen toiveiden mukaisesti teos on omistettu hänen tuotannolleen, ei Huoviselle henkilönä. Huovinen itse piti hirven ja miehen hahmoista voimansa saavaa veistosta komeana. Patsaan jalustaan on veistetty Huovisen Konsta Pylkkäselle kirjoittamat sanat ”Ihmisellä on tässä avaruudessa kusiaisen valtuudet.”

Huovisen hauta, Rauhantie 11, Sotkamo

Veikko Huovinen kuoli lokakuussa 2009 ja hänet haudattiin Sotkamon hautausmaalle. Kirjailijan haudalla on pyöreä muistokivi muistuttamassa hänen jättämästään kulttuuriperinnöstä sanoin: ”Minä lähdin, ja muuttolinnut lähtivät, mutta minun maisemani jää”.

Entinen palovartijan maja Sotkamon Vuokatinvaaralla

Vuokatinvaaralla sijaitseva historiallinen maja on toiminut muun muassa palovartijan majana ja kaukotähystyspaikkana. Vuonna 1948, opiskellessaan metsänhoitajaksi, Veikko Huovinenkin toimi tuvassa kesätöissä palovartijana. Nykyisin majassa toimii hillomunkeistaan ja kuumasta kaakaostaan tunnettu kahvila Ripa’s Kuppila, joka on avoinna helmi-maaliskuussa. Kuppilasta löytyy edelleen vanhoja vieraskirjoja 1930 -luvulta asti.

Suomussalmen kirjallisuuskohteita

Turjanlinna, 89600 Suomussalmi

Ilmari Kiannon kahdesti rakennuttama Turjanlinna oli kirjailijan taiteilijakoti. Alkuperäinen, huvilatyylinen Turjanlinna torneineen ja koristeluineen jäi Talvisodan jalkoihin ja tuhoutui tulipalossa vuonna 1939. Jatkosodan jälkeen rakennetun toisen Turjanlinnan kohtalo ei ollut entistä parempi, sillä toinen Turjanlinna paloi rakennusvirheen aiheuttamassa tulipalossa vuonna 1949. Turjanlinnan rauniot ja pienet väliaikarakennukset, joissa Ilmari Kianto vietti kesänsä aina kuolemaansa asti, ovat yksi Suomussalmen kiinnostavimpia käyntikohteita. Kesäisin Turjanlinnaan pääsee tutustumaan opastetuilla Kianta-laivaristeilyillä.

Kianto-näyttely, Suomussalmen pääkirjasto, Kiannonkatu 31

Kianto-näyttely esittelee Suomussalmen suosikkikirjailijan tuotantoa ja elämänvaiheita niin kuvien, tekstien, esineiden kuin multimediaesityksienkin avulla. Näyttely tarjoaa samalla katsauksen suomalaisen yhteiskunnan kehitysvaiheisiin lähes sadan vuoden ajalta. Näyttely on avoinna kirjaston henkilökunnallisina aukioloaikoina. Näyttelyyn on mahdollista tutustua itsenäisesti tai oppaan kanssa.

Vuokin reitti Vienaan, Hepola-Pehkolantie 1, Suomussalmi

Suomussalmen Vuokin alueelta löytyy yksi Suomen vanhimmista tunnetuista ja karttaan merkityistä kulkuväylistä. Vuokin reitti Vienaan oli aikoinaan valtaväylä Suomen puolelta Karjalaan, tätä reittiä asteli Lönnrotkin aikoinaan runonkeruumatkoillaan Kalevalaa varten. Lönnrot lähti runonkeruuseen nimenomaan Vängän kylästä, joka lasketaan reitin viralliseksi alkukohdaksi. Reitti on yhteensä 27 km pitkä ja päättyy Suomen puolella rajavyöhykkeeseen.

Karhulan pappila, Ståhlberginkuja, Suomussalmi

Karhulanvaara on kulttuurihistoriallisesti merkittävä alue. Suomussalmella asuessaan myös Isa Asp oli usein Liliuksen perheen vieraana pappilassa. Hän kävi myös rippikoulun Suomussalmella. Pappilan rakennukset tuhoutuivat sodassa, sittemmin pihapiirissä toiselle paikalle siirrettyä veroaittaa (n. vuodelta 1870) lukuun ottamatta.

Ilmari Kiannon patsas, Jalonniemen ranta

Kuvanveistäjä Kain Tapperilta tilatun patsaan vihkiäiset järjestettiin Kiannonpuistossa 4.8.1974, jolloin Ilmari Kianto olisi täyttänyt 100 vuotta. Paikalla oli tasavallan presidentti Urho Kekkonen pitämässä puheen ihailemalleen kirjailijalle. Sittemmin patsas siirrettiin huonosti näkyvästä Kiannonpuistosta Jalonniemen rantaan.

Pesiönlinna, Asematie 22, 89600 Suomussalmi

Ilmari Kiannon hyvä ystävä Venja Niemi asutti Pesiönlinnaa, joka oli vilkas kauppapaikka rautatien ja Pesiön aseman lähellä. Venja Niemi omisti koko Pesiökylän ainoan kameran, jolla hän ikuisti lukuisia otoksia Kiannosta, joista osa on nykyäänkin nähtävillä Pesiönlinnassa. Kuvakokoelma on merkittävä, sillä Kiannon perheen omat kokoelmat tuhoutuivat Turjanlinnan palossa. Pesiönlinnassa on nähtävillä myös Kiannon Niemelle ja tämän vaimolle kirjoittamia kirjeitä. Näyttelyn lisäksi Pesiönlinnassa toimii käsityömyymälä.

Kirjallisuuteen liittyviä tapahtumia Kainuussa

Kajaanin runoviikko

Kajaanin Runoviikko on Suomen vanhin ja laajin runoon, lausuntaan ja pienteatteriin erikoistunut koko perheen festivaali. Ohjelmisto on koottu monen taiteenlajin esityksistä, kirjailijatapaamisista ja keskusteluista.

Seuraavan kerran tapaamme runouden äärellä 7.-11.7.2021. Taiteellisena johtajana toimii Kati Outinen ja kyseessä on silloin 45. Runoviikko.

Eino Leino -talon kirjapäivät, Kajaani

Vuosittain heinäkuussa järjestettävät Paltaniemi –päivät ja Eino Leino –talon kirjapäivät yhdistävät tapahtumiinsa myyntitoreja, esittelyjä, esitelmiä, konsertteja, esittelykohteita, vanhojen paltaniemeläisten tapaaminen ja iltatilaisuuksia.

Tapahtuman keskeiset paikat ovat n. 10 km Kajaanista Paltaniemen kylän keskustassa Paltaniemen koululla ja Eino Leino –talolla.

Juminkeko säätiön tapahtumat, Kuhmo

Juminkeko on kansallinen Kalevala-keskus, joka vaalii ja tekee tunnetuksi Kalevalaa ja siihen liittyvää kulttuuriperinnettä. Juminkeossa voi tutustua maailman laajimpaan Kalevala-kokoelmaan, Kalevalan historiaan ja karelianismiin sekä Vienan kulttuuriperinteeseen. Keskuksessa on esillä pysyviä ja kiertonäyttelyitä, auditoriossa voi katsoa elokuvamultimedioita eri kielillä. Vierailijoita palvellaan suomeksi, englanniksi, venäjäksi, italiaksi ja tilauksesta saksaksi ja ranskaksi. Juminkeossa järjestetään mm. erilaisia konsertteja, luentoja, seminaareja, lasten tapahtumia, ja kyykkäpelejä, joista voi lukea tapahtumakalenterissa.

Kuhmon kaupunginkirjaston tapahtumat

Kuhmon kaupunginkirjasto on mukana Kuhmon Unescon kirjallisuuskaupunkitoiminnassa järjestämällä kirjailijailtoja sekä erilaisia lukupiirejä. Kirjastossa on lainattavissa erikielisiä Kalevala teoksia sekä laajasti kansanperinteeseen liittyvää kirjallisuutta.

Kirjastossa järjestettiin marraskuussa 2020 kirjamessut, jossa kuhmolaiset kirjoittajat esittelivät uutuuskirjojaan paikan päällä ja striimattuna. Tänä vuonna selvitetään mahdollisuus järjestää koko Kainuuta koskevat kaksipäiväiset kirjamessut marraskuussa.

Tarjolla olevia kirjallisuusmatkailutuotteita

Eino Leino Oulujärvellä: Kouta-laiva, Kajaani

Maisema- ja iltaristeilyillä Kouta-laivalla kuljetaan Kajaaninjokea pitkin Oulujärvelle, jossa avautuvat Paltaselän upeat maisemat. Matkalla ohitetaan niin Elias Lönnrotia kuin Eino Leinoa innoittaneet maisemat sekä monia Kajaanin ja Suomen historian liittyviä kohteita.

Kesäkaudella 2021 erityisiä, teatteriesityksen ja höyrylaivaristeilyn yhdistäviä Leino -risteilyjä järjestetään pe 3.9. klo 18, la 4.9. klo 18, pe 10.9. klo 18 ja la 11.9. klo 18.

Turjanlinnan risteilyt: Kianta-laiva, Suomussalmi

Risteilyt Turjanlinnaan, kirjailija Ilmari Kiannon kotiin 28.6.-15.8.2021 päivittäin klo 11.00 ja klo 15.00 (vähintään 5 henkilöä). Lähtö risteilylle Suomussalmen keskustan laivalaiturista, Viitostie 243. Kesto yhteensä n. 2 tuntia, josta noin tunti on Turjanlinnan alueeseen tutustumista.

Risteilyt toteutetaan yhteistyössä Kianta-Linjat Oy:n ja Suomussalmen Matkailutoimiston kesken. Liput ostetaan suoraan laivalta. Laivalla käy maksuvälineenä käteisen lisäksi myös pankkikortti.

Ilmainen mobiilipeli Google Play -kaupassa

Mobiilipeli VIENA - suuri kalevalainen seikkailu julkaistiin elokuussa 2020 suomeksi ja englanniksi. Peli perustuu Kalevalan tarinoihin sekä Vienan karjalan runokylien autenttiseen paikallishistoriaan ja kohteisiin.

Pelin suunnittelun lähtökohtana oli tehdä sen esittelemiä teemoja ja kohteita tunnetuiksi sekä herättää kiinnostusta niitä kohtaan, tätä kautta lisäten myös alueen matkailupotentiaalia.

Retki Kultalähteelle, Vienan Portti Oy, Kuhmo

Kultalähde on Kuhmossa, Suomen ja Venäjän rajavyöhykkeellä sijaitseva myyttinen lähde, josta vesi virtaa kahteen suuntaan; Vienanmereen ja Pohjanlahteen. Täällä myös Elias Lönnrot kävi matkoillaan janoaan sammuttamassa.

Matkoja (sis. rajavyöhykeluvan) tarjoaa Vienan Portti Oy, varaa puhelimitse numerosta 044 767 2030.

Tulossa 2021!

Isan kävelykierros, Puolanka

Mahdollisuus on tehdä joko tunnin tai kahden tunnin kierros Isa Aspin jalanjäljillä Puolangalla ja kuulla Isan elämäntarinaa. Tunnin kierros maksaa 5€ ja kulkee Isan patsaalta kirkkopuistosta kyläraittia pitkin Kukkulan talolle, jossa tutustutaan taloon ja Isan tuotantoon. Kahden tunnin kierroksella (hinta 10 €) käydään lisäksi Kiiskilän pappilassa ja vanhalla hautausmaalla, josta löytyy Isan nuoruuden ihastuksen Joelin hauta. Lisämaksusta keitämme vielä makoisat kahvit.

Kierroksen voit varata puhelimitse tai sähköpostilla seuran vastuuhenkilöiltä ja maksaa paikan päällä tai Isa Asp -seuran tilille. Ensimmäinen tunnin kierros järjestetään 30.4.2021 klo 18.00 Isan patsaan lakituksen jälkeen. Muutoin sopimuksen mukaan.

Maisemat, jotka siivittivät Leinon sulosanoja..

"Lien kulkenut auringon kullassa, suvi-yöhyen suljunut aaltoja. En muista, oliko ilta vai koi, mut muistan, mi mieleni purppuroi."

Oulujärvi oli Eino Leinolle suuri innoittaja, ja tähän näkökulmaan ovat myös Vaara-kollektiivi ja Luonnollisesti Oulujärvi tarttuneet ideoidessaan uusia tuotteita.

Lähtisitkö sinä ensi kesänä tunnelmoimaan Eino Leino -melonnalle tai reippaalle luontoretkelle Eino Leinon nuoruuden retkimaisemiin Oulujärvelle?

Kahville tai juhliin Eino Leinon kanssa

Kulttuuriosuuskunta G-voima/ Vaara kollektiivi jatkaa työtään Eino Leinon parissa, tarkoituksena on suunnitella kokonainen tuoteperhe runoilija Eino Leinon ympärille. Heittäydy vaikkapa kiinnostavaan lounashetkeen tai lähde ihan vaan kahville Eino Leinon kanssa – hauskaa sinulla hänen seurassaan on takuulla!

Huovismaiset retket Sotkamossa

Myös Veikko Huovinen -seura kehittelee uusia Huovis-tuotteita.  Miltä kuulostaisi esimerkiksi Ihmisten puheet -teemainen tutustumisretki Sotkamon keskustassa tai opastettu retki Huovisnäreikköön, missä pääsee syvemmälle Huovisen aivoituksiin?

Opastettu retki Lönnrotin ja Kalevalan jäljillä Kainuussa

Kainuun Opiston ja Elias Lönnrot-seuran yhteistyössä kehittelemällä retkellä ympäri Kainuuta pääset vierailemaan autenttisissa Lönnrot -kohteissa ja kuulemaan monia mielenkiintoisia faktoja ja tarinoita sekä Lönnrotista että Kalevalasta. Samalla pääset tietysti nauttimaan kainuulaisen luonnon rauhasta, hyvästä ruoasta ja kokemaan erilaisia elämyksiä Kalevalan hengessä.

Kalevala Kansainvälisille markkinoille

Idän Taiga ry:llä on kuutisenkymmentä jäsenyritystä, pääasiassa Kuhmon ja Suomussalmen alueilla itäisessä Kainuussa. Yhdistys tekee yhteismarkkinointia ja myyntiä Wild Taiga -tuotenimen alla. Nyt suunnitteilla olevien toimenpiteiden turvin on tarkoituksena tuoda kansalliseepos Kalevala esiin jäsenyritysten tuotteissa ja palveluissa uudella tavalla ja luoda kansainväliselle matkailijalle sopivia tuotekokonaisuuksia.

Kullervo -näytelmä

Eino Leino -talon säätiön tarkoituksena on kirjoittaa, ohjata ja pilotoida yksi suomalaisen kirjallisuuden kulmakivistä, Kullervon tarina, näytelmänä. Näytelmä tekee yleisölleen tunnetuksi sekä Kalevalaa, Elias Lönnrotin elämää ja tuotantoa, että koko Kainuun aluetta. Pidempi näytelmä suunnitellaan siten, että osia siitä tai esimerkiksi sen lauluja on irrotettavissa omiksi kokonaisuuksikseen ja esitettävissä ison näyttämön lisäksi erilaisissa ympäristöissä. Näytelmästä toteutetaan myös lyhyt versio, joka sopii koulukierroksille.

Kirjallisuusmatkailun kehittäminen Kainuussa

Kainuun kirjailijoita ja kirjallisuutta hyödynnetään nyt entistä enemmän Kainuun matkailussa, kun Kainuu on mukana NPA -ohjelmasta rahoitetussa kirjallisuusmatkailuhankkeessa. Hankkeessa on partnereita Suomen lisäksi Irlannista, Pohjois-Irlannista ja Skotlannista. Hankkeessa etsitään uusia tapoja käyttää paikallista kirjallisuutta, kirjailijoita ja heidän teostensa aiheita matkailun lisäämiseksi ja matkailupalveluiden monipuolistamiseksi.  Kirjallisuusmatkailua partnerialueilla kehitetään yhdessä sovitun tuotenimen ”Spot-lit” alla. Kullakin partnerialueella on kuitenkin oma lähestymistapansa kirjallisuusmatkailun kehittämiseen alueen vahvuuksia hyödyntäen.

Kainuussa Spot-lit -projektissa on parhaillaan menossa seitsemän eri tuotekehitysprosessia, joiden tuotteiden odotetaan valmistuvan kesäksi 2021. Näiden kautta herätetään eloon Kainuun ainutlaatuista kirjallisuusperintöä ja tuodaan alueen kirjallisuusmatkailukohteet matkailijoiden tietoisuuteen. Lisäksi hankkeen kautta tarjotaan koulutuksia yrittäjille ja järjestötoimijoille, Hankkeen aikana puhjennut koronapandemia on viivästyttänyt toimenpiteiden toteuttamista ja siirtänyt niitä verkkoympäristöihin. Ilahduttava uutinen kuitenkin on, että vaikka alkuperäisen suunnitelman mukaan hankkeen piti päättyä 30.9.2021, sille on saatu muutama kuukausi jatkoaikaa.

Huomattavaa on myös, ettei hanke toimi yksin kirjallisuusmatkailun kehittämiseksi Kainuussa.  Yksi hyvin merkittävä asia on, että Kuhmon kaupunki on valittu mukaan Unescon Creative Cities -kaupunkiverkostoon kirjallisuuskaupungin statuksella. Aloite hakemuksen tekemiseksi tuli kuhmolaiselta Juminkeko-säätiöltä, jonka perustehtäviin kuuluvat Kalevalaan liittyvän kulttuuriperinteen vaaliminen sekä kansainvälinen kulttuurivaihto.

Hankkeen kansainvälinen verkkosivu www.spot-lit.eu
Lisää Spot-lit -hankkeesta Kainuun liiton sivulla.