Kainuun maakuntahallituksen kokous 12.2.2024

Maakuntahallituksen kokouksen esityslistan 12.2.2024 voi lukea täältä

Helmikuun kokous oli Kainuun maakuntahallituksella vahvasti edunvalvontapainotteinen. Kainuun edunajamisen tilannekatsauksessa käsiteltiin mm. valtion aluehallinnon uudistus, Pohjoisen ja Itäisen Suomen ohjelmat sekä tulevat Itä- ja Pohjois-Suomen neuvottelukuntien kokoukset. Tämän lisäksi maakuntahallitus kävi keskustelun Luonnonvarakeskuksen toimintojen supistamista koskevista suunnitelmista ja niiden merkityksestä Kainuussa. Maakuntahallitus myös nimesi maakuntajohtaja Riikka Pirkkalaisen edustamaan Kainuuta Pohjoisen ja Itäisen Suomen ohjelmia koskevien hankkeiden valmisteluryhmiin.

Kokouksessa valmistauduttiin myös tuleviin aluekehittämisen keskusteluihin. Valtioneuvoston ja alueita edustavien tahojen on lain mukaan keskusteltava säännöllisesti alueiden kehittämisen tavoitteista ja niiden toimeenpanosta. Näitä vuosittain toteutettavia keskusteluja koordinoi työ- ja elinkeinoministeriö, ja alueilla valmistautumisesta vastaavat maakuntien liitot. Kainuun keskustelut toteutuvat huhtikuussa.

Hallituskausittain laaditaan myös hallitusohjelmaa toteuttava aluekehittämispäätös, jossa määritellään, miten alueiden kehittämisen keinoin toteutetaan hallitusohjelman kirjauksia. Maakuntahallitukselle annettiin katsaus Orpon hallituksen aluekehittämispäätöksen sisällöstä ja valmistelun aikataulusta. Valtioneuvosto hyväksyy aluekehittämispäätöksen helmi – maaliskuun 2024 aikana ja se tuodaan myös Kainuun maakuntahallituksen hyväksyttäväksi. Aluekehittämispäätös tulee huomioida laadittaessa uutta Kainuun maakuntaohjelmaa tänä ja ensi vuonna.

Maakuntahallitus päätti määrätä Kainuun tuulivoimamaakuntakaavan 2035 tulemaan voimaan ennen sen lainvoimaisuutta maankäyttö- ja rakennuslain 201 §:n nojalla, joka mahdollistaa toimenpiteen valitusajan päättymisen jälkeen mahdollisista vireillä olevista valituksista huolimatta.

Kainuun brändikäsikirja

Maakuntahallitus hyväksyi kokouksessa uuden Kainuun brändikäsikirjan. Se on osa jatkumoa, jolla tuetaan maakunnan markkinointityötä sekä pohjustetaan maakunnallista mainetyötä. Tavoitteena on ollut luoda ohjeistus, jonka avulla Kainuun maakuntabrändin, Arctic Lakeland -matkailubrändin ja Kainuun liiton oman identiteetin sekä Kainuu-ohjelman kärkien käyttö jäsennetään yhtenäiseksi kokonaisuudeksi ja tuodaan lähemmäksi maakunnallista mainetyötä. Luonteeltaan käsikirja on kevyt ja jatkuvasti päivitettävissä oleva asiakirja. Ohjeistukseen sisältyy myös mm. maakunnan vaakunan käyttöohjeistus ja Kainuu-ohjelmasta kumpuavat teemat.

”Meillä on olemassa jo maakuntabrändi Vapauden valtakunta, kansainvälisessä matkailussa käytössä oleva Arctic Lakeland-kokonaisuus sekä näiden brändikokonaisuuksien käsikirjat. Nyt tarkoituksena on ollut nostaa näiden kokonaisuuksien sekä maakunnan liiton työtä Kainuu -ohjelman kautta määrittävien arvojen yhteiset teemat ja tuoda ne toimijoille helposti saataville. Mm. positiivisuus, omaleimaisuus, yhteisöllisyys ja kunnioittava toiminta ovat teemoja, joiden takana meidän kaikkien on varmasti helppo seistä”, toteaa maakunnan liiton viestintä- ja markkinointipäällikkö Johannes Aalto. ”Toivottavasti myös yhteisten alustojen kartoitus sekä ajatukset markkinoinnin ja mainetyön pääkohderyhmistä ja niille suunnattavista viesteistä olisivat erityisesti aloitteleville toimijoille hyödyksi laajempaa maakunnallista yhteyttä haettaessa”, hän päättää.

Päätökset lyhyesti

• Kainuun edunajaminen: Käydyn keskustelun jälkeen merkittiin tiedoksi.
  • Jäsenten nimeäminen Pohjoisen Suomen ohjelma -hankkeen valmisteluryhmään ja neuvottelukuntaan: Hyväksyttiin esityslistan mukaisesti.
  • Jäsenten nimeäminen Itäisen Suomen ohjelma -hankkeen valmisteluryhmään ja neuvottelukuntaan: Hyväksyttiin esityslistan mukaisesti.
  • Varajäsenen nimeäminen maakunnan yhteistyöryhmään (MYR) Anu Liikasen tilalle: Hyväksyttiin esityslistan mukaisesti.
  • Jäsenten nimeäminen alueelliseen liikuntaneuvostoon jatkotoimikaudelle 2024–2025: Hyväksyttiin esityslistan mukaisesti.
  • Valtuustoaloitteet: Käydyn keskustelun jälkeen hyväksyttiin esityslistan mukaisesti. (Asia käsitellään maakuntavaltuuston kokouksessa.)
  • Kainuun brändikäsikirja: Käydyn keskustelun jälkeen hyväksyttiin esityslistan mukaisesti. Lisäksi maakuntahallitus antoi Kainuun liiton virastolle oikeudet tehdä käsikirjaan kokouksessa esitetyt korjaukset.
  • Syksyn 2024 kokouspäivät: Hyväksyttiin esityslistan mukaisesti.
  • Maakuntavaltuuston päätösten täytäntöönpano: Käydyn keskustelun jälkeen hyväksyttiin esityslistan mukaisesti.
  • Kainuun tuulivoimamaakuntakaavan 2035 määrääminen tulemaan voimaan: Käydyn keskustelun jälkeen hyväksyttiin esityslistan mukaisesti.
  • MEMU -hankkeen tilannekatsaus: Käydyn keskustelun jälkeen merkittiin tiedoksi.
  • Aluekehittämisen keskustelut 2024: Käydyn keskustelun jälkeen merkittiin tiedoksi.
  • Valtioneuvoston aluekehittämispäätöksen valmistelu: Merkittiin tiedoksi.
  • Barentsin nuorisovaltuusto BRYC:n jäsenten nimeäminen: Hyväksyttiin esityslistan mukaisesti.
  • Kainuun liiton lausunnot ajalla 15.01.-02.02.2024: Merkittiin tiedoksi.
  • Viranhaltijapäätökset: Hyväksyttiin esityslistan mukaisesti.
  • Tiedoksi merkittävät asiat: Käydyn keskustelun jälkeen merkittiin tiedoksi.
  • Maakuntajohtajan ajankohtaiskatsaus: Käydyn keskustelun jälkeen merkittiin tiedoksi.

maakuntahallituksen puheenjohtaja Sakari Seppänen
sakari.seppanen@vuokatti.net