Kainuun ensimmäinen virtuaalinen kansainvälinen matkanjärjestäjätilaisuus houkutteli mukaan lähes 30 osallistujaa 15 eri maasta.
Kainuun matkailutarjonta kiinnosti etenkin matkanjärjestäjiä Italiasta, Ranskasta, Briteistä, Tsekistä, Sveitsistä, Virosta. Kauempaa osallistujia tuli Arabiemiraateista, Intiasta, Taiwanista, Etelä-Koreasta ja Kiinasta.
”Kiinnostuksen määrä yllätti ja tavoitteemme ylittyivät selkeästi. Onnistuimme houkuttelemaan uusia matkanjärjestäjiä tutustumaan Kainuuseen. Kainuun matkailualueiden myyjillä oli yli 100 myyntineuvottelua päivän aikana”, kertoo tilaisuutta koordinoinut Minna Komulainen Kainuun liitosta.
”Oli hyvä, että Kainuuta päästiin esittelemään ihan omassa tilaisuudessaan, näin saatiin Kainuuta paremmin esiin”, kertoo Aija Laukkanen, Sotkamon kunnan matkailuasiantuntija. ”Kainuu kiinnostaa selkeästi uutena kohteena. Matkanjärjestäjiä kiinnosti etenkin Vuokatin talvi 2022-2023. Chartereista keskusteltiin myös.”
”Tapaamisissa nousi selvästi esille kiinnostus uuteen alueeseen, jossa Lapin tapaiset elämykset ovat mahdollisia, mutta jossa on vähemmän turisteja”, toteaa Milja Korhonen, Kajaanin kaupungin markkinointipäällikkö. ”Kansainvälisessä matkailumarkkinoinnissa yhteisellä Arctic Lakeland -brändillä ja sisällöllä on merkitystä alueen tunnettuuden kasvattamiseen ja mielenkiinnon herättämiseen”.
Ukkohallasta matkanjärjestäjiä kiinnostuvat erityisesti Sky Cabin -näköalasviitit ja matkailukeskuksen poikkeuksellisen monipuoliset palvelut. ”Ukkohallan satsaukset kansainvälisten asiakkaiden houkuttelemiseksi alkavat kantaa hedelmää. ”Kysyntää on selkeästi uusille kohteille, joissa palvelut ja miljöö mahdollistavat laadukkaan lomailun, mutta joissa ei ole perinteisten matkailukeskittymien ruuhkia, kertoo Hotel Ukkohallan toimitusjohtaja Jussi Kiiskilä.
”Potentiaalisia ostajia löytyi myös Hossan talvi- ja kesä/syyskauden matkailutuotteisiin”, kertoo Tiia Mustonen Suomussalmen kunnasta. ”Wild Taigan matkailutuotteet, kuten karhunkatselu kiinnostivat”, sanoo Assi Heikkinen Wild Taigasta.