Maakuntien liitoilla on aluekehitystehtäväänsä liittyen vetovastuu kansainvälisestä toiminnasta, ja se on tärkeä osa maakuntien liitoille kuuluvia tehtäviä. Kainuun liiton kansainvälinen toiminta toteuttaa maakunnassa sovittuja yleisiä kehittämistavoitteita ja sen tavoitteena on tukea maakunnan suotuisaa kehitystä ja osallistua maakuntaohjelmassa esille nostettujen kehitystavoitteiden toteutukseen. Kainuun liitto myös ajaa maakunnan etua kansallisen ja Euroopan politiikan tasolla.

Kansainvälisyys tarkoittaa käytännön tasolla maakunnan tunnettuuden nostamista, osaamistason kohottamista ja maakunnan kaupan arvon kasvua eli maakunnan kilpailukyvyn lisäämistä, mutta myös aktiivista ja avointa suhtautumista muihin kulttuureihin ja kansallisuuksiin. Monikulttuurisuus on voimavara, jonka merkitys maakunnan kansainvälistymiselle ja ulospäin suuntautuneelle kehitykselle tulee kasvamaan lähivuosina.

Kainuun liitto tekee yhteistyötä eri toimijoiden kanssa niin kotimaassa kuin ulkomaillakin erilaisten yhteistyöverkostojen kautta. Maakunnan kansainvälistymisen puitteet luovat kansainvälinen toimijaverkosto, alueen innovatiivinen yhteistyöverkosto ja käytännön hanketoiminta. Lukuisat kansainväliset kehittämis- ja koulutushankkeet muodostavat pohjan, jolle Kainuun tulevaisuus omalta osaltaan rakentuu. Maakunnallisen markkinoinnin kautta huolehditaan sekä kansallisella että kansainvälisellä tasolla maakunnan positiivisesta tunnettavuudesta.

Teemme verkostoyhteistyötä

Kainuun liitto kuuluu useampiin erilaisiin kansainvälisiin verkostoihin, joissa toimimalla ajetaan Kainuun etuja ja haetaan myönteistä vaikutusta alueen kehitykseen.

EU-toimistomme Brysselissä

Itä- ja Pohjois-Suomen EU-toimisto Brysselissä valvoo Etelä-Savon, Kainuun, Keski-Pohjanmaan, Lapin, Pohjois-Karjalan, Pohjois-Pohjanmaan ja Pohjois-Savon toimijoiden etuja. EU-toimisto parantaa maakuntaliittojen kanssa yhteistyössä tehtävän edunvalvonnan kautta Itä- ja Pohjois-Suomen elinkeinoelämän kilpailukykyä ja toimintaedellytyksiä.

Lue lisää rahoitusohjelmista

Kainuulaiset toimijat voivat toimia kumppaneina useista kansainvälisistä rahoitusohjelmista rahoitettavissa hankkeissa.

Barentsin alueyhteistyö

Käytännönläheistä Barentsin alueyhteistyötä tehdään Suomen, Ruotsin ja Norjan pohjoisimpien alueiden kesken Barentsin alueneuvostossa (BRC), aluekomiteassa (RC) ja teematyöryhmissä. Barentsin yhteistyön ylin toimielin Barentsin euroarktinen neuvosto (BEAC). Yhteistyön tukena toimii kansainvälinen Barents-sihteeristö Norjan Kirkkoniemessä.

Barents Youth

Barentsin alueellisen nuorisoneuvoston päätavoitteena on edistää ajatusta kaukana pohjoisessa asumisesta ainutlaatuisena mahdollisuutena nuorille ilmaista itseään. BRYC:n perusarvoja kaikessa toiminnassa ovat suvaitsevaisuus, yhteistyö, luotettavuus, oikeudenmukaisuus ja rakkaus. Neuvosto koostuu yhdestä nuorison edustajasta kultakin jäsenalueelta ja yhdestä alkuperäiskansojen nuorisoedustajasta. BRYC:n toimintaa ohjaa sen keskuudesta valittu hallitus puheenjohtajansa johdolla.

Barents Sports

Barentsin virallisesta yhteistyöstä erillisenä toimiva "Barents Games" järjestää säännöllisesti kesä- ja talvikisat, jotka kiertävät vuorotellen Barentsin jäsenalueilla. Tapahtuma tarjoaa areenan paitsi urheilulle, myös kulttuurivaihdolle ja ihmistenväliselle yhteistyölle.

Kainuun liiton kansainvälisten asioiden tiimi

Kansainvälinen toiminta ja yhteydenpito on osa kunkin Kainuun liiton työntekijän omaa toimenkuvaa. Yleisvastuu kansainvälisestä toiminnasta on maakuntajohtajalla. lisäksi on määritelty vastuuhenkilö EU:n suuntaan tapahtuvalle yhteistyölle (aluekehitysjohtaja Jouni Ponnikas) sekä Venäjä- ja Barents -yhteistyölle (aluekehityspäällikkö Katja Sukuvaara tai hänen sijaisensa).

Kansainvälisten asioiden koordinointia ja kehittämistä varten ei ole olemassa päätoimista virkaa, tätä tarkoitusta varten on perustettu maakuntajohtajan johdolla toimiva kansainvälisten asioiden tiimi. Tiimin tehtävänä on Kainuun liiton kansainvälisten tehtävien operatiivinen yhteensovittaminen, ennakointi ja viestinnän tehostaminen. Tiimi raportoi käsittelemistään asioista johtoryhmää ja tiedottaa koko henkilöstölle. Kokouksiin kutsutaan tarvittaessa asiantuntijoita.

Kansainvälisten toimijoiden verkosto

Kainuun liitto toimii maakunnallisen yhteistyön rakentajana myös kansainvälisessä yhteistyössä. Kainuun liiton rooli on tuoda yhteen maakunnassa kansainvälisissä asioissa työskenteleviä tahoja, aktivoida ja koordinoida yhteistyötä. Epävirallinen, kaikille kiinnostuneille organisaatioille avoin Kainuun kansainvälisten toimijoiden verkosto kokoontuu aina tarvittaessa Kainuun liiton koollekutsumana.

Ota yhteyttä!