Kainuun maakuntahallituksen kokous 13.5.2024

Esityslista

Kainuun maakuntahallituksen kokouksen 13.5.2024 esityslista

Kainuun maakuntahallitus kokoontuu toukokuussa kaksi kertaa. Kuun ensimmäisen kokouksen pykäliä olivat mm. ajankohtaiskatsaus Kainuun liiton kansainvälisistä asioista sekä uusi, alueiden kestävän kasvun ja elinvoiman tukemisen määrärahalla (AKKE) rahoitettava koulutusmatkailuhanke. Kainuun edunajamisen ajankohtaiskatsauksessa jatkettiin valtion aluehallinnon uudistuksesta keskustelemista. Teema (elinvoimakeskuksien tulevaisuuteen vaikuttaminen) on myös määritelty maakuntahallituksen toimesta yhdeksi kuluvan toimintavuoden tärkeimmistä strategisista tehtävistä Kainuun liitolle. Edunajamisen toisena pääpykälänä oli kuntien peruspalveluiden valtionosuusjärjestelmän uudistaminen, josta alustuksen piti Kuntaliiton erityisasiantuntija Olli Riikonen.

Koulutusmatkailun kehittäminen Kainuussa -esiselvityshanke

Kajaanin ammattikorkeakoulu on hakenut rahoitusta uuteen hankkeeseen, joka keskittyy Kainuun kansainvälistymisen kehittämiseen koulutusmatkailun ja kansainvälisen opiskelijarekrytoinnin kautta.

Kolme kuukautta kestävä hanke on jaettu kolmeen työpakettiin, joista ensimmäisessä selvitetään koulutusmatkailun mahdollisuuksia opiskelijarekrytoinnin tukemisessa. Tavoitteena on, että saapuvat uudet opiskelijat ovat aiempaa motivoituneempia ja omaavat paremmat tiedot maakunnasta. Toisessa työpaketissa kartoitetaan ne vaatimukset, joita kansainvälisillä asiakkailla ja kohderyhmillä on Kainuun toimijoille ja toiminnoille. Samalla rakennetaan uusia verkostoja kansainvälisiin toimijoihin. Kolmannessa työpaketissa tunnistetaan ne kumppanuudet ja yhteistyömallit Kainuun julkisen ja yksityisen sektorin välillä, joiden kautta koulutusmatkailupalveluita voidaan tuottaa. Samalla koulutusmatkailusta kehitetään uusi tuote Kainuun matkailukentälle.

Hankkeeseen haettiin n. 32 000 euroa kansallista AKKE-rahoitusta. Maakuntahallitus puolsi myönteistä rahoituspäätöstä.

Ajankohtaiskatsaus Kainuun liiton kansainvälisistä asioista

Maakuntahallitus merkitsi tiedoksi kansainvälisten asioiden ajankohtaiskatsauksen sekä linjasi, että Kainuun liitto sitoutuu Barentsin yhteistyön jatkoon vain, mikäli Suomen valtio on mukana yhteistyössä aidon koordinaatio- ja rahoitusvastuun kautta. Kainuun liitto edellyttää, että valtioneuvosto turvaa Barents-yhteistyön jatkon.

Kansainvälisistä asioista vastaava aluekehityspäällikkö Katja Sukuvaara nosti esille myös Kainuun liiton uuden kv-asioiden uutiskirjeen. ”Tavoitteenamme on saavuttaa ja sitouttaa kansainvälisistä asioista kiinnostuneita toimijoita entistäkin tehokkaammin”, hän toteaa.

Päätökset lyhyesti:

* Kainuun edunajaminen: Käydyn keskustelun jälkeen merkittiin tiedoksi.

* Koulutusmatkailun kehittäminen Kainuussa -esiselvityshanke: Käydyn keskustelun jälkeen hyväksyttiin esityslistan mukaisesti.

* Ajankohtaiskatsaus Kainuun liiton kansainvälisistä asioista: Maakuntajohtajan muutettu ehdotus kokouksessa: Maakuntahallitus merkitsee tiedoksi ajankohtaiskatsauksen Kainuun liiton kansainvälisistä asioista sekä linjaa, että Barents-yhteistyön jatkoon sitoudutaan vain, mikäli valtio on mukana yhteistyössä aidon koordinaatio- ja rahoitusvastuun kautta. Kainuun liitto edellyttää, että valtioneuvosto turvaa Barents-yhteistyön jatkon. Käydyn keskustelun jälkeen maakuntahallitus hyväksyi maakuntajohtajan kokouksessa muutetun ehdotuksen.

* Viranhaltijapäätökset: Hyväksyttiin esityslistan mukaisesti.

* Kainuun liiton lausunnot ajalla 20.04.-03.05.2024: Merkittiin tiedoksi.

* Tiedoksi merkittävät asiat: Merkittiin tiedoksi.

* Maakuntajohtajan ajankohtaiskatsaus: Merkittiin tiedoksi.

maakuntahallituksen puheenjohtaja Sakari Seppänen
sakari.seppanen@vuokatti.net