Kainuun maakuntahallituksen kokous 7.10.2024

Lausunto luonnoksesta valtioneuvoston kulttuuripoliittiseksi selonteoksi

Opetusministeriö on pyytänyt lausuntoa luonnoksesta valtioneuvoston kulttuuripoliittiseksi selonteoksi.

Lausunnossaan Kainuun maakuntahallitus katsoo, että kulttuuripoliittinen selonteko kattaa laajasti eri alat ja vastaa ajattomasti kulttuurin ja luovien alojen kehittämistarpeisiin ja perustoiminnan turvaamiseen. Siihen kytkeytyvät resurssit, lainsäädännön kehittäminen ja tiedolla johtamisen vaatimus tulisi myös varmistaa yli vaalikausien. Samalla se toteaa, että alueelliset erityispiirteet (kuten pitkät etäisyydet ja väestörakenne) on huomioitava kulttuuripoliittisessa selonteossa ja sen toimeenpanossa, jotta kulttuuria olisi saatavilla ja saavutettavissa tasavertaisesti koko maassa, asuinalueesta riippumatta.

Alueelliseen saatavuuteen ja saavutettavuuteen on panostettava sekä lainsäädännöllisesti että taloudellisesti. On pidettävä huoli, että edellytykset sekä kulttuurin ja taiteen ammattilais- että harrastajatoiminnan rakenteille säilyvät myös harvaan asutussa osassa Suomea. Se tarkoittaa mm. taidelaitosten, kansalaisopistoverkoston sekä vapaalla kentällä toimivien taiteen ammattilaisten toimintaedellytysten turvaamista. Tämä on keskeistä, jotta elinikäinen kulttuuriosallistuminen on mahdollista eri puolilla Suomea. Eri väestöryhmien osallisuuden edistäminen vahvistaa demokratiaa ja väestön hyvinvointia. Selonteon visiossa todetaankin oivaltavasti, että ”kulttuuri on jokaisen oikeus”.

Maakuntahallitus hyväksyi Kainuun liiton organisaatiostrategian

Kainuun liiton viraston ja maakuntahallituksen toiminnan tehostamiseksi on laadittu organisaatiostrategia vuosille 2024–2029. Strategian laadintaan ovat työpajoissa osallistuneet Kainuun liiton työntekijät ja maakuntahallituksen jäsenet.

Kainuun liiton toiminnan kehittämisen kohteiksi on tunnistettu sidosryhmäyhteistyön ja hankerahoituksen vaikuttavuus, edunajamisen vaikuttavuus ja osallistaminen sekä vaikuttavuus ja osallistaminen sekä Kainuun liiton viraston työprosessien ja yhteisöllisyyden vahvistaminen. Näille kolmelle kehittämisen kohteella on laadittu strategiset tavoitteet, jotka kuvaavat tavoitetilaa strategiakauden lopussa 2029. Kullekin strategiselle tavoitteelle on määritelty voitettavat taistelut eli prosessit, joissa tulee onnistua, jotta tavoite voidaan saavuttaa.

Strategiaa toteutetaan kolmen kuukauden välein tarkistettavien toimenpidekokonaisuuksien kautta.

Kainuun liiton toimintaa ohjaaviksi arvoiksi on määritelty:

1. yhteisöllisyys ja toisten tukeminen,
  2. positiivisuus ja luottamus,
  3. ennakoiva asiantuntijuus.

Kokousasiat lyhyesti

• Maakuntahallitus merkitsi tiedoksi Kainuun talousraportin 8/2024 ja tulosennusteen 2024, Kainuun edunajamisen, sekä Kainuun liiton antamat lausunnot ajalta 2.-27.9.2024 sekä maakuntajohtajan ajankohtaiskatsauksen.
  • Kainuun liiton toimintaa suunnitelmakaudella 2025–2027 ja vuoden 2025 talousarvion laadintanäkymiä on esitelty yleisellä tasolla Kainuun kunnille kuntapäivillä toukokuussa. Kainuun kuntien kanssa on käyty talousraamineuvottelu syyskuussa. Maakuntahallitus merkitsi tiedoksi talousarvio- ja toimintasuunnitelmaluonnoksen. Maakuntahallitus käsittelee talousarvioluonnosta vielä 28.10. ja lopullinen talousarvioesitys sekä talous- ja toimintasuunnitelma tuodaan maakuntahallituksen käsiteltäväksi 18.11. ja maakuntavaltuuston hyväksyttäväksi 9.12.2024.Suunnitelmavuosina 2025–2027 Kainuun liiton perustehtävät pysyvät pääsääntöisesti entisellään, ja edelleen Kainuun edunajamiseen panostetaan enemmän.
  • Maakuntahallitus hyväksyi päivitetyn sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan ohjeen. Ohjeen tavoitteena on edistää Kainuun liiton eri toimijoiden vastuullisuutta sekä tietoisuutta ja ymmärrystä sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan järjestämisestä osana johtamista ja hyvää hallintotapaa, päätöksentekoa, toiminnan ohjausta, seurantaa ja arviointia.
  • Maakuntahallitus hyväksyi Kainuun liiton hallintosääntöä täydentävät raha- ja laskentatointa koskevat päivitetyt ohjeet. Ohjeiden tarkoituksena on antaa hallintosääntöä yksityiskohtaisempia ohjeita mm. rahatoimen, laskutuksen ja perinnän, maksun suorituksen ja viivästymisen, perintätoiminnan, laskentatoimen ja muiden määräysten osalta.
  • Maakuntahallitus hyväksyi aluekehitysasiantuntijan työsuhteen muuttamisen virkasuhteeksi, koska tehtäviin kuuluu EU-hankekoordinaattorin varahenkilönä toimiminen, ja näihin tehtäviin kuuluu julkisen vallan käyttöä.
  • Maakuntahallitus hyväksyi viranhaltijapäätökset.

Maakuntahallituksen kokouksen 7.10.2024 esityslista

maakuntahallituksen puheenjohtaja Sakari Seppänen