Uudistuva ja Osaava Suomi 2021–2027 -ohjelman 3. EAKR-hankehaku avoinna

Kainuun liiton EAKR-haussa ajalla 1.11.2023-15.1.2024 ovat avoinna kaikki kolme EAKR-toimintalinjaa. Erityisesti hakemuksia toivotaan toimintalinjalle 2, hiilineutraali Suomi. Virallinen hakukuulutus löytyy EURA 2021 -järjestelmästä.

Kainuun liitossa on ajalla 1.11.2023-15.1.2024 haettavana rahoitusta kehittämishankkeisiin Uudistuva ja Osaava Suomi 2021–2027 – alue- ja rakennepolitiikan ohjelmasta. Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) varoista rahoitettavat toimet keskittyvät erityisesti pk-yritysten kasvuun ja kansainvälistymiseen, sekä elinkeinolähtöiseen tutkimus- kehitys- ja innovaatiotoimintaan. TKI-toiminnan tavoitteena on elinkeinorakenteen uudistaminen ja monipuolistaminen, uudet tuotteet, palvelut ja niiden kaupallistaminen.

Tässä haussa avoinna ovat kaikki EAKR-toimintalinjat (1-3). Hankehakua varten varattu tuki toimintalinjoittain jakautuu seuraavasti:

• TL 1 Innovatiivinen Suomi: 2 109 492 €
  • TL 2 Hiilineutraali Suomi: 1 661 749 €
  • TL 3 Saavutettavampi Suomi : 1 657 510 €

Haussa toivotaan hakemuksia erityisesti toimintalinjalle kaksi (Hiilineutraali Suomi), jolla tavoitellaan erityisesti kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseen ja ilmastonmuutoksen torjuntaan liittyviä hankehakemuksia. Toimintalinjan toimenpiteet kohdistuvat seuraaviin teemoihin liittyvään TKI-toimintaan ja yritystoiminnan kehittämiseen:

• energiatehokkuus,
  • kasvihuonekaasupäästöjen vähentäminen
  • ilmastonmuutoksen torjunta
  • kiertotalous sekä
  • digitaalisen ja vihreän siirtymän yhdistäminen.

Lue lisää virallisesta hakukuulutuksesta EURA 2021 -järjestelmässä