Paikat, joissa tarjotaan digitukea

Kainuun kirjastot

Kirjastot antavat neuvontaa kirjaston sähköisten palvelujen ja asiakaskäytössä olevien laitteiden käyttöön. Useimmissa kirjastossa on wlan ja asiakaskoneita käytettävissä. Paltamon kirjastossa on Kelan asiointipiste kerran viikossa neljä tuntia. Kirjastoissa järjestetään myös digiopastusta ja siihen liittyviä tapahtumia. Tarkista tulevat tapahtumat kirjastojen kotisivuilta.

Kajaanin pääkirjasto Seminaarinkatu 15, 87100 Kajaani

Lehtikankaan lähikirjasto Rinnekatu 2, 87500 Kajaani

Lohtajan lähikirjasto Menninkäisentie 1 B, 87700 Kajaani

Otanmäen lähikirjasto Uunimiehentie 6, 88200 Kajaani

Hyrynsalmen kirjasto Nivantie 2, 89400 Hyrynsalmi

Kuhmon kaupunginkirjasto Pajakkakatu 2, 88900 Kuhmo

Paltamon pääkirjasto Korpitie 9, 88300 Paltamo

Kontiomäen kirjasto (Paltamo) Pihlajantie 5, 88470 Kontiomäki

Puolangan kunnankirjasto Koulukatu, 89200 Puolanka

Ristijärven kirjasto Aholantie 25, 88400 Ristijärvi

Sotkamon kirjasto Markkinatie 1, 88600 Sotkamo

Suomussalmen kirjasto Kiannonkatu 31, 89600 Suomussalmi

Kainuun kunnat

Kunnat opastavat omien sähköisten palveluidensa käytössä. Ristijärven yhteispalvelupisteessä on poliisin ja Kelan avustavia asiakaspalvelutehtäviä.

Hyrynsalmen kunta Laskutie 1, 89400  Hyrynsalmi

Kajaanin kaupunki Pohjolankatu 13, 87100 Kajaani

Kuhmon kaupunki Kainuuntie 82, 88900 Kuhmo

Paltamon kunta Vaarankyläntie 7, 88300 Paltamo

Puolangan kunta Maaherrankatu 7, 89200 Puolanka

Ristijärven kuntayhteispalvelupiste Aholantie 25, 88400 Ristijärvi

Sotkamon kunta Markkinatie 1, 88600 Sotkamo

Suomussalmen kunta Kauppakatu 20, 89600 Suomussalmi

Kainuun sote – tukea ja ohjausta sähköisiin palveluihin verkkosivulla.

Valtion virastoja

Kela – Opastusta verkkopalveluihin on tarjolla.

Paikan päällä toimistossa:

Kajaani: Pohjolankatu 28, 87100 Kajaani. Ma – Ti klo 09:00 – 12:00 & 13:00 – 16:00 ja To klo 09:00 – 12:00 & 13:00 – 16:00.

Kuhmo: Koulukatu 12, 88900 Kuhmo. Keskiviikkona ja perjantaina klo 10:00 – 12:00 & 13:00 – 15:00

Sotkamo: Keskuskatu 8, 88600 Sotkamo. Tiistaina ja torstaina klo 10:00 – 12:00 & 13:00 – 15:00

To: 10:00 – 12:00 & 13:00 – 15:00.

Suomussalmi: Syväyksenkatu 1, 89600 Suomussalmi. Tiistaina ja keskiviikkona klo 10:00 – 12:00 & 13:00 – 15:00.

Puhelinpalveluna https://www.kela.fi/soita-kelaan

Puhelinpalvelu muilla kielillä https://www.kela.fi/soita-muilla-kielilla

Järjestöjä

Kainuun Nuotta ry. – Kyläyhdistyksille ja maahanmuuttajille neuvontaa sähköiseen asiointiin, ATK – ja AV -laitehankintoihin ja niiden käyttöön, opastusta nettisivujen perustamiseen ja ylläpitoon, hakemusten täyttämiseen, palvelujen käyttämiseen, asiointiin viranomaisten kanssa. Videovälitteinen neuvontapalvelu on varattavissa yhdistyksen kotisivulta. Asiointikielinä ovat suomi, englanti, arabia, ranska ja venäjä.

Kainuun Näkövammaiset ry – Lähi- ja etätukea Kainuussa asuville näkövammaisille. Ohjausta ja tukea on saatavilla tietokoneiden, kuuntelulaitteiden, matkapuhelimien ja apuvälineiden käyttöön ja hankintaan sekä TV-äänitekstityksen asetuksiin. Puh: 040 147 9666. Sähköposti atk(at)kainuunnakovammaiset.fi

Kainuun Tietokoneyhdistys ry. – Vertaistukea, jäsenkerhot. Opastusta jäsenille Kajaanissa maanantaisin klo 13 – 15, Tutuntupa, Tehdaskatu 1, 87100 Kajaani. Paltamossa maanantaisin klo 9 – 11, Paltalinna, Vaarankyläntie 2, 88300 Paltamo. Varaa aika pienryhmään, sähköposti: info(at)ikabitti.fi. Omat laitteet mukaan (kannettava tietokone, tablet ja älypuhelin). Huom! Koronatilanne vaikuttaa kerhokokoontumisiin, ole yhteydessä, jos haluat mukaan toimintaan.

Kainuun eläkeläisjärjestöjen yhteistoimintayhdistys ry (KEY) – Atk-opastusta kaikille kainuulaisille eläkeläisille. Kalliokatu 9, 87100 Kajaani. Parillisten viikkojen tiistaisin (klo 10 -12).

Kajaanin seudun invalidit rymaksutonta neuvontaa sähköisissä asioinneissa (omakanta, omasote, Kelan hakemukset, ajanvaraukset, vammais- ja vanhuspalvelut, pankkiasiat ym.), ohjausta digilaitteiden ja digipalvelujen käytössä (mm. matkapuhelin, tabletti ja tietokone). Kaikukatu 12 B 11, 87700 Kajaani, puh: 044 231 5879.

Nuorten Ystävät ry. Klubitalo Tönäri – Osaamisella osallisuutta ja Verkon vahviste -hankkeiden tiimoilta talon digimentorit tarjoavat ilmaista yksilöllistä ohjausta koneen käyttöön etänä tai paikan päällä ja tablettien lainausta jäsenille (jos olet yli 18-vuotias ja työelämän ulkopuolella). Lönnrotinkatu 12, 2.krs, 87100 Kajaani. Puh: 050 433 5268. Aukioloajat: ma – pe 9.00 – 15.00.

Kajaanin reumayhdistys Digitukea  yhdistyksen jäsenille. Tutun Tupa, Tehdaskatu 1, 87100 Kajaani. Toimisto on avoinna joka kuukauden 1. ja 3. tiistai klo 10-12. Puh. 040 0787 127, kajaanin.reumayhdistys(at)gmail.com

Etätukea

Kainuun etänä annettavan digituen paikkoja on koottu suomidigin verkkosivuille.

Etätuki koko maassa on koottu Suomidigin verkkosivuille.

Kainuun kansalaisopistot ja muut opistot

Kansalaisopistot järjestävät erilaisia Atk-kursseja. Ilmoittautuminen, kurssien ajankohdat ja hinnat ovat kansalaisopistojen sivuilla.

Kajaani (Tietotekniikka) https://opistopalvelut.fi/kaukametsa/courses.php?l=fi#pos-1-2-19

Kuhmo (Tietotekniikan hyväksikäyttö) https://opistopalvelut.fi/sotkamo/courses.php?l=fi#pos-2-160-34012

Sotkamo (Tietotekniikan hyväksikäyttö) https://opistopalvelut.fi/sotkamo/courses.php?l=fi#pos-1-160-34011

Suomussalmi (Tietokoneen käyttö) https://opistopalvelut.fi/kiantaopisto/courses.php?l=fi#pos-1-6-62

Seuraavat koulutukset ovat maksuttomia:

Kainuun Aalto – Koulutuksia digitaitojen parantamiseen. KETO-hanke,  Geronet hanke.

Kainuun Opisto – Useita digikoulutuksia Kainuun kunnissa. Osallistuminen ei edellytä aikaisempia digiopintoja. Koulutukseen voi osallistua omalla kannettavalla tietokoneella tai voi käyttää lainakoneita.

Yrityksiä

Maksuton tuki:

OP Kainuu – Tukea pankkipalveluiden sähköiseen asiointiin. Varaa opastusaika op.fi kautta tai soittamalla 0100 0500. OP Kainuun konttorit: Pohjolankatu 18, 87100 Kajaani; Kainuuntie 22, 88600 Sotkamo; Laskutie 1, 89400 Hyrynsalmi. Ohjeita pankin sähköisistä palveluista

VeturI apteekki – Tukea apteekin sähköisiin palveluihin. Veturitie 1, 87100 Kajaani, P. 08 8790300, veturiapteekki.kajaani(at)apteekit.net

Maksullinen tuki:

Kaisanet Oy, Helppari –  Neuvontaa laitteiden ja ohjelmien asennuksessa sekä käytössä klo 8 – 17. Varmistathan palvelun hinnan palveluntarjoajan nettisivuilta. P. 0600 39 59 69. Pohjolankatu 20, 87100 Kajaani

Kajaanin ATK-Huolto Palvelut: Etätuki, huolto, asiantuntijapalvelut, laitemyynti, kierrätys. Kirkkokatu 23, 87100 Kajaani, P. 08 6133 911, kajaanin(at)atk-huolto.com.

Atk-talkkari – Etätuki, tietokoneen ja puhelimen huolto, tietokoneen kasaus, tiedostojen pelastus. Pohjolankatu 20, 87100 Kajaani, p. 044 3540 760, asiakaspalvelu(at)atk-talkkari.fi

ATK-Pönkkä Ohjelmisto- ja laiteasennukset, -päivitykset, huolto. Keskuskatu 24, 89600, Suomussalmi (Ämmänsaari), P. 08 8798000, aspa(at)atk-ponkka.fi

Dataverstas Tietokoneiden asennukset, huollot ja verkkoasennukset, etätuki. info(at)dataverstas.fi, Talonpojantie 4 as. 13, 88300 Paltamo. P. 045 8020 704

Kainuun tietomikro Oy Laitehuolto ja asennus. Kainuuntie 88, 88900, Kuhmo. P. 044 5530065, tietomikro(at)tietomikro.com

Kuhmon tietokonehuolto – Laitehuolto, laitteiden ja ohjelmistojen asennus, etätuki. Koulukatu 13-15, 88900 Kuhmo (Linja-autoasema). P. 044 332 9016, huolto(at)kuhmontietokonehuolto.fi

Verkossa olevia digitaitojen koulutuksia ja vertaistukea

DIKATA hankkeen koulutukset DiKATA-hanke keskittyy työikäisten digitaalisiin perustaitoihin, joiden hallinta mahdollistaa työn tekemisen, työssä kehittymisen ja muun arjen sujuvuuden. Opit esimerkiksi, kuinka asioida sähköisesti, miten pilvipalveluita käytetään ja kuinka hallita jatkuvaa tietotulvaa.

Digiosaamisen perusteetverkkokurssi Digiosaamisen perusteet -verkkokurssi tarjoaa kaikille mahdollisuuden opiskella omaan tahtiin itselle sopivassa paikassa. Kurssilla perehdytään yleisimpien digitaalisten laitteiden ja palveluiden käyttöön havainnollisten esimerkkien kautta. Erityisesti työelämässä oleville kurssi tarjoaa välineitä osaamiseen, ja ikäihmisille ja opiskelijoille kurssi tuo iloa ja innostusta digitaitojen harjoitteluun. Väylä digiosaamisen on tehty helpoksi ja kannustavaksi ja kynnys osallistua on todella matala.

Digitreenien peruskurssi – taitoja uteliaille – Mahdollisuus oppia mukavalla tavalla uusia digitaitoja.

Facebook-ryhmä Digitreenit – Kaikille avoin keskusteluryhmä: Tervetuloa Digitreenit-vertaistukiryhmään! Tämä ryhmä on tarkoitettu kaikille, jotka haluavat saada apua tai auttaa muita digimaailmaan liittyvissä kysymyksissä.

Verkossa olevia koulutuksia ja ryhmiä digituen antajille

Digiturvallinen työelämä  – Tutustut digitaalisen turvallisuuden osa-alueisiin ja niiden merkitykseen

PTV-ajokortti – Palvelutietovaranto haltuun ja hyötykäyttöön

Digituki – Taitoja tuen antajalle  – Digituki ja palveluneuvonta kuuluu monen meistä työhön. Digituen kentällä toimii lisäksi suuri joukko tärkeää työtä tekeviä vapaaehtoisia. Tässä koulutuksessa saat vinkkejä ihmisten kohtaamiseen, ohjaamiseen, verkostoitumiseen ja omien taitojen kehittämiseen.

Facebook-ryhmä Digitukijat Tietoa ja tukea digituen järjestäjille ja antajille. Digitukijoiden ryhmään ovat tervetulleita kaikki, jotka työnsä puolesta tai vapaaehtoisena ovat tekemisissä digituen kanssa. Jaa kokemuksiasi, kysy, verkostoidu ja ehdota. Ryhmän ylläpidosta vastaa Digi- ja väestötietoviraston digituen tiimi.

Päivitetty 29.10.2020.