Kainuun kansainvälinen matkailu kasvussa – positiivinen vire talven lentoennusteissa

Kainuun kansainvälinen matkailu on koronapandemian jälkeisessä kasvussa, ja kehitys näkyy erityisesti Kajaanin lentokentän kautta saapuvien matkustajamäärien ennusteissa.

Kainuun rekisteröidyt kansainväliset majoitusvuorokaudet ajalta tammi-lokakuu 2025 ovat yli 43 %:n kasvussa edellisvuoden vastaavaan aikaan nähden. Kysyntä Suomen sekä Kainuun talvea kohtaan jatkaa kasvuaan, ja paranevat lentoyhteydet vauhdittavat kehitystä myös Kainuussa.

Tulevan talven (joulu–maaliskuu) aikana Kajaaniin suuntautuvien kansainvälisten lentojen istuinkapasiteetti kasvaa 36 prosenttia viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna, kun koko Suomen kasvu on 7 prosenttia. Kajaanin suhteellinen kasvuvauhti on selvästi muuta maata nopeampaa. ForwardKeys Destination Gateway ennusteen mukaan Kajaanin kentälle on tulossa 50 prosenttia enemmän kansainvälisiä matkustajia kuin viime talvena.

Kasvua erityisesti Britanniasta, Hollannista ja Saksasta

Uudet joulukuun TUI UK:n Manchesterin tilauslennot näkyvät erityisesti brittimatkustajien vahvana kasvuna – ennuste on jopa +200 % asiakasmäärän kasvussa. Hollannista odotetaan +32 % kasvua, erityisesti tammi–helmikuulle. Saksalaisten matkustajien määrän odotetaan kasvavan +43 %, tasaisesti läpi talven ja erityisesti maaliskuussa. Ennusteen mukaan Kajaaniin saapuu talvikuukausien aikana noin 1000 ulkomaista lentomatkustajaa enemmän kuin viime talvena, yhteensä yli 3000 matkustajaa. Ennusteessa on mukana suorilla lennoilla saapuvien matkustajien lisäksi ulkomaiset matkustajat, jotka lentävät Helsingin kautta Kajaaniin ja joiden viipymä on vähintään yksi yö. Talven Manchesterin lennoilla saapuvat matkailijat viipyvät alueella 3–4 päivää, ja Amsterdamin viikkolentojen ansiosta hollantilaismatkailijoiden viipymä on vähintään viikon.

– Matkailutrendien mukaan kuluttajat etsivät yhä enemmän uusia ja vähemmän tunnettuja kohteita, kertoo Visit Finlandin analyytikko Susanne Heikkinen.

Suurimpien matkailijaryhmien lisäksi matkustajia tulee ennusteen mukaan alkaneelle talvikaudelle myös mm. Ruotsista, Sveitsistä ja Espanjasta.

–On erittäin hienoa nähdä, että pitkäjänteinen työ kansainvälisten lomalentojen ja matkanjärjestäjäyhteistyön kehittämiseksi näkyy nyt konkreettisina tuloksina. Kasvu ei synny itsestään – se vaatii markkinatuntemusta, luottamuksen rakentamista lentoyhtiöihin ja matkanjärjestäjiin sekä kykyä vastata kohdemarkkinoiden odotuksiin. Kainuun, Arctic Lakeland Finland, vahvuudet puhuttelevat kansainvälisiä matkailijoita yhä laajemmin, kertoo Aija Laukkanen Vuokatin Matkailukeskus Oy:ltä.

Täyttöasteet nousussa reittilentoliikenteessä

Reittilentojen keskimääräinen kuukausittainen täyttöaste Kajaaniin on alkuvuoden aikana (tammi–heinäkuu) ollut 50–60 %. Syksyllä kehitys on ollut entistä myönteisempää: elo–lokakuussa täyttöaste nousi jo 60–67 prosenttiin, ja syyskuu oli koko vuoden paras tähän mennessä.

– Syksyn aikana reittilentojen matkustajamäärät kasvoivat jopa yli kymmenen prosenttia vuoden takaiseen aikaan verrattuna, ja lokakuussa ylitettiin ensimmäisen kerran koronan jälkeisenä valtion ostoliikenteen aikana 4000 kuukausittaisen reittimatkustajan raja, kertoo kehitysjohtaja Risto Hämäläinen Kajaanin kaupungilta.

Kainuun matkailun kansainvälinen kysyntä ja vetovoima vahvistuu

Kansainvälisesti Arctic Lakeland Finland -nimellä tunnetun Kainuun vetovoima vahvistuu jatkuvasti. Kasvavat matkailijamäärät tuovat kaivattua elinvoimaa alueelle ja avaavat uusia mahdollisuuksia paikallisille matkailuyrityksille.

Brändimarkkinointia tehdään Kainuun omiin vahvoihin vetovoimatekijöihin nojautuen. Arctic Lakeland profiloituu rauhallisena ja autenttisena kohteena niin talvella kuin sulan maan kautena eri kohderyhmille.

Matkailualueen tunnettuutta on kasvatettu määrätietoisesti suoraan kuluttajille ja yhteistyössä lentoyhtiöiden, matkanjärjestäjien sekä vaikuttajien- ja medioiden kanssa. – Tunnettuutta on vahvistettu kuluttajamarkkinoilla erityisesti Hollannissa, Saksassa ja Iso-Britanniassa kohdennettujen digitaalisten kampanjoiden avulla.

Tavoitteena on muuttaa kasvava kiinnostus konkreettiseksi matkailukysynnäksi ja kaupaksi alueelle, kertoo Arctic Lakeland -koordinaattori Hanna Linjala.

Media- ja vaikuttajamatkat ovat kustannustehokas tapa lisätä Arctic Lakeland-alueen tunnettuuden kohdemarkkinoilla. Wild Taiga on tuonut yhdessä Visit Finlandin ja Finnairin kanssa useita mediaryhmiä Kainuuseen, tänä vuonna esimerkiksi Isossa-Britanniassa perinteisen median levikit lehdistömatkoiltamme ovat olleet 101 miljoonaa ja marraskuussa ITV-kanavan suoria aamulähetyksiä Arctic Lakelandista seurasi myös miljoonayleisö kolmena päivänä, iloitsee Jaana Keränen.

Matkailu tukee myös kaikille paikallisille asukkaille tärkeitä arjen palveluita ja vapaa- Kasvava kiinnostus Kainuuta kohtaan alleviivaa tarvetta kehittää alueen matkailua kestävästi, sanoo aluekehitysasiantuntija Minna Komulainen Kainuun liitosta.

Lisätiedot:

Risto Hämäläinen, Kajaanin kaupunki risto.hamalainen@kajaani.fi, 044 710 0217

Susanne Heikkinen, Visit Finland susanne.heikkinen@businessfinland.fi

Aija Laukkanen, Vuokatin Matkailukeskus Oy aija.laukkanen@vuokatti.fi, 040 611 6950

Hanna Linjala, Arctic Lakeland Finland hanna.linjala@kamk.fi, 040 583 7362

Jaana Keränen, Idän Taiga ry jaana@wildtaiga.com, 050 592 0505

Minna Komulainen, Kainuun liitto minna.komulainen@kainuunliitto.fi, 044 410 0726

Kuvat:

ITV-kanava kuvasi marraskuussa suoria lähetyksiä miljoonayleisölle Isossa-Britanniassa. Kuva Iida Homanen.