Puolen vuoden yhteenveto

Olen saanut toimia Kainuun maakuntajohtajana pian puoli vuotta. Vuodenvaihteessa aloittaessani olin jo saanut perehdytystä tehtävään, mistä suurin anti oli mahdollisuus tutustua Kainuun liiton henkilöstöön ja tärkeimpiin sidosryhmiin jo etukäteen.

Päällimmäisenä tunteena minulla on koko alkuvuoden ajan ollut myönteisyys. Olen kokenut jatkuvasti positiivisia yllätyksiä ja pyrkinyt jakamaan niitä edelleen muille erityisesti Kainuun ulkopuolella. Nostan muutamia esimerkkejä myös tähän kirjoitukseen.

Kainuussa ensinnäkin välttämättömyydestä on tehty hyve. Väestömäärältään pienen maakunnan on ollut pakko tehdä yhteistyötä sisäisesti ja maakunnan ulkopuolisten toimijoiden kanssa. Käytännössä tämä näkyy niin, että kainuulaiset verkostot ovat poikkeuksellisen toimivia. Kyky yhteistyöhön ei maakunnallisella tasolla ole itsestäänselvyys. Haluan itse toimia niin, että tämä kyky määrittää meitä myös tulevaisuudessa.

Kainuu on monipuolisen kärkitoimialarakenteen maakunta. Talous on muutoinkin porskuttanut maakuntien vertailussa kärkivauhtia, mikä on sitoutuneen kehittämistyön ansiota. Positiivisista talousuutisista ilman muuta suurin kunnia kuuluu alueen yrityksille, jotka ovat kasvaneet, lisänneet vientiä ja parantaneet tuottavuuttaan.

Laaja-alaista kehittämistyötä yritysten menestyksen mahdollistamiseksi on syytä tehdä jatkossakin. Kainuu elää vahvasti tästä eteenpäinkin luonnonvaroistaan, joiden varaan esimerkiksi matkailun, biotalouden ja kaivannaisalan kestävää kehittämistä pystytään tekemään. Lisäksi Kainuussa on aivan ainutlaatuista osaamista, josta esimerkkinä peliala on jo parin vuosikymmenen ajan tuottanut arvonlisää maakunnalle. Datakeskusten osalta olemme kehittymässä kansainvälisesti merkittäväksi keskittymäksi, joka voi puolestaan toimia supertietokoneen ohella alustana jälleen uusille toimialoille.

Maakuntajohtajan keskeisiin tehtäviin kuuluu edunajaminen. Toisin sanoen Kainuun puolen pitäminen ja menestymisen mahdollistaminen jo ennakolta. Tämä vuosi on alkanut edunajamisen osalta vilkkaana, koska maan hallituksen kausi on käytännössä pyörähtänyt toden teolla käyntiin ja samaan aikaan on valmistauduttu uuteen EU-kauteen.

Maakunnille merkittävimpänä edunajamisen foorumina on toiminut itäisen ja pohjoisen Suomen ohjelmat, joihin molempiin Kainuu ainoana maakuntana kuuluu. Olemme etsineet konkreettisia toimenpiteitä, joilla suuralueen taloudellista suorituskykyä ja esimerkiksi panosta koko maan turvallisuudelle ja huoltovarmuudelle pystytään lisäämään. Työ jatkuu kiinteästi vuoden loppuun asti.

Euroopan parlamentin vaalit merkitsevät muutosta muissakin EU-instituutioissa ja unionin politiikan raameissa. Saimme vaaleissa Kainuusta oman mepin, Merja Kyllösen, sekä hänen tuekseen kolme muuta edustajaa Itä- ja Pohjois-Suomen suuralueelta. Teemme kaikkien alueen maakuntien kanssa parhaamme, että voimme yhdessä heidän kanssaan maksimoida esimerkiksi EU:n rahallisen hyödyn alueemme kehittämiseen.

Kainuusta on vaikka mihin. Maakunnan tulevaisuus näyttääkin nyt valoisalta kuin juhannusyö pohjoisessa konsanaan. Haluan haastaa kaikki mukaan välittämään tätä myönteistä viestiä Kainuusta toisillemme ja maakunnasta ulospäin. Jokaisen työllä on merkitystä siinä, että mielikuva maakunnastamme kehittyy aina myönteisemmäksi. Toki työ alkaa siitä, että huomaamme nuo myönteiset asiat kainutlaatuisessa arjessamme ensin myös itse.

Lämmin kiitos kaikille, joiden kanssa olen saanut tehdä yhteistyötä jo kuluneen alkuvuoden aikana! Toivottavasti tapaan koko joukon uusia Kainuun tulevaisuuden myönteiseen kehittämiseen sitoutuneita toimijoita myös seuraavan vuosipuolikkaan aikana.

Koko Kainuun liiton henkilöstön puolesta haluan toivottaa kaikille yhteistyökumppaneillemme hyvää kesää! Sopivasti aurinkoa ja leppoisia tuulia teille jokaiselle 😊

Ystävällisin terveisin,

Riikka Pirkkalainen