Kainuusta ja Kalevalasta tarinoiksi tuotteistamistyöpaja ja Tale Smiths pelinjulkaisutilaisuus

Kainuun liitto järjesti osana kansainvälistä N-LiTe-hanketta 23.9. tuotteistamistyöpajan ja hankkeessa kehitetyn Tale Smiths -pelin julkaisutilaisuuden. Työpajassa tarinallistamisen asiantuntija Anne Kalliomäen johdolla osallistujat loivat omia suunnitelmiaan tarinallistetuista tuotteista, joita he voisivat käyttää osana omaa toimintaansa. Tarinoita tuotteisiin ammennettiin muun muassa paikallisesta luonnosta ja kulttuurista, kuten Kalevalasta.

Kyösti Koskela Kajaanin ammattikorkeakoulusta esitteli Tale Smiths -peliä esimerkkinä siitä, kuinka pelinkehitystä voidaan hyödyntää paikallisten tarinoiden muuttamisessa tuotteiksi, joilla voidaan vahvistaa Kainuun alueen yritysten ja organisaatioiden elinvoimaisuutta.

Tilaisuudessa Kainuun liiton aluekehityksenasiantuntija Minna Komulainen esitteli myös N-LiTe-hankkeessa avautunutta tarjouspyyntöä sisällöntuotannon fasilitoinnista, jossa tuotetaan tarinallisia digitaalisia toteutuksia kainuulaisten nuorten näkökulmasta. Lue lisää tarjouspyynnöstä täältä: https://kainuunliitto.fi/tarjouspyynto-nuorten-sisallontuotannon-fasililtointi/

Työpajan jälkeen osallistujat kutsuttiin pelinjulkaisutilaisuuteen Kaukametsän Kainuun musiikkiopiston aulassa. Tilaisuus oli avoin myös muulle yleisölle.

Minna Komulainen avasi pelinjulkaisutilaisuuden toivottamalla kaikki tervetulleiksi ja pitämällä lyhyen esityksen N-LiTe-hankkeesta ja sen tavoitteista. Tale Smiths -pelin kehityksestä vastannut Kyösti Koskela esitteli peliä yleisölle ja kertoi hänen tiiminsä kokemuksista pelin kehittämiseen liittyen. Teija Mursula kertoi, millaista oli olla mukana pelin kehityksessä näyttelijän näkökulmasta. Hän oli keskeisessä roolissa tarinan elävöittämisessä, sillä hän toimi kertojan äänenä sekä näytteli kasvojen ilmeet, joita hyödynnettiin pelin kasvoanimaatioiden luomisessa.

Puheenvuorojen jälkeen yleisöllä oli vielä mahdollisuus esittää kysymyksiä ja kokeilla itsekin peliä.

Tale Smiths -pelissä esiin nostettu suomalainen tarina on katkelma Kalevalasta. Kainuun kulttuuriperintöön Kalevalaan sijoittuvassa tarinassa pelaaja pääsee mukaan Sammon ryöstöretkelle Väinämöisen, Ilmarisen ja Lemminkäisen kanssa digitaalisen tarinankerronnan kautta.

Peli tulee ladattavaksi Steam-palveluun maksutta ja sen voi kuka tahansa ladata käytettäväksi tehokkaalla pelitietokoneella.

N-LiTe-hanke

Kainuun liitto on partnerina Interreg NPA -rahoitteisessa N-LiTe-hankkeessa, jonka tavoitteena on edistää kirjallisuusmatkailua immersiivisten teknologioiden avulla. Suomesta Kainuun liiton lisäksi hankkeessa on Kajaanin ammattikorkeakoulu. Pääpartneri on Irlannista, ja muita kumppaneita on Norjasta, Ruotsista ja Färsaarilta.

Voit lukea lisää N-LiTe hankkeesta: https://kainuunliitto.fi/yhteistyo/hankkeet/n-lite.