Kuvakaappaus Kainuun ulkoilukartasta

Kainuun ulkoilukartta poistuu käytöstä

Kainuun ulkoilukartta on tarjonnut tietoa Kainuun ulkoilumahdollisuuksista 2000-luvun alusta alkaen pääasiassa kuntien ylläpitämänä. Kartta oli merkittävä yhteisen työn tulos, jolla saatiin Kainuun retkeilymahdollisuudet kattavana digitaalisena paikkatietona luonnossa liikkuvien hyödynnettäviksi internetin välityksellä. Kainuun ulkoilukartta on palvellut hyvin ulkoilureittien opastajana. Palvelun ylläpidosta on kuitenkin päätetty luopua ja ulkoilukartta poistuu käytöstä 20. joulukuuta. Tarjolla on jatkossa kuitenkin muita valtakunnallisia ja paikallisia karttapalveluja, joiden ylläpitoon on sitoutunut laaja joukko toimijoita.

Ajan mittaan käyttöön on otettu useita erilaisia karttapalveluja, palvelualustoja sekä erilaisia tekniikoita hyödyntäviä retkikarttoja. Mobiilikarttojen käyttö on kovassa kasvussa ja GPS-paikallistamisjärjestelmän avulla monet karttapalvelut ovat älylaittein entistä kätevämmin maastossa käytettäviä. Ulkoilijoiden ja retkeilijöiden hyödynnettäväksi on lisäksi tullut paljon myös aktiiviharrastajien ylläpitämiä karttapalveluja.

Monipuoliset Kainuun ulkoilureitit ja –kohteet löytyvät jatkossakin Metsähallituksen ylläpitämistä palveluista, kuten Retkikartasta, johon tiedot päivittyvät useista eri tietokannoista. Kunta- ja maakuntarajat ylittävästä kartasta on nopeaa hahmottaa lähellä olevat mutta myös laajemmille alueille ulottuvat reitit, moottorikelkkaurat ja vesistöreitit.  Luontoon –palvelu antaa hyviä retkeilyvinkkejä. Retkipaikkoja kuvineen löytyy Retkipaikka –palvelusta ja Outdooractive -sivusto on puolestaan Euroopan laajin ulkoiluportaali.

Ajankohtaiset latukartat ja tiedot latujen kunnossapidosta löytyvät Kainuun kuntien verkkosivuilta.

Retkikartta: https://retkikartta.fi/

Luontoon.fi: https://www.luontoon.fi/