Kainuun liitto avaa Uudistuva ja osaava Suomi 2021–2027-ohjelman toimintalinjalle 3 kohdentuvan rahoitushaun vuoden 2025 puolella. Kainuun liitto ja Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus järjestivät Kainuun kunnille ja muille sidosryhmille tiedotustilaisuuden toimintalinjan rahoitusmahdollisuuksista maanantaina 2.12.2024. Katso tallenne ja tutustu tilaisuuden materiaaleihin!
Infotilaisuus maanantaina 2.12 klo 10 – 12
Edistääkseen toimintalinjan 3 rahoituksen käyttöä Kainuun liitto järjesti Kainuun kunnille ja muille sidosryhmille tiedotustilaisuuden TL3 rahoitusmahdollisuuksista. Löydät tilaisuudessa pidetyt esitykset alta ohjelman mukaisessa järjestyksessä.
Tilaisuuden avaus ja Kainuun liiton EAKR TL3 rahoitus
Jouni Ponnikas, Kainuun liitto
Pohjois-Pohjanmaan ELY keskus EAKR TL3 rahoittajana, rahoitusmahdollisuudet Kainuun kunnille
Janne Ranta, Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus
Esimerkkejä EAKR-rahoitteisista saavutettavuushankkeista
Marjo Paavola, Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus
Kysymykset ja keskustelu
Katso tilaisuuden tallenne YouTuben Kainuu-kanavalta
Saavutettavuutta kehitetään osana alue- ja rakennepolitiikan ohjelmaa
Euroopan unionin alue- ja rakennepolitiikalla lisätään jäsenvaltioiden taloudellista ja sosiaalista yhteenkuuluvuutta sekä vähennetään alueiden välisiä kehityseroja. Suomessa toteutetaan juuri nyt Uudistuva ja osaava Suomi 2021–2027 – EU:n alue- ja rakennepolitiikan ohjelmaa. Kainuun liitto vastaa omalta osaltaan alue- ja rakennepolitiikan varojen kohdentamisesta maakunnassa.
Kainuun liiton kautta on jaossa Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) varoja, joilla rahoitettavien toimenpiteiden tulee keskittyä erityisesti pk-yritysten kasvuun ja kansainvälistymiseen, sekä elinkeinolähtöiseen tutkimus- kehitys- ja innovaatiotoimintaan. Lisäksi tällä seitsenvuotisella EU-rahoituskaudella on käytössä uusi oikeudenmukaisen siirtymän rahasto (Just Transition Fund, JTF), jonka toimet kytkeytyvät alueiden hallittuun luopumiseen energiaturpeen käytöstä.
Uudistuva ja Osaava Suomi | Rakennerahastot
Uudistuva ja osaava Suomi 2021-2027-ohjelma – Kainuun liitto
Rahoitukselle ei ole ollut hakijoita
EAKR-varoja myönnetään Uudistuva ja osaava Suomi 2021-2027-ohjelman kautta kolmelta eri toimintalinjalta, joilla jokaisella on omat tavoitteensa ja rahoituskehyksensä. Näistä toimintalinja 3 on nimeltään Saavutettavampi Suomi, ja sillä toteutetaan ohjelman erityistavoitetta Alueellisen ja paikallisen saavutettavuuden kehittäminen. Tavoitteena on tukea pk-yritystoimintaa Itä- ja Pohjois-Suomessa kehittämällä paikallista tieliikenneinfrastruktuuria harvaan asuttujen alueiden erillisrahoituksella.
Saavutettavuuskysymykset ovat Kainuun kehitykselle elintärkeitä teemoja, mutta tähän saakka toimintalinja 3 ei ole juurikaan kiinnostanut kainuulaisia toimijoita. Kainuun liitolla on tähän saakka ohjelmakautta ollut myönnettävissä toimintalinjan 3 hankkeisiin EU:n ja valtion vastinrahoitusta yhteensä 2 373 000 €, josta on myönnetty rahoitusta ainoastaan yhdelle selvityshankkeelle. Tällä hetkellä rahoitusta olisi saavutettavuutta kehittäviin hankkeisiin sidottavissa 2 173 525 €, ja tuleville vuosillekin on vielä luvassa oma rahoituskehyksensä, jotka nostavat pottia edelleen.
Esimerkki: Vuokatintien ja rautatien alikulkujärjestelyiden selvittäminen
Ensimmäinen ja toistaiseksi ainoa Kainuun liiton toimintalinjalta 3 rahoittama hanke on Sotkamon kunnan hanke ”Vuokatintien (Kt 76) ja rautatien alikulkujärjestelyt Vuokatissa”, jota toteutetaan hankesuunnitelman mukaisesti ajalla 1.10.2023 – 31.5.2025. Hankkeen taustalla on Vuokatin matkailualueen voimistuminen ja kehittyminen ja se, että matkailun niin kutsutut kiintopisteet muodostuvat kolmiomaisesti Katinkullan, Vuokatinrinteiden ja urheiluopiston alueisiin, aiheuttaen liikenteen kehittämistarpeita.
Ulkoilu- ja liikunta ovat Vuokatin matkailussa pääosassa. Nykyisin Katinkullan alueelta ei ole olemassa suoraa ja nopeaa ulkoilureittiyhteyttä Vuokatinrinteisiin. Alueen nykyiset yhteysjärjestelyt eivät vastaa toimivuudeltaan kasvavien matkailutarpeiden ja liikkujamäärien kysyntään. Suoran yhteyden puuttuminen on jo johtanut, etenkin vilkkaana turistiaikana, vaaratilanteisiin ulkoilijoille itselleen ja myös muun liikenteen näkökulmasta. Alueelle tarvitaan tämän vuoksi uusia suunnitelmia, joiden pohjalta voidaan edetä käytännön liikenneinvestointeihin. Uuden, monipuolisen ja keskeisten käyntikohteiden etäisyyksiä lyhentävän kulkuyhteyden katsotaan myös houkuttavan alueelle tulevia matkailijoita liikkumaan ja käyttämään alueen palveluja kestäviä kulkumuotoja suosien.