Kainuun liitto rahoittajana

Kainuun liitto toimii välittävänä viranomaisena myöntäessään Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) varoja ja niitä vastaavia kansallisia varoja. Kainuun liiton organisaatiossa hankerahoitukseen liittyvät asiat käsitellään Elinkeinot ja aluekehitys -vastuualueella. Lisäksi kansallista rahoitusta  myönnetään ajoittain kun liitolle on jaettu työ- ja elinkeinoministeriöstä uusi kansallinen kehittämisrahavaltuus.

Rahoituksen hakeminen

Kun alat suunnitella hanketta, ole yhteydessä Kainuun liittoon (rahoittajaviranomaiseen) jo ennakolta suunnitteluvaiheessa. Tutustu myös alla mainittuihin suunnitelmiin.

EAKR-rahoituksessa ohjelmakaudella 2014-2020 käytössä on EURA 2014 -järjestelmä, jonka kautta kaikki asiointi tapahtuu hankkeen alusta hankkeen päättymiseen saakka. Järjestelmään kirjaudutaan Suomi.fi- sivuston tunnistautumispalvelun kautta esimerkiksi omilla pankkitunnuksilla eli enää ei tarvita allekirjoitettuja paperilomakkeita.

Ohjeita hakijalle löytyy työ- ja elinkeinoministeriön rakennerahastot.fi sivulta. Hankkeen toteuttamiseen liittyvät lait ja asetukset sekä ohjeita tuen saajalle.

Kansallisia rahoituksia haetaan erillisellä lomakkeella, jonka käyttöohjeet laaditaan aina uuden rahoituspotin tullessa haettavaksi.

Kaikkien hankkeiden tulee tukea Kainuun maakuntaohjelman tavoitteita sekä maakuntaohjelman toimeenpanosuunnitelmaa (TOPSU).

Tämä taulukko tiivistää  olennaiset kohdat, joihin kaikissa hankehakemuksissa tulisi vastata (alimmaisen rivin kohdat viittaavat EURA 2014 -järjestelmän numerointeihin)

Yhteyshenkilösi hankerahoitukseen liittyvissä asioissa: