Kainuun liikennejärjestelmäsuunnitelma uudistunut

Kainuun liiton järjestämä Kainuun ensimmäinen liikennefoorumi käynnisti lokakuussa 2024 maakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman uudistamistyön. Uudistettu Kainuun liikennejärjestelmäsuunnitelma 2037 hyväksyttiin Kainuun maakuntahallituksessa elokuussa ja julkistettiin Kainuun liikennefoorumissa 20.11.2025.

Kainuun liikennejärjestelmäsuunnitelman uudistaminen käynnistyi syksyllä 2024. Suunnitelman tavoitevuodeksi asetettiin rinnalla käynnissä olleen Liikenne 12-suunnitelman mukaisesti vuosi 2037. Suunnitelman uudistaminen eteni valmisteluryhmän ja ohjausryhmän työskentelyn, kuntatoimijoiden ja elinkeinoelämän edustajien työpajojen (yhteensä kolme työpajaa) sekä Kainuun liikennefoorumin 2024 keskustelujen ja palautteen perusteella hyväksymiskäsittelyyn elokuussa 2025. Kainuun liikennejärjestelmäsuunnitelma 2037 on saatavilla Kainuun liiton verkkosivuilta.

Kainuun liikennejärjestelmäsuunnitelma 2037 (PDF)

Alueellinen liikennejärjestelmäsuunnitelma on alueen toimijoiden yhteinen näkemys siitä, mikä on alueelle tärkeää matkojen ja kuljetusten toimivuuden ja turvallisuuden varmistamiseksi. Maakunnallisessa liikennejärjestelmäsuunnitelmassa asetetaan pitkän aikavälin strategiset tavoitteet liikennejärjestelmän kehittämiselle.

Kainuun liikennejärjestelmäsuunnitelman 2037 visiona on käytetty Kainuun maakuntasuunnitelman 2045 visioluonnosta: ”Innovatiivisessa muuttovoiton ja monipaikkaisuuden Kainuussa on vapaus ja mahdollisuudet luonnonläheiseen ja merkitykselliseen elämään”. Visiota avaaviksi kehittämistavoitteiden teemoiksi on valittu Kilpailukyky ja elinvoima, Sujuva liikkuminen kaikissa olosuhteissa ja Kestävä liikennejärjestelmä. Kokonaisturvallisuus toimii kehittämistä ohjaavana yhteisenä raamina. Teemat päivittävät edellisen liikennejärjestelmäsuunnitelman (2018) teemoja (Alueellinen kilpailukyky, Arjen sujuva ja turvallinen liikkuminen, Kestävä liikennejärjestelmä) toimintaympäristön muutosten mukaisiksi. Teemojen valinnassa on otettu huomioon geopoliittisen muutosten aiheuttamien tarpeiden ohella Kainuun elinkeinoelämän vahva potentiaali uusine investointimahdollisuuksineen, arjen kokonaisturvallisuus koko Kainuun alueella sekä kestävän kehityksen mukaisen liikennejärjestelmän edistäminen.

Kilpailukyky ja elinvoima (päätavoitteet):

  1. Liikennejärjestelmän fyysinen ja digitaalinen saavutettavuus, toimintavarmuus ja riittävä kapasiteetti tukevat niin nykyisen elinkeinotoiminnan kilpailukykyä kuin houkuttelevat uusia investointeja koko Kainuuseen.
  2. Kainuun liikennejärjestelmä kytkeytyy saumattomasti sekä Itä-Suomen että entistä vahvemmin Pohjois-Suomen liikennejärjestelmään.
  3. Liikenneinfrastruktuurin pullonkaulat korjataan ja kuljetusten sujuvuus turvataan koko Kainuussa.
  4. Kajaanin lentoaseman toiminta ja lentoliikenteen jatkuvuus turvataan.

Sujuva liikkuminen kaikissa olosuhteissa (päätavoitteet):

  1. Liikkuminen on kaikissa olosuhteissa sujuvaa henkilöautolla koko maakunnan alueella, kävellen ja pyörällä kuntakeskuksissa sekä joukkoliikenteellä maakunnan sisällä ja kaukoliikenteen runkoreiteillä.
  2. Liikkuminen on turvallista koko Kainuun alueella.
  3. Kainuun sisäinen saavutettavuus tukee koko Kainuun elinvoimaisena säilyttämistä ja edistää monipaikkaisuutta.
  4. Matkaketjut ovat sujuvia ja nopeita kaikilla maakunnan kannalta keskeisillä yhteyksillä.

Kestävä liikennejärjestelmä (päätavoitteet)

  1. Liikennejärjestelmää kehitetään systemaattisesti kestäväksi Kainuun erityispiirteet huomioivilla toimenpiteillä.
  2. Kestävien kulkutapojen kulkutapaosuus nousee kuntakeskuksissa.
  3. Vaihtoehtoisten käyttövoimien jakeluinfra on toimiva sekä henkilöautoille että raskaalle liikenteelle.
  4. Liikenteen päästöjen vähentämistä nopeutetaan.

Kainuun liikennejärjestelmäsuunnitelman kehittämistoimenpiteet esitetään kahtena ryhmänä: Ylimaakunnalliset kärkihankkeet ja Maakunnan sisäisen liikennejärjestelmän kehittäminen. Ylimaakunnalliset kärkihankkeet palvelevat Kainuun saavutettavuutta ja ne ovat tärkeitä alueen elinkeinoelämän kilpailukyvyn ja viennin tarvitsemien yhteyksien, uusien elinkeinoelämän investointien saamisen, sotilaallisen liikkuvuuden, matkailun kehittämisen ja laajemmin Kainuulle elintärkeiden yhteyksien toimintavarmuuden kannalta. Myös pohjoisen suunnan yhteyksien merkityksen kasvu näkyy valituissa kärkihankkeissa. Maakunnan sisäisillä toimenpiteillä parannetaan elinkeinoelämän toimintaedellytyksiä, kuljetusten häiriöttömyyttä ja turvallisuutta, arjen liikkumisen sujuvuutta ja turvallisuutta sekä liikennejärjestelmän kestävyyttä koko Kainuun alueella ja työvoiman saatavuutta ja liikkuvuutta.

Kainuun saavutettavuuden ja sitä kautta koko maakunnan elinvoimaisuuden turvaamisen ja kehittämisen kannalta keskeisiä kärkihankkeita ovat:

  • Kajaanin lentoaseman ja sen matkustaja- ja rahtiliikenteen turvaaminen ja kehittäminen
  • Valtatien 5 parantaminen ja kehittäminen paitsi etelän myös pohjoisen suuntaan
  • Savonradan kehittäminen ja henkilöliikenteen vuorotarjonnan turvaaminen koko yhteysvälillä Helsinki-Kajaani-Oulu
  • Valtatien 22 parantaminen ja kehittäminen
  • Kontiomäki-Vuokatti-radan sähköistäminen ja henkilöjunaliikenteen aloittaminen
  • Muiden itä-länsisuuntaisten ratayhteyksien kehittäminen sekä Vuokatin kautta Joensuun suuntaan että Iisalmen ja Ylivieskan kautta Kokkolan satamaan
  • Kontiomäki-Pesiökylä-radan sähköistäminen
  • Kantatien 78 parantaminen
Kainuun liikennefoorumi Kajaanin kaupungintalolla marraskuussa 2025

Kainuun liitto järjesti maakunnallisen liikennefoorumin 2025 kutsutilaisuutena. Liikennefoorumin teemoina olivat lisäksi valtakunnallinen liikennejärjestelmäsuunnitelma (Liikenne 12-suunnitelma), valmius ja varautuminen liikennejärjestelmän kehittämisessä, joukkoliikenteen merkitys Kainuun matkailussa kunnan näkökulmasta, datakeskustoimialan näkökulma ja odotukset liikennejärjestelmälle ja sen kehittämiselle, tavarakuljetukset Kainuusta Suomen tuotantolaitoksiin ja vientisatamiin sekä kansainvälisten liikenneyhteyksien kehittäminen pohjoisen alueella.