Maakuntahallitus käsitteli 7.6. pitämässään kokouksessa uutta Kainuu-brändiä sekä kuuli Kainuun mainetyön tilannekatsauksen. Tällä viikolla julkaistava Kainuu-brändi antaa työkalut Kainuun yhteisille kampanjoille, tapahtumille sekä ydinviesteille Kainuun markkinoinnissa.
Maakuntahallitus piti tärkeänä, että yhteinen brändityö on osaltaan askel suuntaan, jossa Kainuun eri toimijat näkevät Kainuun yhtenäisenä ja jakavat ymmärryksen siitä, että maakunta pärjää vain yhdessä toimien. Yhteiset markkinointi- ja rekrytointikampanjat ovat yksi lähtökohta laajemmalle maineyhteistyölle.
”Uuden brändi-ilmeen keskeinen tehtävä on herättää mielenkiinto eri kohderyhmissä. Tavoitteena on muuttaa ensikiinnostus tutustumiseksi ja edelleen Kainuuseen perehtymiseksi ja mahdolliseksi muuttopäätökseksi. Lisäksi tarvitaan tekoja, joilla positiivista maakuntakuvaa tuetaan. Kainuu-ohjelman rakentamisen yhteydessä mietitään parhaillaan laajempaa toimintamallia eri kohderyhmien puhuttelemiseksi, maakuntajohtaja Pentti Malinen sanoo.
Pian julkaistava Kainuu-brändi on yksi osa laajempaa Kainuun mainetyötä. Sitä on työstetty kevään aikana Siltarahoitusta saaneessa aluemarkkinointihankkeessa. Brändin rakentamiseen osallistettiin keväällä 2021 pidetyssä brändityöpajassa laaja joukko Kainuun alueen toimijoita.
Syksyn aikana mainetyö etenee laajalla rintamalla. Työ kainuu.fi-verkkosivuston uusimiseksi uudelle brändi-ilmeelle on käynnistymässä. Ensi vuoden alussa julkaistavat sivut ovat portti ajankohtaiseen Kainuu-tietoon eri kohderyhmille, kuten osaajille, asukkaille ja matkailijoille. Kainuu.fi-sivujen suunnittelussa on mukana useita kainuulaisia sidosryhmiä.
Lisäksi Kainuu-ohjelman laatimisen yhteydessä mietitään Kainuun visiota, missiota ja ydinviestejä, jotka muodostavat keskeisen lähtökohdan Kainuun mainetyölle ja positiivisen maakuntakuvan rakentamiselle.
Maakuntahallituksen seuraava kokous pidetään 14.6.2021