Kainuun ennakointimalli

Kainuun ennakointimallia on uudistettu ja terävöitetty Kainuu ennakoi – Tulevaisuuden taidot hankkeessa. Ennakointimalli sisältää mm. ennakoinnin viisivuotissyklin sekä ennakoinnin vuosikellon.

Tutustu Kainuun ennakointimalliin

Kainuun ennakointihankkeelta eväitä alueen ennakointityöhön

Kainuun ELY-keskuksen ennakointihanke ratkoi kohtaantohaasteita kartoittamalla muuttuneita osaamis- ja työvoimatarpeita, vahvisti alueen toimijoiden ennakointiosaamista ja kehitti Kainuun ennakointimallia sekä tuotti puiteskenaariot Kainuun liiton ja toimijoiden hyödynnettäviksi.Lue lisää ELYn ennakointityöstä täältä

Tilastot ja tilannekuva tukevat ennakointia

Ennakointi- ja seurantatietoa, tilastoja ja tilannekuvaa Kainuusta löydät Kainuun liiton Tilastot -sivustolta.

Siirry tilastotietoihin tästä!

Ennakointi ja seuranta Kainuussa

Kainuussa toimii ennakointi- ja seurantaryhmä, joka tuottaa ja kokoaa arviointi- ja seurantatietoa maakuntaohjelman toimeenpanosta ja toimintaympäristön muutoksista ennakoivalla otteella. Ryhmä tuottaa kerran vuodessa tilannekuvaraportin ja on keskeisessä roolissa Kainuun yhteisen, vuorovaikutteisen ja jatkuvan tilannekuvan ylläpitämisessä.

Kainuun liitto ylläpitää tilasto- ja tilannekuvasivustoa Tilastot sekä tätä ennakoinnin Kuiskintaa -sivustoa, joka toimii yhteisenä alustana Kainuun ennakoinnin ja seurannan ajankohtaisille katsauksille.

Kainuun ennakointi- ja seurantaryhmään kuuluu jäseniä Kainuun liitosta, Kainuun ELY-keskuksesta, Kainuun TE-toimistosta, kunnista, Kainuun yrittäjistä, Kainuun hyvinvointialueelta ja oppilaitoksista (KAMK, KAO, KYK, Kajaanin kaupungin koulutusliikelaitos). Ryhmää koordinoi ja koollekutsujana toimii Kainuun liitto. Ennakointi- ja seurantatyön rakennetta on kuvattu oheisessa kaaviossa.

Klikkaa kuva isommaksi kuvan oikeasta yläkulmasta kolmesta pisteestä.

Ennakoinnin ja seurannan vuosikello

Ennakoinnin ja seurannan 5-vuotissykli

Kainuun ennakointimalli

Kainuun ennakointimallia on uudistettu ja terävöitetty. Ennakointimalli sisältää mm. ennakoinnin viisivuotissyklin sekä ennakoinnin vuosikellon.

Tutustu ennakointimalliin tarkemmin tästä (pdf):

Tilannekuvaprosessi Kainuussa

Maakunnallisen yhteistyön pohjana on yhteinen jaettu tilannekuva ja ymmärrys Kainuun tilanteesta. Kainuun liitto vastaa ja koordinoi tilannekuvan laatimista. Tilannekuvan vahvistaa maakuntahallitus. Tilannekuvaan perustuvat kehittämistavoitteet ohjaavat yhteistyötä ja edunvalvontaa. Tilannekuvan muuttuessa tavoitteita täytyy pystyä nopeastikin tarkentamaan. Nopea reagointi taas edellyttää avointa tiedonkulkua ja luottamusta, jota yhteiset onnistumiset vahvistavat.

Oheisessa kaaviossa on kuvattu Kainuun tilannekuvaprosessia. Oleellisimmat Kainuun ennakoinnin ja seurannan tietolähteet ja -tuotokset on kuvattu kohdassa ’Tietopohja ja aineistot’.

Ennakointi- ja seurantatietoa käsitellään ja tulkitaan sekä tilannekuvaa rakennetaan vuorovaikutuksessa ja yhteistyössä erilaisissa foorumeissa, kokouksissa ja tilaisuuksissa. Näitä ovat ennakointi- ja seurantaryhmän lisäksi muun muassa kuntakierrokset ja Business Kainuu -verkosto ja kärkitoimialojen foorumit kuten Metsäklusteri, Kainuun matkailufoorumi, Kainuun kulttuurimatkailuverkosto ja Kaivannaisstrategian ohjausryhmä sekä tietoliikenneasioissa maakunnallinen laajakaistaryhmä. Myös teknologiateollisuuden eri toimialat (ICT, datakeskusala ja metalliala) pohtivat kehittämisen kysymyksiä aika ajoin omina ryhminään.

Vuorovaikutteisesta Kainuun tilannekuvasta nousee tärkeimmät nostot ja toimintasuositukset päätöksien ja kehittämisen tueksi ja pohjaksi. Tiedolla johtamista tapahtuu kaikissa tilannekuvan rakentamisen ja hyödyntämisen vaiheissa. Sitoutuminen tiedolla johtamiseen, yhteistyöhön ja määrätietoiseen kehittämiseen on tärkeää.

Tutustu viimeisimpään Kainuun tilanne- ja kehityskuvaan tästä:

Kainuun tilanne- ja kehityskuva

Klikkaa kuva isommaksi kuvan oikeasta yläkulmasta kolmesta pisteestä.

Kainuun puiteskenaariot 2040

Neljä Kainuun puiteskenaariota vuodelle 2040 kuvitettuna. Tekijä: Jonna Hänninen Kainuun ELY-keskus.

Kainuussa on tehty kunnianhimoista ennakointityötä jo pitkään. Koronapandemia ja Venäjän hyökkäys Ukrainaan osoittivat, että epätodennäköisinä pidetyt kehityskulut toteutuessaan muuttavat perustavalla tavalla käsitystä siitä, mikä on mahdollista. Näiden tapahtumien myötä Kainuun skenaarioiden päivittäminen tuli uudelleen ajankohtaiseksi.
Skenaariotyö käynnistettiin osana Kainuun ELY -keskuksen Kainuu ennakoi – Tulevaisuuden taidot -hanketta. Tulevaisuuden tutkimuskeskus vastasi skenaarioprosessin suunnittelusta ja toteuttamisesta yhdessä Kainuun ELY-keskuksen asiantuntijoiden kanssa.

Nämä puiteskenaariot ovat pohjamateriaalia, jota Kainuun liitto hyödyntää Kainuun maakuntaohjelman päivitystyössä. Skenaarioprosessin tavoitteena oli ennakoida, mihin suuntiin Kainuun tulevaisuus voi kehittyä vuoteen 2040 mennessä.

Tutustu tästä Kainuun puiteskenaarioihin 2040

Ajankohtaista kainuulaisessa ennakoinnissa