Kainuun maakuntahallituksen kokous 19.6.2024

Maakuntahallituksen kokouksen 31.5.2024 esityslistan voit lukea täältä.

Kainuun maakuntahallituksen viimeinen kokous ennen kesälomaa keskittyi jo eteneviin prosesseihin kuten uusien maakuntasuunnitelman ja -ohjelman valmisteluihin sekä Kainuun matkailustrategiatyöhön, pohjoisen ja itäisen Suomen ohjelmiin ja valtion aluehallinnon uudistukseen, jonka lausuntokierros alkaa pian. Kainuun edunajamisen katsauksessa käytiin läpi europarlamenttivaalien tulokset ja niiden merkitys Kainuulle sekä alueidenkäyttölain uudistus. Maakuntahallitus myös vahvisti Pro Kainuu mainetyö ja Pro Kainuu nuori -tunnustuspalkintojen saajat. Heidät palkitaan Kainuun maakuntajuhlassa, jota tänä vuonna vietetään Hyrynsalmella 18.8.2024.

Muissa asioissa nostettiin esille mm. E2-tutkimuksen julkaisema raportti Kainuun liiton osarahoittamasta tutkimuksesta ” ”Hyvän elämän edellytykset Itä-Suomessa: Alle 30-vuotiaiden nuorten näkemyksiä”. Tutkimuksen tuloksiin voi tutustua tästä.

Kainuun liikennejärjestelmäsuunnitelman uudistaminen

Kainuun liikennejärjestelmäsuunnitelma 2018 on laadittu Kainuun liiton ja Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen yhteistyönä. Se sai hyväksynnän maakuntahallitukselta elokuussa 2018. Suunnitelman on haluttu luovan edellytyksiä alueen saavutettavuuden, kilpailukyvyn ja elinvoimaisuuden kehittymiselle ja turvaavan sujuvan liikkumisen Kainuussa. Suunnitelmaa on nyt tarpeen uudistaa, sillä sen lähtökohdat ovat viime vuosien aikana muuttuneet. Lähivuodet ovat vaikuttaneet erityisesti Suomen liikenteelliseen asemaan ja liikennevirtoihin maan sisällä sekä myös ulos ja sisään maasta. Muuttunut tilanne korostaa erityisesti Itä- ja Pohjois-Suomen merkitystä valtakunnan turvallisuuden, omavaraisuuden ja huoltovarmuuden takaajana.

Maakuntahallitus päätti käynnistää Kainuun liikennejärjestelmäsuunnitelman uudistamisen. Kainuun liiton toimintasuunnitelmassa yhtenä alueidenkäytön päätavoitteena vuosille 2024–2026 on suunnitelman eteneminen hyväksymiskäsittelyyn vuonna 2025.

Päätökset lyhyesti

* Kainuun edunajaminen: Käydyn keskustelun jälkeen merkittiin tiedoksi.

* Talousraportti 05/2024: Merkittiin tiedoksi.

* Eron myöntäminen Anu Tervoselle maakunnan yhteistyöryhmän (MYR) jäsenyydestä: Hyväksyttiin esityslistan mukaisesti.

* Jäsenen nimeäminen maakunnan yhteistyöryhmään (MYR) Anu Tervosen tilalle: Hyväksyttiin esityslistan mukaisesti.

* Maakuntasuunnitelman 2045 ja -ohjelman 2026-2029 laatimisen aloittaminen sekä työsuunnitelman ja osallistumis- ja arviointisuunnitelman hyväksyminen: Käydyn keskustelun jälkeen merkittiin tiedoksi.

* Kainuun matkailustrategiatyön käynnistäminen: Maakuntajohtajan muutettu ehdotus kokouksessa: Maakuntahallitus hyväksyy Kainuun matkailustrategian 2024-2028 ja valtuuttaa Kainuun liiton viraston tekemään strategiaan tarvittaessa stilistisiä muutoksia ja lisäämään pienten yritysten roolin selkeästi strategiatekstiin. Maakuntahallitus päättää, että strategia julkistetaan erikseen koolle kutsuttavassa tilaisuudessa. Käydyn keskustelun jälkeen maakuntahallitus hyväksyi maakuntajohtajan kokouksessa muutetun ehdotuksen.

* Kainuun liikennejärjestelmäsuunnitelman 2018 uudistaminen: Maakuntajohtajan muutettu ehdotus kokouksessa: Maakuntahallitus päättää käynnistää Kainuun liikennejärjestelmäsuunnitelman uudistamisen. Käydyn keskustelun jälkeen maakuntahallitus hyväksyi maakuntajohtajan kokouksessa muutetun ehdotuksen.

* Pro Kainuu -palkinnot: Maakuntajohtajan kokouksessa muutettu ehdotus: Maakuntahallitus merkitsee tiedoksi vuoden 2024 Hyrynsalmen kunnan/kunnanhallituksen päättämän Pro Kainuu -tunnustuspalkinnon saajan. Maakuntahallitus päättää Pro Kainuu mainetyö ja Pro Kainuu Nuori -tunnustuspalkintojen saajista sekä esittää palkintojen saamisten perusteet. Palkintojen saajien nimet julkistetaan 18.08.2024 maakuntajuhlassa Hyrynsalmella. Käydyn keskustelun jälkeen maakuntahallitus hyväksyi maakuntajohtajan kokouksessa muutetun ehdotuksen.

* Viranhaltijapäätökset: Hyväksyttiin esityslistan mukaisesti.

* Kainuun liiton lausunnot ajalla 23.05.-11.06.2024: Merkittiin tiedoksi.

* Muut asiat: Merkittiin tiedoksi.

* Maakuntajohtajan ajankohtaiskatsaus: Käydyn keskustelun jälkeen merkittiin tiedoksi.

maakuntahallituksen puheenjohtaja Sakari Seppänen
sakari.seppanen@vuokatti.net