Maaseutumatkailuseminaari Kajaanissa 22.-23.3.2023 esitteen kansi

Valtakunnallinen yrittäjien ja kehittäjien maaseutumatkailuseminaari Kajaanissa 22.–23.3.2023

Maaseutumatkailusektorin toimijat vuosittain yhteen kokoava Valtakunnallinen maaseutumatkailuyrittäjien ja -kehittäjien seminaari järjestetään Kajaanissa Kongressi- ja kulttuurikeskus Kaukametsässä. Seminaari järjestetään 47. kerran ja teemana on kulttuuri- ja ruokamatkailu. Seminaarinkokonaisuuden aloittaa 21.3. järjestettävä SMMY ry:n vuosikokous sekä kehittäjien tapaaminen ja varsinaiset seminaaripäivät ovat 22.–23.3. Kaukametsän Kouta-salissa.

Seminaaripäivät suunnataan kaikille maaseutumatkailusta kiinnostuneille – yrittäjille, kehittäjille tai omaa alan yritystä suunnitteleville.

Luvassa on innostavia yrittäjäpuheenvuoroja, mielenkiintoisia retkikohteita, tunnelmallinen iltatilaisuus sekä kainuulainen makumatka-tuotetori, joka tarjoaa seminaarivieraille elämyksellisen makumatkan paikallisen, alueellisen lähiruoan äärelle.

Seminaarin avaavat Pohjois-Savon maakuntajohtaja Tytti Määttä ja Visit Finlandin johtaja Kristiina Hietasaari. Puhujina ovat mm. runoviikon taiteellinen johtaja, näyttelijä Kati Outinen, joka puhuu Kohtaamisen kosketuksesta ja elämyksistä taiteen keinoin. Torstaina seminaarin päättää toimittaja & juontaja Ella Kanninen puheenvuorollaan Parhaan palvelukokemuksen varmistaminen – havaintoja meiltä ja muualta. Tarjolla on paljon ideoita, ajatuksia ja uusia työkaluja omaan tekemiseen sekä monenlaisia verkostoitumisen mahdollisuuksia ympäri Suomen.

Torstaina ohjelmaan kuuluvat tutustumiset alueen yrityksiin, ja valittavina on kaksi eri ruokamatkapilottia:

1. Kainuulaisia makuja, Panimoravintola Haapala, Sotkamo ja Pekka Heikkisen Leipomo, Kajaani
  2. Makumatka vanhan ajan tunnelmaa henkivään Saarisen pirttiin ja Kotolinnaan Paltamoon

Iltajuhlassa palkitaan ansioituneita maaseutumatkailutoimijoita ja -yrityksiä:

• Vuoden maaseutumatkailun Kellokas -palkinto/SMMY ry,
  • Vuoden kehittyvä maaseutumatkailuyritys tunnustus/SMMY ry ja
  • Lomalaidun ry ja Itä-Suomen Maa- ja kotitalousnaiset palkitsevat Maistuva Maaseutu -yritykset.

Ohjelma ja ilmoittautuminen

Koko ohjelma ja ilmoittautumisohjeet löytyvät osoitteesta https://www.smmy.fi/seminaarit/
Ilmoittautumisaikaa on 1.3.2023 saakka.

Tervetuloa Kajaaniin niin läheltä kuin kauempaakin!

Seminaarin järjestäjinä toimivat Lomalaidun ry, joka on maaseutumatkailua kehittävä yhdistys sekä Suomen Maaseutumatkailuyrittäjät ry yhteistyössä alueellisten järjestäjätahojen kanssa. Kainuussa seminaaria toteuttamassa ovat Itä-Suomen Maa- ja Kotitalousnaiset/ProAgria Itä-Suomi ry ja Kainuun liitto. Seminaarin toteutuksen mahdollistavat valtakunnalliset ja alueelliset sponsorit sekä hankerahoitus (KantriKestävä- ja Via Karelia -hankkeet).