DAT-lentokone

Yhteistyö tanskalaisen DAT lentoyhtiön kanssa lähtenyt hyvin käyntiin

Yhteistyö tanskalaisen DAT:n kanssa on lähtenyt erittäin hyvin käyntiin. DAT aloitti liikennöinnin Kajaani-Helsinki reitillä toukokuussa ja lentää reittiä valtion kustantamana ostopalveluliikenteenä tämän vuoden loppuun saakka. Yhteisenä tavoitteena Kainuulla ja lentoyhtiöllä on päästä markkinaehtoiseen liikenteeseen vuoden 2022 alusta. Useissa, lentoyhtiön ja alueen välillä käydyissä neuvotteluissa on käynyt ilmi, että DAT:lla on hyvät edellytykset ja vilpitön halu jatkaa lentämistä markkinaehtoisesti vuoden 2022 alusta. Tämä edellyttää kuitenkin sitä, että reitille saadaan riittävästi matkustajia ja toiminta on lentoyhtiölle kannattavaa. Nyt ja tulevaisuudessa olisikin tärkeätä, että käyttäisimme mahdollisimman paljon Kajaanin lentoaseman palveluita, jotta turvaamme lentoliikenteen jatkumisen ja palveluiden tarjonnan tulevaisuudessakin. Markkinaehtoisen liikennöinnin myötä lentoyhtiökin voisi muokata lentotuotetta, kuten aikatauluja, konetyyppiä ja vuoromääriä sellaiseksi, joka koneen- ja miehistönkäytön sekä asiakkaiden näkökulmasta olisi tehokkaampaa ja myös liiketaloudellisesti katsottuna kannattavampaa. Markkinaehtoisia palveluita voidaan kehittää vain käyttämällä niitä.

DAT tekee yhteistyötä Finnairin kanssa, josta mainittakoon hyvänä esimerkkinä interline-sopimus. Sopimus helpottaa kainuulaisten ja Kainuuseen saapuvien matkustajien koneenvaihtoa Helsinki-Vantaalla. Interline-sopimuksen myötä matkustaja voi suorittaa lähtöselvityksen ja saada tarkastuskortin lähtökentällä sekä selvittää matkatavarat lopulliseen määränpäähän saakka, ts. ruumassa kulkevat matkatavarat siirtyvät automaattisesti jatkolennolle. Samalla se avaa lentoyhtiöille mahdollisuuden myydä lippuja toistensa lennoille.

Matkustajamäärät Kajaanin lennoilla ovat olleet alkukesästä vielä varsin alhaiset, matkustusrajoitusten ja erilaisten matkustamista ehkäisevien suositusten vuoksi. Helsinki-Vantaan kansainvälinen liikenne on ollut myös lähes pysähdyksissä, joten jatkomatkustaminenkin on ollut vielä erittäin vähäistä. Maahantulon rajoituksia ollaan myös Suomen osalta höllentämässä ja matkustajamäärien odotetaan kasvavan loppuvuodesta myös Kajaanin lennoilla.

Kainuun liitto on mukana Kainuun kuntien kanssa yhteisessä markkinointiyhteistyössä, jolla on tavoitteena varmistaa ostopalvelulentojen kannattavuus ja markkinaehtoisen liikenteen alkaminen vuoden 2022 alusta. Liiton panostus on 20 000 euroa.

– Jatkamme edunvalvontatyötä lentoliikenteen edellytysten kehittämiseksi koko maassa yhdessä niiden maakuntien kanssa, joissa on ostopalveluliikennettä, maakuntajohtaja Pentti Malinen toteaa.

Lentoliikenteen ohella Pohjois-Suomen maakunnat kehittävät myös muiden kuljetusmuotojen saavutettavuutta alueillaan. –Saumattomat matkaketjut ovat tulevaisuudessa entistä tärkeämpiä, Malinen painottaa.