Yhteisöjen reaktioita koronavirukseen tarkasteleva NPA -hanke hyväksytty

Kainuun liiton hankehakemus ”Communities’ response and resilience to corona virus 19” on hyväksytty rahoitettavaksi. Tämä on järjestyksessään viides hanke, joka on valittu rahoitettavaksi NPA-ohjelman erityisessä teemahaussa koskien COVID-19 pandemian vaikutuksia. Hanke tarkastelee yhteisön reaktioita pandemiaan ja siitä selviämiseen.

Kainuun liiton hankehakemus ”Communities’ response and resilience to corona virus 19” eli lyhyemmin CRR-COVID19, on hyväksytty rahoitettavaksi. Hankehakemus jätettiin  Pohjoisen Periferian ja Arktisen ohjelman  erilliselle, kansalaisten osallisuuteen ja yhteisöjen reaktioihin liittyvällä tematiikalla järjestetylle COVID 19 -hakukierrokselle.

Projektin tarkoituksena on tutkia COVID19 -pandemian vaikutuksia, yhteisöjen sietokykyä ja reaktioita NPA-alueella. CRR -COVID19-projekti on rakennettu 4 eri ryhmän varaan:

• Kansalaisten reaktiot, mukaan lukien ihmisoikeusnäkökohdat.
  • Perheet ja koulunkäynti, valmiudet etäratkaisuihin.
  • Terveydenhuollon palveluntarjoajien ja asiakkaiden valmiudet etäratkaisuihin ja käytännön järjestelyt turvallisen terveydenhuollon varmistamiseksi.
  • Alueelliset viranomaiset arvioivat COVID: n19 vaikutuksia ja kestävään elpymiseen tähtääviä toimia.

Näille neljälle yhteisöryhmälle toteutetaan räätälöidyt kyselyt, joiden tavoitteena on saada oivalluksia, kartoittaa  Covid-19-pandemian aikana NPA-alueella sovellettuja parhaita käytäntöjä ja antaa suosituksia tulevalle toiminnalle NPA-alueella.

Hankepartnerit

Oulun yliopisto, Suomi