Spot-lit pähkinänkuoressa

Hankkeen virallinen nimi on Business of Literature Zones (lyhenne: BLITZ), mutta kirjallisuusmatkailun yhteiseksi tuotenimeksi on valittu Spot-lit.

NPA -alue on kulttuurillisesti rikas ja kirjallisuusmatkailu on kulttuurimatkailun kasvava liiketoiminta-alue. Paikat, joihin liittyy kirjallista perintöä, tarjoavat kirjailijoihin ja heidän tuotantoonsa liittyviä matkailumahdollisuuksia yhdessä kirjallisuusfestivaalien, kirjallisuusmatkailureittien ja kirjakauppojen kanssa.

Pohjoinen periferia ja Arktinen -ohjelman rahoittamat, Spotlit – projektiin osallistuvat alueet tulevat Länsi-Irlannista, Pohjois-Irlannista, Itä-Suomesta ja Lounais-Skotlannista. Kaikki partnerialueet omaavat yhteisiä piirteitä, kuten alhainen väestötiheys, heikko saavutettavuus, yksipuolinen talousrakenne, runsaat luonnonvarat ja ilmastonmuutoksen voimakkaat vaikutukset.

Alueella on tarjota maailmanluokan kirjallisia ikoneita ja maisemia, ja tutkimuksen mukaan kirjallisuusmatkailun alalla on potentiaalia yhteistoiminnalle ja merkittävälle kasvulle. Kirjallisuusmatkailun yhteistoiminnan nykyisellään alhainen taso NPA -alueella tekee siitä kehitykselle otollisen alan.

Toimintaohjelma sisältää alueidenvälisen klusteriverkoston kehittämistä, toimintaa tukevien työpajojen sarjan, kaikkiaan 20 uuden kirjallisuusmatkailutuotteen tai -palvelun kehittämisen sekä yhteistä oppimista ja kansainvälistä markkinointia.

Varsinaisten partnerien lisäksi hankkeessa on kaksi liitännäispartneria, Reykjavik UNESCO City of Literature, Islanti ja Edinburgh UNESCO City of Literature Trust, Skotlanti.

Partneribudjetit

Irish Central Border Area Network Ltd. ICBAN, GB