Kainuun liiton tehtävänä on ajaa maakunnan etua kansallisen ja Euroopan politiikan tasolla.  Kainuun liitto luo ja hoitaa yhteistyötä ja kumppanuuksia maakunnassa ja maakunnan sekä Suomen ulkopuolella.

Yhteistyö ja edunvalvonta ovat Kainuun liiton ydintehtäviä

Kainuun liitto on kuntayhtymä, jonka jäsenkunnat ovat Hyrynsalmi, Kajaani, Kuhmo, Paltamo, Puolanka, Ristijärvi, Sotkamo ja Suomussalmi. Kainuun liitto edistää asukkaiden hyvinvointia ja kestävää kehitystä alueellaan. Kainuun liitto toimii maakunnan ja sen asukkaiden toimintaympäristön, elinkeinojen ja palveluiden kehittäjänä. Se edistää yhteistyötä maakunnan kehittämisen kannalta keskeisten toimijoiden kanssa ja valvoo maakunnan asukkaiden ja kuntien etuja. Tämän toteuttamiseksi liitto toteuttaa hankkeita ja tekee tutkimus-, kehittämis-, suunnittelu-ja edunvalvontatyötä toimien jäsenkuntien ja muiden sidosryhmien yhteistyöelimenä.

Tavoitteena vastata aluetalouden haasteisiin

Aluetalous on vahvistunut Kainuussa, mikä antaa suotuisat lähtökohdat muuttaa Kainuun pitkään jatkuneen negatiivisen väestökehityksen suuntaa. Myös uusille talouskasvua luoville investoinneille on runsaasti mahdollisuuksia. Kasvun jatkumisen keskeiset pullonkaulat liittyvät osaavan työvoiman saatavuuteen, kansainväliseen saavutettavuuteen sekä investointien realisointiin.

Näiden ratkaisemiseen keskitytään Kainuun liiton tulevien vuosien toimintasuunnitelmissa, Kainuun maakuntaohjelman toimeenpanosuunnitelmassa, edunajamisen painopisteissä sekä maakunnan ja valtioneuvoston aluekehityskeskusteluissa.

Kuntayhteistyö

Kainuun liitto on kuntayhtymä, jonka jäsenkuntia ovat Hyrynsalmi, Kajaani, Kuhmo, Paltamo, Puolanka, Ristijärvi, Sotkamo ja Suomussalmi. Tämän vuoksi yhteistyö Kainuun kuntien kanssa on Kainuun liiton toiminnalle olennainen ydintehtävä.

Kuntajohtajakokous on Kainuun kuntajohtajien ja Kainuun liiton johdon yhteinen asioita valmisteleva foorumi, jossa käydään kuukausittain läpi ajankohtaisia yhteisiä asioita ja sovitaan niiden käytännön valmistelusta ja aikatauluista. Kuntajohtajakokous voi kutsua tarvittaessa asiantuntijoita kuultavakseen.

Vuosittain Kainuun liitto käy myös kuntaneuvottelut kaikissa Kainuun kunnissa tulevan vuoden toiminta- ja taloussuunnitelman valmisteluvaiheessa. Tilaisuuksissa kuullaan jäsenkuntien esille nostamat edunajamiskohteet sekä kommentit kaikille liiton toimintasektoreille. Lisäksi keskustellaan Kainuun aluekehityksen tilanteesta ja kehitysnäkymistä sekä kunnan että koko Kainuun kannalta.

Maakuntien välinen yhteistyö

Manner-Suomen 18 maakunnan maakuntaliitot tekevät säännöllisesti yhteistyötä eri aloilla. Suomen maakuntajohtajat pitävät säännöllisesti yhteisiä kokouksia ja myös maakuntahallitusten puheenjohtajat kokoontuvat ajoittain. Maakuntahallitusten ja maakuntajohtajien kokoukset antavat mm. kannanottoja ajankohtaisista aiheista. Kainuun liitto on mukana esimerkiksi useissa ylimaakunnallisissa työryhmissä, muun muassa liikenneasioissa yhteistyö on erittäin aktiivista.

Maakuntayhteistyön pääpaino Kainuussa on kuitenkin Itä- ja Pohjois-Suomen suuralueilla. Itä- ja Pohjois-Suomen maakunnat tekevät monenlaista yhteistyötä keskenään. Yhtenä konkreettisena esimerkkinä voidaan mainita Itä- ja Pohjois-Suomen maakuntien yhteinen EU-toimisto Brysselissä, joka ajaa siellä jäsenmaakuntiensa etuja.

Rakennerahastoihin liittyvä yhteistyö

Rakennerahasto-ohjelmissa Kainuussa toteutetaan koko Suomen yhteistä Uudistuva ja osaava Suomi 2021-2027-ohjelmaa, joka on rakennettu mahdollistavaksi ja joustavaksi niin, että se toimii muuttuvissa tilanteissa ja antaa tilaa alueellisiin ja paikallisiin painotuksiin. Ohjelman päätavoitteena on uudistaa alueiden elinvoiman ja ihmisten hyvinvoinnin edellytyksiä aikana, jonka keskeisiä ajureita ovat ilmastonmuutos ja digitaalisuus.

Ohjelman toimeenpanoa ja sen rahastojen tuen kohdentamista ohjaavat Kainuu-ohjelma sekä siinä määritellyt älykkään erikoistumisen  painopisteet. Älykkään kasvun lisäksi kehittämistoimien toteutuksessa tulee huomioida erityisesti digivihreä siirtymä sekä kestävän ja osallistavan kasvun tavoitteet.