Kainuun liikennejärjestelmäsuunnitelman seurantaraportti on valmistunut

Kainuun liikennejärjestelmäsuunnitelmassa (2018) esitettyjen tavoitteiden ja toimenpiteiden seurantaraportti on valmistunut. Se sisältää tiiviin kuvauksen toimintaympäristön muutoksesta seurantajaksolla 2018–2023 sekä arvion tavoitteiden ja toimenpiteiden toteutumisesta.

Kainuun liikennejärjestelmäsuunnitelman seurannan sujuvuutta ja näkyvyyttä on kehitetty ja nyt on ensimmäistä kertaa julkaistu erillinen raportti suunnitelman seurannasta. Raportissa on pyritty esittämään seurantatieto selkeästi siten, että lukija saa nopeasti yleiskuvan, mihin suuntaan kehitys on mennyt. Muutoksen voimakkuus vaihtelee kuitenkin tavoitteittain ja toimenpiteittäin.

Seurantajaksolla suunnitelman tavoitteet ja toimenpiteet ovat osin menneet eteenpäin ja osin tavoitteet eivät ole toteutuneet tai jopa menneet huonompaan suuntaan. Esimerkiksi seurantajaksolla toteutuneita merkittäviä ratahankkeita Kainuun alueella ovat Kontiomäki-Pesiökylä radan parantaminen (ml. kuormauspaikat) ja Kontiomäki-Vuokatti radan perusparannus. Nämä molemmat radat ovat tärkeitä biotalouden kuljetusreittejä.  Elinkeinoelämän kuljetuksille tärkeitä tiehankkeita, esimerkiksi kaivoksille johtavina yhteyksinä on parannettu ja maantien siirto Kuhmo Oy:n kohdalla on toteutunut.

Toisaalta korjausvelan määrä maakunnan sisäisellä tieverkolla on kasvanut perusväylänpidon rahoituksen alhaisen määrän vuoksi. Korjausvelkaa on eniten yhdys- ja seututeillä (noin 480 km). Juna- ja lentoliikenneyhteyksiä koskevat tavoitteet eivät ole toteutuneet. Junaliikenteestä on karsittu yksi vuoro ja lentoliikenne on muuttunut markkinaehtoisesta valtion tukemaksi ostoliikenteeksi sekä vuorotarjonta on vähentynyt merkittävästi.

Seurantatiedot toimivat osaltaan lähtötietoina Kainuun liikennejärjestelmäsuunnitelman uudistamistyölle. Kainuun maakuntahallitus käsittelee Kainuun liikennejärjestelmäsuunnitelman uudistamisen käynnistämistä kokouksessaan 19.06.2024.

Lisätietoa Kainuun liikennejärjestelmästä: https://kainuunliitto.fi/kaavoitus-ja-liikenne/liikennejarjestelma/

Kainuun liikennejärjestelmäsuunnitelman seurantaraportti 2024 (PDF, 1,2 Mt)