Uudistuva ja osaava Suomi 2021-2027

AURA-ohjelman valtakunnallisten teemojen ja niiden koordinaatiohankkeiden kuulumisia

EU:n alue- ja rakennepolitiikan tavoitteena on tasata alueiden välisiä kehitys- ja hyvinvointieroja ja varmistaa Euroopan unionin ja sen jäsenmaiden kestävä kasvu ja kilpailukyky. Alue- ja rakennepolitiikan ohjelmakaudella 2021–2027 Suomen pitkän aikavälin kasvun ja uudistumisen tavoitteita toteutetaan Uudistuva ja osaava Suomi 2021-2027 ohjelman (lyhyemmin AURA-ohjelma) kautta.

Rahoitusta myöntävät maakuntien liitot, ELY-keskukset ja Ruokavirasto. Ohjelman toimeenpanoa ja sen rahastojen tuen kohdentamista Kainuussa ohjaavat, maakunnan oma maakuntaohjelma eli Kainuu-ohjelma sekä siinä määritellyn älykkään  erikoistumisen (ÄES) painopisteet.

Valtakunnalliset, strategisesti tärkeät teemat

Osa Uudistuva ja osaava Suomi 2021-2027 ohjelman Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) ja Euroopan sosiaalirahasto+ (ESR+) rahoituksesta on sovittu käytettäväksi ns. valtakunnallisten teemojen toteuttamiseen. Valtakunnalliset teemat ovat ministeriöjohtoisesti valmisteltuja, strategisesti tärkeitä kehittämiskokonaisuuksia, joiden toteuttaminen tapahtuu kuitenkin ohjelmassa määritellyn toiminnan puitteissa.

Valtakunnallisiin teemoihin varataan EAKR:n kokonaisrahoituksesta enintään 6 % ja ESR+:sta enintään 20 %. Valtakunnallisten teemojen välittävinä toimieliminä toimivat rakennerahastotehtäviä hoitavat ELY-keskukset.

Tutustu uutiskirjeeseen!

Valtakunnallisten teemojen välittävät toimielimet Etelä-Savon ELY-keskus, Hämeen ELY-keskus, Keski-Suomen ELY-Keskus ja Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus julkaisevat noin kahdesti vuodessa uutiskirjeen, jonka tarkoituksena on toimia ajankohtaisen tiedon koosteena kaikista valtakunnallisista teemoista.

Kesäkuun uutiskirjeen aiheena on katsaus valtakunnallisten teemojen tuleviin tapahtumiin ja mahdollisten koordinaatiohankkeiden toimintaan. Uutiskirjeessä kerrataan myös alkuvuoden 2024 tapahtumia esimerkiksi hakujen näkökulmasta.

Lue Kesäkuun uutiskirje 2024 >> (rakennerahastot.fi)