Tiesitkö, että kirjallisuuden jalansija on Kainuussa vahva? Täällä on syntynyt niin kansalliseepoksemme Kalevala kuin myös Eino Leinon, Ilmari Kiannon, Isa Aspin ja Veikko Huovisen mestariteokset. Klikkaile lisätietoa kirjailijoista alla olevien kuvien linkeistä – tervetuloa Kainuun kirjailijoiden matkaan!

Kainuun kuuluisien kirjailijoiden yhteisesite

Elias Lönnrot

Eino Leino

Isa Asp

Ilmari Kianto

Veikko Huovinen

Scrabble

Missä kävisi, mihin tutustuisi Kainuussa?

Kirjailija- ja kirjallisuuskohteita löytyy ympäri Kainuuta. Kirjavaan kohteiden verkostoon lukeutuu mm. merkittäviä rakennuksia, näyttelyitä ja toimintakeskuksia, muistomerkkejä ja patsaita sekä lukuisia luontokohteita, jotka ovat toimineet inspiraation lähteenä tai tapahtumaympäristönä kuuluisille kohtauksille ja tarinoille. Löydät näitä kohteita ja tuotteita nyt paikkakunnittain koottuina uuden Kainuu.fi -portaalin matkailuosiosta.

Lue lisää Kainuu.fi -portaalista!

Hossanavajaiset_metsamindfulness2_Kuva Suomussalmen kunta_Kuva Suvi Koskela

Ylä-Kainuun tarinakartasto

Korpimuseo Wildwood Tales on vuosina  2009-2013 toteutetussa kehittämishankkeessa toteutettu tarinakartasto ja seikkailu, jossa näkymättömät ja hiljaiset maisemat nostetaan näkyviksi. Kokonaisuus on julkaistu suomeksi ja englanniksi ja toimii myös retkeilyoppaana, joka ponnistaa hiljaisuudesta, luonnonrauhasta, kulttuuriperinnöstä ja uniikista elämäntavasta. Teos kokonaisuudessaan löytyy verkosta Issuu-palvelusta  ja karttapalveluna Ylä-Kainuun Tarinakartasto (karttatiimi.fi).

Runoviikon avajaiset vaakaleike

Kajaanin Runoviikko on Suomen vanhin ja laajin runoon, lausuntaan ja pienteatteriin erikoistunut koko perheen festivaali. Ohjelmisto on koottu monen taiteenlajin esityksistä, kirjailijatapaamisista ja keskusteluista.

Kajaanin Runoviikkoa on  vietetty vuodesta 1976 runon ja suven päivän (6.7.) aikoihin, alun perin tapahtuma oli nimeltään Sana ja sävel.

Vieraile Kajaanin Runoviikon sivuilla

Eino Leino -talo, Lasse Lyytikäinen

Eino Leino -talon kirjapäivät

Vuosittain heinäkuussa järjestettävät Paltaniemi –päivät ja Eino Leino –talon kirjapäivät yhdistävät tapahtumiinsa myyntitoreja, esittelyjä, esitelmiä, konsertteja, esittelykohteita, vanhojen paltaniemeläisten tapaaminen ja iltatilaisuuksia.

Tapahtuman keskeiset paikat ovat n. 10 km Kajaanista Paltaniemen kylän keskustassa Paltaniemen koululla ja Eino Leino –talolla.

Lue lisää Eino Leino -talon sivuilta

Keijo Ahtonen lukee Kalevalaa Juminkeko

Kirjallisuuskaupunki Kuhmo

Vuonna 2019 Kuhmo nimitettiin osaksi UNESCO:n Luovien Kaupunkien verkostoa. Hakemuksen pääteemana olivat Kuhmon ja Suomen kansalliseepos Kalevalan välinen yhteys, sekä ne monet tavat, joilla Kalevala ja kirjallisuuskulttuuri näkyvät Kuhmon arjessa. Kalevala vaikuttaa monin tavoin Kuhmossa järjestettäviin taide- ja kirjallisuustapahtumiin.

Kalevala on erittäin tärkeä, muttei suinkaan ainoa kirjallisuuskulttuurin ilmentymä Kuhmossa. Lisäksi kaupungissa asuu varsin monia nykykirjailijoita, joiden teokset rikastuttavat kainuulaista kirjallisuustarjontaa. Kirjallisuuskaupungin omilta sivuilta löydät lisätietoa kirjallisuuskaupungin tapahtumista, käyntikohteista, ja käynnissä olevista projekteista – unohtamatta UNESCO:n kirjallisuuskaupunki-verkoston kuulumisia.

Vieraile kirjallisuuskaupungin sivustolla

Kirjallisuusmatkailun kehittäminen Kainuussa

Kainuun kirjailijoita ja kirjallisuutta hyödynnetään nyt entistä enemmän Kainuun matkailussa, kun Kainuu on mukana NPA -ohjelmasta rahoitetussa kirjallisuusmatkailuhankkeessa. Hankkeessa on partnereita Suomen lisäksi Irlannista, Pohjois-Irlannista ja Skotlannista. Hankkeessa etsitään uusia tapoja käyttää paikallista kirjallisuutta, kirjailijoita ja heidän teostensa aiheita matkailun lisäämiseksi ja matkailupalveluiden monipuolistamiseksi.  Kirjallisuusmatkailua partnerialueilla kehitetään yhdessä sovitun tuotenimen ”Spot-lit” alla. Kullakin partnerialueella on kuitenkin oma lähestymistapansa kirjallisuusmatkailun kehittämiseen alueen vahvuuksia hyödyntäen.

Kainuussa Spot-lit -projektissa on parhaillaan menossa seitsemän eri tuotekehitysprosessia, joiden tuotteiden odotetaan valmistuvan kesäksi 2021. Näiden kautta herätetään eloon Kainuun ainutlaatuista kirjallisuusperintöä ja tuodaan alueen kirjallisuusmatkailukohteet matkailijoiden tietoisuuteen. Lisäksi hankkeen kautta tarjotaan koulutuksia yrittäjille ja järjestötoimijoille, Hankkeen aikana puhjennut koronapandemia on viivästyttänyt toimenpiteiden toteuttamista ja siirtänyt niitä verkkoympäristöihin. Ilahduttava uutinen kuitenkin on, että vaikka alkuperäisen suunnitelman mukaan hankkeen piti päättyä 30.9.2021, sille on saatu muutama kuukausi jatkoaikaa.

Huomattavaa on myös, ettei hanke toimi yksin kirjallisuusmatkailun kehittämiseksi Kainuussa.  Yksi hyvin merkittävä asia on, että Kuhmon kaupunki on valittu mukaan Unescon Creative Cities -kaupunkiverkostoon kirjallisuuskaupungin statuksella. Aloite hakemuksen tekemiseksi tuli kuhmolaiselta Juminkeko-säätiöltä, jonka perustehtäviin kuuluvat Kalevalaan liittyvän kulttuuriperinteen vaaliminen sekä kansainvälinen kulttuurivaihto.

Hankkeen kansainvälinen verkkosivu www.spot-lit.eu
Lisää Spot-lit -hankkeesta Kainuun liiton sivulla.