Projektin tavoite

COVID-19-pandemian sosiaalisia ja taloudellisia vaikutuksia keskipitkällä ja pitkällä aikavälillä on vaikea ennakoida ja mitata. Kulttuuriala ja luovat alat ovat suurelta osin riippuvaisia ihmisten kokoontumisista ja näin ollen ne olivat kriisin alkaessa  ensimmäisten ovensa sulkeneiden alojen joukossa ja myös viimeisiä, jotka avasivat toimintansa uudelleen. Paikkaan perustuvat toiminnot kuten teatteri, elävä musiikki, festivaalit, elokuvateatterit ja museot, ovat kärsineet pandemiasta erityisen kovasti.

Toimintojen sulkemiset ja fyysiset etäisyydet ovat vaikuttaneet eri alojen työntekijöiden toimeentuloon voimakkaasti eri puolilla maailmaa. Luova ekosysteemi, jossa yhdistyy kourallinen monikansallisia ryhmittymiä lukuisiin freelancereihin sekä pieniin ja keskisuuriin yrityksiin, työllistää huomattavan osan näistä työntekijöistä. Heidän työnsä on usein epävarmaa (tai sopimukseen perustumatonta) ja sen luonne on tehnyt taiteilijoista ja kulttuurialan ammattilaisista erityisen haavoittuvia pandemian laukaisemille taloudellisille häiriöille.

CHERRY-hankkeen tavoitteena on tukea kulttuuriteollisuuden ja kulttuurin alan kykyä selviytyä COVID-kriisin jälkeen:

• parantaa luovalle ja kulttuurialalle kohdistettuja politiikkoja ja paikallisia suunnitelmia,
  • reagoida pandemiakauteen ja muuttaa ko. ajanjakson rajoitukset innovatiivisten viestintävälineiden, digitaalisten teknologioiden ja palvelujen avulla mahdollisuudeksi kehittää  alaa edelleen,
  • tavoittaa uusia käyttäjiä ja yleisesti ottaen tehdä kulttuurista elpymisen väline

Hankkeessa työskentelee partnereina julkisia toimijoita Italiasta, Kreikasta, Unkarista, Romaniasta, Belgiasta, Ranskasta, Latviasta ja Suomesta.

Ajankohtaista CHERRY-hankkeessa

Englanninkieliset tiedotteemme

1st CHERRY Newsletter January 2024 (PDF)

CHERRY Flyer (PDF)