Kainuu Digital Summit: Data Economy -seminaari syyskuussa Kajaanissa

Kajaanin ammattikorkeakoulu ja sen AIKA – Ekosysteemi -hanke, CSC -Suomen tieteellisen laskennan keskus, Kainuun liitto ja sen Europe Direct -tiedotuspiste järjestävät yhteistyössä SITRAn ja Business Finlandin kanssa datataloutta, suurteholaskentaa ja datakeskustoimialaa käsittelevän seminaarin 12.9.-24 Kajaanissa. Ilmoittautuminen tilaisuuteen on avattu.

Seminaarin teemana on datatalous. Datataloudella tarkoitetaan sitä talouden osa-aluetta, jossa datan kerääminen ja hyödyntäminen on keskeinen osa toimintaa. Kainuu on muodostunut vahvaksi toimijaksi datatalouden eri osa-alueilla mm. Renforsin rannan yritysalueelle sijoittuneen datakeskustoiminnan ja sitä tukevan ekosysteemin kehittymisen myötä. Maakunnassa on toteutettu ja käynnissä runsaasti hanketoimintaa datatalouden eri osa-alueiden ympärille. Kajaanissa myös koulutetaan osaajia kasvavan toimialan tarpeisiin.

Tilaisuudessa on hyvä mahdollisuus tutustua datatalouden edelläkävijöihin yhdessä AIKA-ekosysteemin, Sitran, Business Finlandin ja alueemme yritysten kanssa. Tapahtumassa kerrotaan esimerkiksi mahdollisuuksista, joita datan jakaminen tuo yritysmaailmassa, sekä inspiroivia esimerkkejä ja työkaluja alkuun pääsemiseksi datataloudessa. Tapahtuma sopii niin yrityksille, yrittäjille, päättäjille, opiskelijoille kuin luennoitsijoille. Suurin osa tapahtuman esityksistä ovat englanninkielisiä.

Seminaarin ohjelma, lisätiedot ja ilmoittautuminen on avattu osoitteessa
Tilaisuuden yhteydessä järjestetään myös mahdollisuus vierailla LUMI -supertietokoneella CSC:n tiloissa Renforsin rannassa.

Alustava ohjelma

Morning programme – focus on the Data Economy

8:30 Event registration and coffee
9:00 Opening words Matti Sarèn, Rector of KAMK
9:05 Opening speech Riikka Pirkkalainen, Kainuu Regional Mayor
9:20 Data Economy: Benefits, new forms of collaboration, examples, Sitra
9:40 AIKA ecosystem: where the company’s AI journey starts, Dr. Anas Al Natsheh, Director of International Education Cooperation, KAMK
10:00 Ones, zeroes and billions – data economy as a concrete value creator, Otto Vainio, EU funding advisor, Business Finland
10:20 Break
10:30 Data Economy: Guidebooks and other tools, new possibilities brought by EU data regulation, Sitra
10:50 The Government data economy plan, TEM
11:10 Ponsse Data Economy Strategy, Tuomas Mikkola, Manager, Data, Analytics & API solutions Ponsse Oy
12.00: Lunch break

Afternoon programme – theme “The role of Kainuu in European Supercomputing and Datacenter Ecosystems”

13:00 Introduction to EuroHPC Joint Undertaking, Kimmo Koski, CEO, CSC
13:10 LUMI EuroHPC supercomputer – Current Status and Future Opportunities, Kimmo Koski, CEO, CSC
13:30 LUMI for Business – How LUMI supports Finnish Industry, Mikko Kerttula, Customer Manager, CSC
13:45 LUMI Company Case
14:00 Coffee break
14:20 Kainuu data-oriented company case, Esa Viljamaa, Chief Operating Officer Iiwari Tracking Solutions Oy
14:40 Borealis Data Center
15:00 Panel discussion – How do Finland and Kainuu work in the European Context?
Sitra, Business Finland, Jaakko Aarnio, EU-DG, Riikka Pirkkalainen, Kainuu Region, Regional Mayor, Kimmo Koski, CEO, CSC
16:00 End of day
16:30 Possibility for LUMI visit for participants (based on interest and availability)