Kainuun liitto valmistelee ja toimeenpanee Kainuun maakuntaohjelmaa myös toteuttamalla toimialaansa ja maakuntastrategian painopisteisiin liittyviä hankkeita. Kainuun liitto voi myös tilata tai osarahoittaa maakuntaohjelmaan tiiviisti liittyvää toimintaa tai toimia hankepartnerina. Euroopan alueellisen yhteistyön ohjelmissa Kainuun liitto on alueellaan keskeinen toteuttaja.

Omien hankkeiden valmistelusta Kainuun liitossa vastaavat kunkin aihealueen asiantuntijat, joihin voit olla suoraan yhteydessä.

Hankkeet, joiden toteuttamisessa Kainuun liitto on mukana

ZCI

ZCI-hanke etsii tapoja luoda hiilivapaa liikenneinfrastruktuuri kahdeksalla hankkeeseen osallistuvalla alueella.

Hankkeen toteuttamisaika: 28.2.2023-31.5.2027

CHERRY

CHERRY-hankkeen tavoitteena on tukea kulttuurin ja luovien alojen kykyä selviytyä COVID-kriisin jälkeen.

Hankkeen toteuttamisaika: 1.3.2023- 31.5.2027

New North – Transport, Logistics and Security of Supply

Hankkeen tavoitteena on vahvistaa alueiden rajat ylittävää yhteistyötä ja luoda pohjaa jatkuvalle yhteistyölle ja kehitystyölle sujuvan, turvallisen, toimivan ja kestävän kehityksen varmistamiseksi rajat ylittävien kuljetusketjujen toiminnan ja saavutettavuuden osalta.

Toteutusaika: 1.9.2023-31.8.2026

N-Lite

Hanke kehittää kirjallisuusmatkailua NPA-alueella.

Hankkeen toteuttamisaika on 1.7.2023-30.6.2026

KAIPO

Hankkeen tavoitteena on on maakuntien, kuntien ja kulttuurialan toimijoiden välisten yhteistyö- ja tuotantomallien edelleen kehittäminen ja juurruttaminen Kainuussa ja Pohjois-Pohjanmaalla.

Hankkeen toteuttamisaika: 27.11.2023 – 31.12.2025

Kainuun vihreän ja oikeudenmukaisen siirtymän toimeenpanon aktivointihanke

Hankkeen tavoitteena on EU:n Green Dealin eli vihreän siirtymän tavoitteiden mukaisen toiminnan vauhdittaminen Kainuussa.

Toteuttamisaika: 1.8.2023 – 31.7.2024

Rahoitus

Ohjelmakauden 2021-2027 rahoitusohjelmia

Kainuulaiset toimijat voivat olla kumppaneina useista kansainvälisistä rahoitusohjelmista rahoitettavissa hankkeissa.

Kansainvälisistä rahoitusohjelmista Kainuun liiton sivuilla

Ajankohtaista Kainuun liiton hankkeissa