Projektin tavoite

EU on asettanut kunnianhimoisia tavoitteita liikenteen hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi, mikä edellyttää radikaaleja muutoksia koko ekosysteemiin. Viimeaikainen dramaattinen kehitys Euroopan geopoliittisessa tilanteessa korostaa tarvetta nopeuttaa siirtymistä pois fossiilisista polttoaineista.

Tavoitteet ovat siis selvät, mutta järjestelmä on monimutkainen ja muutoksen vauhti määräytyy sen inertian mukaisesti. Liikenteen muutokseen liittyy monia toimijoita ja epävarmuustekijöitä monella tasolla ja ongelma on erityisen suuri kaupunkialueilla. Ellei muutosta hoideta hyvin, tavoitteita ei saavuteta.

Viranomaisten tulisi olla toimijoiden etunenässä. Jos ne auttavat saattamaan energian toimitusketjun valmiiksi, markkinat energisoituvat ja toimivat, ja ajoneuvojen valmistajat ja käyttäjät tekevät käytännön muutoksen.

ZCI-hanke keskittyy käytännön tapoihin luoda hiilivapaa liikenneinfrastruktuuri kahdeksalla eri alueella. Jo tehdyn työn pohjalta kumppanit etsivät ja testaavat käytännön ratkaisuja seuraaviin haasteisiin:

(1) Yksityiset (sähkö)ajoneuvot: latausinfrastruktuuri – esteet ja ratkaisut
(2) Kestävä kaupunkilogistiikka
(3) Kestävän kaupunkiliikenteen liiketoimintamalli – kannustimet, jotka lisäävät asiakaskysyntää hiilidioksidipäästöttömille liikenneratkaisuille
(4) Siirtyminen hiilidioksidipäästöttömään liikkuvuuteen: yleinen hyväksyntä ja viestintä

Hankkeessa:

* Tunnistetaan ja jaetaan hyviä käytäntöjä keskeisten ongelmien ratkaisemiseksi
* Lisätään 8 viranomaisen valmiuksia koulutuksen ja tiedonsiirron avulla
* Parannetaan 8 aiheeseen liittyvän politiikkainstrumenttia tarvittavan infrastruktuurin tarjoamiseksi ja markkinaluottamuksen rakentamiseksi

Hankepartnerit

Lead Partner: Kronobergin lääninhallinto (SE)

Kainuun liitto (FI)