Tuulivoimala

Kainuun tuulivoimamaakuntakaavan tarkistamista koskeva maisemavaikutusten arviointi on valmistunut

Maiseman muutos ja vaikutukset maisemaan ovat yksi tärkeimmistä kysymyksistä tuulivoimarakentamisen suunnittelussa. Asia korostuu Kainuun maaseutu- ja korpimaisemassa, jossa tuulivoimaa on rakennettu vähän. Kainuun osalta asiaa on selvitetty osana tuulivoimamaakuntakaavan tarkistamistyötä, ja selvityksen avulla on havainnollistettu maiseman muutosta kuvasovitteiden ja näkymäanalyysien avulla. Selvityksessä on arvioitu tuulivoima-alueiden mahdollisen toteutumisen vaikutuksia maisemaan ja rakennettuun kulttuuriympäristöön, matkailuun, pysyvään ja vapaa-ajan asumiseen sekä Oulujärven alueeseen.

Vuonna 2019 käynnistynyt Kainuun tuulivoimamaakuntakaavan tarkistaminen koskee Kainuun maakuntaa ja sen kahdeksaa kuntaa. Maisemavaikutukset on arvioitu koko siltä alueelta, jolle on voitu ennakoida kohdistuvan maisemavaikutuksia myös Kainuun naapurimaakuntien näkökulmasta.

Maisemavaikutusten arviointi on laadittu Kainuun maakuntakaavoituksessa osoitettaville tuulivoimaloiden alueille (23 kpl) ja niitä koskeville voimajohtovarauksille. Näistä alueista yhdeksän säilyy Kainuun tuulivoimamaakuntakaavan 2030 mukaisena ja neljätoista on osoitettu uutena tai muuttuvana Kainuun tuulivoimamaakuntakaavan 2035 luonnoksessa. Selvityksessä tarkastellut alueet ja voimajohtoratkaisujen sijainnit tarkentuvat maakuntakaavan valmisteluprosessin edetessä ja myöhemmin maakuntakaavaa yksityiskohtaisemmassa suunnittelussa. Yhteisvaikutusten arvioinnin osalta lähtökohtana on ollut ns. teoreettinen maksimivaihtoehdon tarkastelu. Tämä tarkoittaa, että arviointi on tehty oletuksella, että kaikki maakuntakaavassa osoitetut tuulivoimaloiden alueet toteutuvat. Arvioinnissa on käytetty vuonna 2022 käytössä olleiden suurikokoisimpien maatuulivoimaloiden mittoja, joiden kokonaiskorkeus 300 metriä.

Maisemavaikutustenarviointi perustuu olemassa oleviin tutkimuksiin ja selvityksiin, projektin aikana tuotettuun aineistoon, Kainuun maakuntakaavaan sekä työryhmän asiantuntijuuteen ja kokemuksiin useiden tuulivoimahankkeiden ympäristövaikutusten arviointi- ja kaavoitusprosesseista ympäri Suomen. Maakuntakaavoitusvaiheessa maisemavaikutusten arvioinnissa on keskitytty selvittämään erityisesti tuulivoimarakentamisen vaikutuksia maiseman kokonaiskuvaan. Maisemavaikutusten arviointi tarkentuu maakuntakaavaa yksityiskohtaisemmassa suunnittelussa.

Selvitys on toteutettu ympäristöministeriön myöntämän tuulivoimarakentamisen edistämistä koskevan erityisavustuksen tuella.

Valmistunutta maisemavaikutusten arviointia osaselvityksineen sekä  meneillään olevaa Kainuun maakuntakaavan päivittämistä voi tarkastella: https://kainuunliitto.fi/kaavoitus-ja-liikenne/tuulivoimamaakuntakaavan-tarkistaminen/

Tiedote asiaan: https://kainuunliitto.fi/ajankohtaista/

Lisätietoja antavat: suunnittelujohtaja Sanna Schroderus (puh. 044 7100 873, sanna.schroderus@kainuunliitto.fi ja aluesuunnitteluasiantuntija Sini Kantola (puh. 040 7096 287, sini.kantola@kainuunliitto.fi)

Selvitykset:

Kainuun tuulivoimamaakuntakaavan tarkistamisen maisemavaikutusten arviointi
Maisemaselvitys: Näkymäalueanalyysi ja valokuvasovitteet – OSA I
Maisemaselvitys: Näkymäalueanalyysi ja valokuvasovitteet – OSA II