Komissio ehdottaa venäläisen kaasun ja öljyn tuonnin vaiheittaista lopettamista

Euroopan komissio on esittänyt lainsäädäntöehdotuksen, jonka mukaan venäläisen kaasun ja öljyn tuonti EU:hun lopetetaan vaiheittain vuoden 2027 loppuun mennessä. Näin EU ei enää altistu markkinariskeille ja taloudelliseen turvallisuuteen kohdistuville riskeille, joita riippuvuudesta Venäjän fossiilisista polttoaineista aiheutuu, ja viime kädessä parannetaan unionin energiaomavaraisuutta ja kilpailukykyä.

17.6.-25 jätetty lainsäädäntöehdotus on jatkoa komission viime kuussa hyväksymälle REPowerEU-etenemissuunnitelmalle. Siinä esitetään EU:n laajuinen suunnitelma, jolla venäläisen kaasun tuonti lopetetaan vaiheittain ja koordinoidusti solidaarisuuden hengessä. Samalla EU jatkaa puhdasta siirtymäänsä. Tavoitteena on säilyttää energian toimitusvarmuus EU:ssa ja rajoittaa kaikenlaisia hinta- ja markkinavaikutuksia, kuten ehdotuksen oheisasiakirjan analyysissä selitetään.

Vielä tuotavasta venäläisestä kaasusta voidaan luopua ilman merkittäviä taloudellisia vaikutuksia tai toimitusvarmuuteen kohdistuvia riskejä, koska maailmanmarkkinoilla on riittävästi vaihtoehtoisia kaasuntoimittajia, unionin kaasumarkkinat ovat hyvin yhteenliitetyt ja tuonti-infrastruktuuri on riittävä. Ehdotukseen sisältyy myös kaasumarkkinoiden realiteetteja vastaavia suojatoimia, joilla yrityksille tarjotaan vakaa oikeudellinen kehys.

Kaiken kaikkiaan venäläisistä fossiilisista polttoaineista luopuminen edistää merkittävästi kilpailukykykompassinpuhtaan teollisen kehityksen ohjelman ja kohtuuhintaista energiaa koskevan toimintasuunnitelman tavoitteita. Niissä korostetaan, miten puhtaampi ja riippumaton energiajärjestelmä auttaa vauhdittamaan taloutta ja tukee Euroopan hiilestä irtautumista.

Vaiheittainen ja koordinoitu luopuminen venäläisistä fossiilisista polttoaineista

Ehdotetussa asetuksessa säädetään siitä, miten Venäjän federaatiosta peräisin olevasta taikka sieltä suoraan tai välillisesti vietävästä putkikaasusta ja nesteytetystä maakaasusta (LNG) luovutaan vaiheittain. Siinä esitetään myös toimenpiteitä, joilla helpotetaan venäläisen öljyn tuonnin täydellistä lopettamista vuoden 2027 loppuun mennessä.

Jäsenvaltioiden on esitettävä monipuolistamissuunnitelmat, joihin sisältyy täsmällisiä toimenpiteitä ja välitavoitteita venäläisen kaasun ja öljyn tuonnin lopettamiseksi vaiheittain.

Suunnitellun vaiheittaisen tuontikiellon mukaan uusiin sopimuksiin perustuva kaasun tuonti Venäjältä kielletään 1. tammikuuta 2026 alkaen. Voimassa oleviin lyhytaikaisiin sopimuksiin perustuva tuonti on lopetettava 17. kesäkuuta 2026 mennessä, lukuun ottamatta sisämaamaihin pitkäaikaisilla sopimuksilla toimitettavan putkikaasun tuontia, joka on sallittua vuoden 2027 loppuun saakka. Pitkäaikaisiin sopimuksiin perustuva tuonti on lopetettava vuoden 2027 loppuun mennessä.

Myös venäläisten asiakkaiden tai venäläisten yritysten määräysvallassa olevien asiakkaiden LNG-terminaalipalveluja koskevat pitkäaikaiset sopimukset kielletään. Näin varmistetaan, että terminaalikapasiteettia voidaan kohdentaa vaihtoehtoisille toimittajille, mikä viime kädessä parantaa energiamarkkinoiden häiriönsietokykyä.

Vaiheittaisella lähestymistavalla voidaan irrottautua täysin venäläisen kaasun tuonnista ja samalla rajoittaa mahdollisia vaikutuksia energian hintoihin unionissa sekä välttää toimitusvarmuuteen kohdistuvat riskit. Komissio tukee jäsenmaita koko tämän prosessin ajan. Se seuraa tiiviisti yhdessä EU:n energia-alan sääntelyviranomaisten yhteistyöviraston (ACER) kanssa venäläisen kaasun ja öljyn tuonnin vaiheittaisen lopettamisen edistymistä ja vaikutuksia. Jos yhden tai useamman jäsenvaltion toimitusvarmuus on uhattuna, komissio voi toteuttaa tarvittavat hätätoimenpiteet.

Säännökset, joilla parannetaan läpinäkyvyyttä, seurantaa ja jäljitettävyyttä EU:n markkinoilla venäläisen kaasun osalta, tukevat tuontikiellon tehokasta täytäntöönpanoa. Asetusehdotuksen mukaan yritysten, joilla on venäläisen kaasun toimitussopimuksia, on toimitettava tietoja komissiolle. Lisäksi venäläisen kaasun tuojien on toimitettava tulliviranomaisille kaikki tarvittavat tiedot, jotka vahvistavat tuodun kaasun reitin sen tosiasiallisesta alkuperästä siihen asti, kun se tuodaan unioniin.

Seuraavat vaiheet

Asetusehdotuksessa noudatetaan yhteispäätösmenettelyä, mikä tarkoittaa, että Euroopan parlamentin ja neuvoston on hyväksyttävä se. Hyväksyminen neuvostossa edellyttää määräenemmistöä.

Komissio jatkaa erittäin tiivistä yhteistyötä jäsenmaiden kanssa monipuolistamispyrkimyksissä ja infrastruktuurin parantamisessa – erityisesti niiden jäsenmaiden kanssa, joihin vaikutukset kohdistuvat eniten.

Tausta

EU-johtajat sopivat maaliskuussa 2022 annetussa Versailles’n julistuksessa venäläisen energian tuonnin lopettamisesta vaiheittain. Euroopan komissio esitti toukokuussa 2022 REPowerEU-suunnitelman välittömänä vastauksena Ukrainan sotaan ja siihen, että Venäjä käyttää energiatoimituksia aseena.

Vaikka EU on REPowerEU-suunnitelman ja pakotteiden avulla saavuttanut merkittävää edistymistä sen jälkeen, kun Venäjä aloitti hyökkäyksensä Ukrainaan, kaasun tuonti Venäjältä EU:hun lisääntyi vuonna 2024. Tästä syystä komissio esitti toukokuussa 2025 REPowerEU-etenemissuunnitelman, jossa määritetään, miten venäläisen energian tuonnista luovutaan vaiheittain koko EU:ssa.

Lisätietoa

Kysymyksiä ja vastauksia

Venäläisen kaasun tuonnin vaiheittaista lopettamista ja mahdollisten energiariippuvuuksien seurannan parantamista koskeva asetusehdotus sekä siihen liittyvät asiakirjat

Etenemissuunnitelma venäläisestä tuontienergiasta irtautumiseksi

Lähde

Euroopan komission verkkosivut