OECD:n kaivosalan tutkimushanke etenee

Kainuu on yhtenä viidestä suomalaisalueesta mukana kaksivuotisessa kaivosalan kehittämishankkeessa. OECD:n tutkijat ovat kevään aikana tehneet tutustumiskäynnit kaikille näille alueille. Kainuussa ryhmä vieraili huhtikuussa.

Kainuu on mukana EU:n komission rahoittamassa ja taloudellisen yhteistyön ja kehityksen järjestö OECD:n toteuttamassa hankkeessa, jonka tavoitteena on parantaa EU:n kaivosalueiden ekosysteemejä vihreän siirtymän edistämiseksi ja EU:n strategisen autonomian tukemiseksi kaivannaismineraalien osalta.

Hankkeessa on mukana kymmenen eri aluetta EU-maista; Lappi, Pohjois-Karjala, Oulu, Kainuu, Keski-Pohjanmaa (Suomi), Keski-Kreikan alue (Kreikka), Centro Portugal ja Alentejo (Portugali), Andalusia (Espanja) ja Örebro (Ruotsi). Hankkeen kesto on kaksi vuotta, ja hankkeen käynnistystilaisuus pidettiin syyskuussa 2023 Portugalissa. Nyt hanke on siis toiminut vajaan vuoden.

Hankkeen tuloksena laaditaan aluekohtaiset profiilit toimenpidesuosituksineen, arvioidaan alueiden valmiuksia vihreän siirtymän nopeuttamisessa ja parannetaan yhteistyömahdollisuuksia toimijoiden kesken. Hankkeen yhteenvetoraportti kokoaa toimenpiteet ja selvitykset kaivosalueiden ekosysteemien kehittämismahdollisuuksista ja vihreän siirtymän aktivointitoimista mukana olevilla alueilla.

Tutkijat kuulivat vierailullaan kainuulaistoimijoita laajalla otannalla

Kevään 2024 aikana on järjestetty tutkijavierailut Kreikassa, Portugalissa, Suomessa ja Ruotsissa. Kainuussa vierailu toteutettiin 8.-11.4.2024. Suomessa mukana olevien alueiden maakuntien liitot vastaavat hankkeen käytännön toimenpiteistä, eli Kainuun liitto toimi huhtikuisen vierailun koordinaattorina. Vierailijaryhmä koostui OECD:n henkilökunnasta ja vertaisarvioijista, jotka edustivat muita hankkeeseen osallistuvia EU:n alueita.

Vierailulla oli kolme päätavoitetta:

1. Tunnistaa Kainuun kaivosekosysteemin tärkeimmät haasteet ja vahvuudet. Vieraat olivat kiinnostuneita niin kaivostoiminnan näkymistä, työmarkkinoista ja osaamisesta, arvoketjuun kuuluvista paikallisista palveluntuottajista ja pk-yrityksistä, alan sosiaalisesta hyväksynnästä, kiertotalouden mahdollisuuksista ja kaivostoiminnan kehittämisen koordinaatiosta.
  2. Ymmärtää kainuulaisten sidosryhmien visioita ja prioriteetteja liittyen kaivostoimintaan ja sen roolin alueen kehityksessä. Tällaisia sidosryhmiä voivat olla paitsi kaivosyhtiöt alihankkijoineen/ palveluntuottajineen, myös esimerkiksi tutkimuslaitokset, oppilaitokset, kansalaisyhteiskunta sekä hallinnon eri tasot.
  3. Tunnistaa hyviä käytäntöjä ja toimintatapoja, jotka voidaan jakaa muiden Euroopan alueiden kanssa.

Vierailuohjelma oli organisoitu viiden eri teemasession ympärille, joihin kuhunkin oli kutsuttu mukaan juuri kyseiseen teemaan liittyviä toimijoita. Lisäksi vieraat pääsivät tutustumaan Terrafamen kaivokselle. Vierailun viimeisessä osiossa summattiin yhteen vierailun antia ja kuultiin lisää myös Suomen valtakunnallisista kaivannaisalan linjauksista.

Tiivis ja antoisa vierailu

Aluekehitysasiantuntija Eero Vilhu, joka Kainuun liitossa koordinoi vierailun kulkua, kuvailee vierailun ohjelmaa tiiviiksi mutta antoisaksi.

Tutkijavierailu antoi myös paikallisille toimijoille paremman kuvan haasteista ja mahdollisuuksista sekä kehittämiskohteista, joita alueella on. Harvoin tulee tällaista mahdollisuutta käydä keskusteluja teemoittain toimialan eri toimijaryhmien kesken.

Vierailun jälkeen kustakin kohdealueesta on laadittu oma raportti hankkeen sivuille. Lue lisää hankkeesta ja sen tuloksista EU:n komission sivuilta:

Enhancing EU Mining Regional Ecosystems to Support the Green Transition and Secure Mineral Raw Materials Supply – European Commission (europa.eu)